۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۳۱۴۸۸
استادآقا:

دستگاه قضا بدور از فشارهای سیاسی و گروهی وظایف قانونی و شرعی خود را انجام دهد

خبرگزاری رسا ـ فعال سیاسی و فرهنگی برگزاری دادگاه بیمه ایران و اختلاس بزرگ مالی را از اقدامات شاخص قوه قضاییه در دوران مدیریت آیت الله آملی لاریجانی دانست و تاکید کرد: دستگاه قضا باید بدور از فشارهای سیاسی و گروهی وظایف خود را انجام دهد.
دستگاه قضا بدور از فشارهای سیاسی و گروهی وظایف قانونی و شرعی خود را انجام دهد


محمد حسین استاد آقا فعال سیاسی و فرهنگی و مدیر کل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره عملکرد قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: اگر بخواهیم عملکرد قوه قضاییه را برسی کنیم نمی شود به صورت کلی اظهار نظر کرد بلکه باید موارد آن معلوم شود چراکه دستگاه قضایی دارای شؤون مختلفی است.
 
وی با بیان این‌که دستگاه قصایی باید به گونه‌ای عمل کند که مردم مزه عدالت را بچشند و احساس امنیت کنند، افزود: به نظر می رسد با وجود تلاش هایی که انجام شده، برخی مشکلات قضایی مشکلات ساختاری است و در طول سالهای متمادی انباشته شده و از هر مسؤولی به مسؤول بعدی به ارث رسیده است و باید از میان برداشته شوند.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: برخی از این مشکلات هم راجع به تعامل دستگاه های دیگر در قبال دستگاه قضایی است، متاسفانه برخی از این دستگاه ها در کار خود اهمال می کنند که این طبیعتا باعث خودنمایی بعضی مشکلات در درون قوه قضاییه می شود.

حوزه علمیه برای تربیت قضات تلاش بیشتری بکند

استادآقا اضافه کرد: به عنوان مثال حوزه علمیه بایستی برای تربیت کادر قضایی تلاش بیشتری از خود نشان دهد و در این مسیر برنامه ریزی منسجمی داشته باشد، اما متاسفانه در این جهت تلاش کافی صورت نمی گیرد.

وی در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر بسیاری از افرادی که مشغول قضاوت هستند از فارغ التحصیلان رشته های حقوق دانشگاه ها هستند و باید گفت ما حتی از مرحله قاضی ماذون هم یک قدم عقب نشینی کرده‌ایم، این اشکال از سال‌های پس از انقلاب احساس می شده و روز به روز هم نیاز به آن بیشتر شده است و ضرورت یک اقدام به موقع و به هنگام را برای حل این مسئله بیش از هر زمانی احساس می شود.

مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: بخش دیگری از مشکلات نیز ملاحظه کاری ها و مراودات با افراد، خصوصا اشخاص سیاسی است؛ به نظر می رسد دستگاه قضایی باید فارغ از این فشارهای گروهی و سیاسی وظایفی را که هم قانون و هم شرع به عهده این نهاد گذاشته است را انجام دهد.

رسیدگی و عدم رسیدگی پرونده ها به دلیل ملاحظات سیاسی اشتباه است

وی گفت: برخی از پرونده ها به دلیل ملاحظات سیاسی هنوز رسیدگی نشده و یا برخی پرونده ها به دلیل ملاحظات سیاسی با سر و صدای بیشتری رسیدگی شده که هر دوی اینها غلط است.

استاد آقا با اشاره پیشرفت نسبی قو قضاییه یادآور شد: در یک جمع بندی کلی می توان گفت کارها رو به پیشرفت بوده و راه اندازی شورای حل اختلاف از جمله ابتکارات خوب سیستم قضایی بوده، چراکه حجم پرونده های ورودی به شعب را کم کرده و سرعت رسیدگی را بالا برده است و باید طرح هایی از این دست بیشتر ارائه و اجرا شود و کار به گونه ای پیش رود که مردم نسبت به حل و فصل خصومت ها و مشکلات اداری امیدوارتر از گذشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اختلاس بزرگ مالی و دیگر مفاسد اقتصادی در تبیین علل وقوع این گونه، اظهار داشت: مهم‌ترین عامل عدم نظارت ساختاری و همه جانبه است، چراکه ما هنوز بخشی از نظارت‌های مهم در کشور را به صورت دستی انجام می دهیم و مسؤولان نظارتی هیچ ارتباطی با هم ندارند، در حالی که دستگاه‌های نظارتی باید به صورت هماهنگ با هم کار را دنبال کنند و یک نظارت همه جانبه و مکانیزه و حتی الامکان بدون دخالت افراد سازمان دهی شود تا این گونه تخلفات در این حد و با این گستردگی انجام شود.

اختلافات دستگاه ها را از وظایف اصلی شان باز می دارد

این فعال سیاسی و فرهنگی اضافه کرد: نکته دومی که باید به آن توجه کرد اختلافات بی ثمر بین دولت، مجلس و دستگاه قضایی است، مقام معظم رهبری در این مورد تذکرهایی داده اند و حتی یک بار فرمودند «از لحاظ شرعی بیان این اختلافات در منظر عمومی حرام است چراکه این اختلافات باعث می شود دستگاه ها از وظایف سیاسی خود باز بمانند».

وی در تبیین این فرمایش مقام معظم رهبری ابراز داشت: وقتی حجمی از وقت قوای ما درگیر اختلافات بی حاصل و بی ثمر شود نیتجه این است که نمی توانند به وظایف قانونی خود برسند، بنابراین در این حاشیه ها و فضاهای امنی که برای برخی سودجویان ایجاد می شود، عده ای دست به سوء استفاده می زنند. طبیعتا اگر همه وظایف خود را به خوبی انجام دهند اختلافات نمی تواند باعث تخلفاتی در این حجم و گستردگی شود.

استاد آقا گفت: البته در طرح تحول اقتصادی آقای احمدی نژاد بحث حل برخی مسائل بانک ها نیز وجود داشته که متاسفانه تاکنون اقدام نشده است و اگر آن اصلاحی که منظور بوده در سیستم بانکی اعمال شود بخشی از این اتفاقات بهتر مدیریت می شود.

وی برگزاری دو دادگاه اختلاس بزرگ بانکی و بیمه ایران را از اقدامات شاخص قوه قضاییه در زمان ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی ذکر کرد.

استاد آقا در پایان ابراز داشت: امیدواریم پرونده های بزرگ دیگری که در گوشه و کنار وجود دارد با همین سرعت رسیدگی شود و مسؤولان قوه قضاییه بتوانند در جهت پیاده کردن مطالبات رهبری و مردم بیشتر از پیش انجام وظیفه نمایند./908/ ت302/ج

ارسال نظرات