۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۱۲۲
به همت یک هنرمند حوزوی صورت می‌گیرد؛

ساخت مستند «یک آسمان انار» با محوریت حجاب

خبرگزاری رسا ـ مستند«یک آسمان انار» با محوریت حجاب به همت یکی از مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات مشهد در حال تولید است.
مستند حجاب مستند حجاب
مسعود زارعیان، نویسنده و کارگردان مستند «یک آسمان انار»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد از پایان تصویربرداری این مستند خبر داد و گفت: این برنامه که به سفارش صداوسیمای خراسان رضوی تهیه شده هم اکنون در مرحله تدوین است.

مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به پرداخت نوآورانه به موضوع در این مستند اظهار داشت: تلاش شده است ذائقه نسل امروز و مقطع حساس دختران دبیرستانی به دور از هرگونه پرده پوشی، سطحی نگری و شعارزدگی بررسی شود.

بدحجابی باید با نگاه پدیدارشناسانه مورد توجه قرار گیرد

زارعیان با تأکید براین که برخلاف برخی تصورات موجود، بدحجابی ریشه در پیش از انقلاب دارد، ادامه داد: با اینکه حجاب یک اصل ثابت شرعی در اسلام است پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز ساماندهی مناسبی ندارد. بدحجابی باید با نگاه پدیدارشناسانه و به عنوان نتیجه یک فرآیند که اسباب و جوانب مختلف دارد، مورد توجه قرار گیرد.

رواج بدحجابی با هدف استثمار مسلمانان صورت می گیرد

مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، رواج بدحجابی را ناشی از اغراض سیاسی دانست و تصریح کرد: استعمار انگلیس از یک قرن پیش همواره کوشیده است فرهنگ ایرانیان خصوصا زنان را تغییر داده و ظواهر دینی و اعتقادی را از جامعه بزداید تا زمینه استثمار ما را فراهم کند؛ اما پس از آن که از برخوردهای خشن حکومتی دوره رضاشاه به نتیجه نرسید، تهاجمی نرم و تدریجی را برنامه ریزی کرد که در آن مراکز آموزش وپرورش و به ویژه دبیرستان ها هدف قرار گرفتند و البته این اقدام با واکنش شدید جامعه و روحانیت مواجه شد.

وی با بیان این که امروز قبح بی حجابی به عنوان یک منکر در جامعه ریخته است، ابراز داشت: پس از انقلاب نتوانستیم آن‌گونه که باید از سه فرصت کلان آموزش و پرورش، صداوسیما و روحانیت بهره نگرفته‌ایم.

چرا مقطع دبیرستان؟

زارعیان در توضیح چرایی انتخاب مقطع سنی دبیرستان، خاطرنشان کرد: این مقطع سنی برخلاف توجه خاصی که دشمن بدان دارد، از سوی خود ما مهجور مانده و از جهات مختلف کالبدشکافی نشده است، در هنجارها و ناهنجاری های جامعه هویتی برای آن قائل نیستیم در حالی که نوجوان هر تصمیمی در این دوران بگیرد غالبا همان را در دانشگاه و مراحل بعد ادامه می دهد.

کارگردان مستند یک آسمان انار ادامه داد: از سوی دیگر، معلمان و والدین این سطح از جامعه مستأصل هستند و گاه خود آگاهی لازم را ندارند، شیوه های گفت‌وگو، تعامل و تبلیغ روز به روز در حال تغییر است حال آن که دستگاه های تأثیرگذاری همچون صدا و سیما، آموزش و پرورش و روحانیت هنوز خود را با این تحولات و متناسب با نیاز جوان و نوجوان همراه نکرده اند.

وی گفت: باید ببینیم چقدر به این نسل بها و یا آموزش داده ایم که انتظار خروجی داریم، آنان را در قرنطینه نگه داشته و نهایت کاری که برایشان کرده ایم این است که درب ورودی مدرسه را به شدت کنترل کرده و افتخار می کنیم که تا شعاع چند کیلومتری مدرسه هایمان پسری وجود ندارد. اضافه بر این، خودروی نیروی انتظامی و گشت ارشاد در اطراف مدارس مستقر کرده ایم، به هر روی این مقطع سنی که بافت مهمی از جامعه را تشکیل می دهد و نوع پوشش آینده زنان ایرانی را رقم می زند، بسیار تاثیرپذیر و در عین حال تاثیرگذار است.

زارعیان با تأکید بر این که بهترین مستند، کاری است که در آن پرداخت خلاقانه به امر واقع شده باشد، افزود: در این مستند، زخم ها به صورت بی پرده به تصویر کشیده شده است تا مسوولان و تصمیم گیران عرصه دین و فرهنگ جوانب مختلف مسأله را به خوبی سنجیده و راهکارهای ریشه ای تر ارائه دهند.

وی گفت: در این مستند که با نام فعلی «یک آسمان انار» تصویربرداری آن به پایان رسیده است، وارد زندگی سه دختر دبیرستانی( یک نفر چادری و دو نفر دیگر مانتویی) می شویم و حالات و روحیات آنان را در خانواده و اجتماع مورد بررسی قرار می دهیم تا ببینیم حجاب در کجای ذهن و زندگی آنان قرار دارد. به همین دلیل شاید مخاطب تا اواسط فیلم متوجه موضوع نشود و تماشاگر واقعیت محض و اتفاقات در لحظه باشد.

این مبلغ هنرمند ادامه داد: مهشید شریفی راوی این مستند بوده و سپیده موسوی، مهدیه گلشاهیان و فروزان بهارستانی سوژه های اصلی فیلم هستند.

وی با اشاره به شش ماه تحقیق و نگارش متن فیلمنامه، اظهار داشت: پرویز شیخ طادی، مجتبی راعی، سیدرضا میرکریمی، دکتر کرمی، خانم نیلچی زاده، دکتر بنیانیان، حجت الاسلام نظافت و شفیعی سروستانی به ترتیب اساتید مشاور این برنامه در زمینه فیلم سازی و محتوا بوده اند.

زارعیان در پایان اعلام آمادگی کرد در صورت حمایت مناسب، انیمشینی نیز در همین زمینه تولید شود.

گفتنی است، مستند «یک آسمان انار» که پرداختی منحصربه فرد به مقوله حجاب دارد، با هزینه ای بیش از صد میلیون ریال در سه قسمت سی دقیقه ای برای مخاطب بالای 14 سال تولید شده و محمدحسن صفایی، مدیر تصویربرداری، محمد حسین زینلی تربتی، مشاور کارگردان، ملیحه کوروش زاده، دستیار و برنامه ریز، ابراهیم الهیاری، مدیر تولید، مهرداد سنایی و حامد تهرانی، دستیاران تصویربردار، مسعود برزین، دستیار تولید، مسعود زارعیان، تهیه کننده و کارگردان این مجموعه هستند./930/ت301/س
ارسال نظرات