حجتالاسلام والمسلمین محمودی:
اجلاسیه مدیران مدارس علمیه نقش راهبردی برای اهداف حوزه دارد
فارس- مدیر حوزه علمیه فارس بر ضرورت برگزاری نشستهای همافزایی حوزوی تأکید کرد و این جلسات را یکی از ابزارهای اصلی ارتقای کارآمدی و انسجام مدیریتی در حوزه دانست.
حجتالاسلام والمسلمین محمودی مدیر حوزه علمیه فارس در حاشیه اجلاسیه فصلی مدیران مدارس علمیه فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، بر ضرورت برگزاری نشستهای همافزایی حوزوی تأکید کرد و این جلسات را یکی از ابزارهای اصلی ارتقای کارآمدی و انسجام مدیریتی در حوزه دانست.
وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه بدون هماهنگی و همکاری درونی نمیتواند نقش تاریخی خود را در جامعه ایفا کند گفت: این نشستها تنها یک گردهمایی اداری نیست؛ بلکه فرصتی برای همفکری، بازنگری در روشها، تبادل تجربه و یافتن مسیرهای تازه برای تربیت و هدایت طلاب است. اگر مدیران در کنار هم قرار نگیرند، ظرفیتهای حوزه بهدرستی فعال نمیشود.
محمودی افزود: بسیاری از چالشهای تربیتی، تبلیغی و آموزشی حوزه، با یک تصمیم جمعی و با همافزایی مدیران، قابل رفع است. ما امروز در عرصه تبلیغ، پژوهش، مهارتآموزی و هویتسازی طلبگی نیاز داریم که مدیران در یک مسیر واحد حرکت کنند. این اجلاسها کمک میکند که سیاستهای کلان، از سطح مدیران تا طلاب، همجهت شود.
وی با بیان اینکه طلاب امروز نیازمند هدایت دقیق، برنامهریزی تربیتی و حضور فعال در جامعه هستند تأکید کرد: اگر مدیران هماهنگ عمل کنند، طلبه احساس میکند در یک مسیر مشخص حرکت میکند و این موجب تقویت هویت طلبگی، اعتمادبهنفس تبلیغی و رشد علمی او میشود.
مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به برخی ثمرات این نشست گفت: یکی از دستاوردهای مهم این جلسه، بازنگری در فرایندهای تبلیغی و بررسی ظرفیتهای جدید حضور طلاب در میدان عمل بود. همچنین توانستیم با طرح مسائل پژوهشی، ضرورت تولید علم و اهمیت نگارش علمی توسط مدیران و اساتید را دوباره برجسته کنیم.
وی همچنین به هماهنگیهای اخیر با دستگاههای فرهنگی و اجتماعی استان اشاره کرد و افزود: همافزایی مدیران ما باعث شد که تفاهمنامههای مهمی در سطح استان شکل بگیرد و این اتفاقها بدون همکاری واحد مدارس علمیه میسر نبود. این نشستها بستر تصمیمسازی برای چنین فعالیتهایی است.
محمودی نتایج این اجلاسیه را برای آینده حوزه «راهبردی و تعیینکننده» دانست و گفت: ثمره این جلسات در سالهای آینده آشکار میشود؛ وقتی که طلاب ما با مهارت، هویت و انگیزه بیشتری وارد جامعه شوند، وقتی که حوزه در عرصه فرهنگی و اجتماعی اثرگذارتر باشد و وقتی که تولید علمی و پژوهشی در مدارس رونق بگیرد، خواهیم دانست ارزش این همافزایی چقدر بوده است.
وی در پایان تأکید کرد:اگر این نشستها استمرار یابد، حوزه علمیه فارس میتواند الگویی برای حوزههای دیگر باشد. ما نیاز داریم که مسائل را با نگاه جمعی بررسی کنیم، با هم فکر کنیم و با هم پیش برویم. مسیر رشد حوزه، مسیر همکاری و همگرایی است؛ نه حرکتهای پراکنده.
ارسال نظرات