۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۳۱۰۷۴
استاد دانشگاه با اشاره به اثر یک نویسنده مسیحی:

«عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» در رفتار آینده بشر تجلی می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول گروه سیاست و جامعه پژوهشکده اندیشه دانشگاه رضوی گفت: آینده از سوی معارف ناب اسلام محمدی فتح خواهد شد؛ چنان که جان دیون پورت، نویسنده مسیحی ابتدا علیه پیامبر(ص) کتاب می نویسد اما پس از مطالعه زندگی ایشان، ضمن اظهار شرمندگی، کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن را می نویسد.
مبعث
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد اظهار داشت: بعث به معنای برانگیختن است و فرد مبعوث، سرشار از سرمایه‌های فکری و حقایق شده و برای نجات بشریت برانگیخته و بی قرار می‌شود.

وی افزود: از این رو از یک سو خود نبی آرام ندارد چرا که اصولا آگاهی برانگیزاننده است و از سوی دیگر جامعه نیز پس از دریافت این آگاهی، در مسیر کمال به حرکت در می آید. بنابراین مسلمان پر انگیزه است و اصولا در جامعه اسلامی، بی دغدغه زیستن معنا ندارد.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که واژه «بعث» هم در مورد رستاخیز و زنده شدن مردگان و هم برای رسالت پیامبر(ص) به کار رفته است، افزود: وجه شباهت این دو تنهایی و تاریکی است چرا که انسان ها در جامعه جاهلی نیز همچون قبر، دچار تاریکی و ظلمت بودند و در اثر بعثت از ظلمت ها به سمت نور خارج شدند و این روند تا پایان تاریخ ادامه داد.

حجت الاسلام نوایی، هدف بعثت را تزکیه و رشد اخلاقی و معرفتی بشریت دانست و گفت: پیامبر(ص) برای رشد و حاکمیت فضایل و ارزش های الهی، ایجاد عدالت و مساوات، فاصله گرفتن از نظام طاغوت و تشکیل نظام توحید آمده است، عقب ماندگی های اجتماعی مربوط به کمبود آگاهی است؛‌ اگر علم و اگاهی ما افزایش یابد، در دنیا غوغا می کند.

این استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه به ویژگی های پیامبر(ص) که زمینه ساز بعثت ایشان شد، اشاره و تصریح کرد: از نظر عرفانی وجود ایشان پیش از خلق این عالم مشخص ومورد عنایت خاص الهی بوده است. خود ایشان فرمودند«من بودم در حالی که آدم بین گل و آب بود» بنابراین پیامبر(ص) عقل کل بوده و سیر پیامبران، مقدمه وجود ان حضرت محسوب می شوند.

وی با تأکید براین که عالم به طفیل وجود پیامبر(ص) آفریده است، افزود: ایشان در هر صفت شایسته اخلاقی، اعم از عفو، جهاد، جانفشانی در راه خدا، صبر، شرح صدر، عدل، جود، سخاوت، کرامت، تربیت فرزند، سیاست، مدیریت و عبادت جلودار بودند. عایشه در توصیف پیامبر(ص)، گفت «کان خلقه القرآن» یعنی اخلاق پیامبر(ص)، قرآن بود و ایشان قرآن مجسم.

مسؤول گروه سیاست و جامعه پژوهشکده اندیشه دانشگاه رضوی، جهانی شدن اسلام و اسلام گرایی را مهم ترین ره‌آورد بعثت دانست و ابراز داشت: قرن ها پیش شخصیتی به نام پیامبر اسلام(ص) حرکت کرد و رنج ها کشید تا مردم مسلمان شوند، امروز 2 میلیارد مسلمان شهادتین می گویند.

حجت الاسلام نوایی ادامه داد: اخلاق و سجایای پیامبر(ص) در مغرب زمین نیز غیرمستقیم نفوذ کرده است و آنان چه معترف باشند و چه نباشند، از شاخصه های اخلاقی ایشان بهره می برند.

وی گفت: آینده نیز توسط معارف ناب اسلام محمدی فتح خواهد شد؛ چنان که جان دیون پورت، نویسنده مسیحی ابتدا علیه پیامبر(ص) کتاب می نویسد اما پس از مطالعه زندگی ایشان، ضمن اظهار شرمندگی، کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن را می نویسد.

استاد حوزه و دانشگاه مشهد، نبی مکرم اسلام(ص) را سرچشمه کرامت ها، فضیلت ها و علوم و دانش ها دانست و افزود: امروز دانشمندان غرب و شرق به نقش پیامبر(ص) در بالندگی علم معترف هستند./930/ت302/س
ارسال نظرات