۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۳۱۶۷۴
رییس مجمع نمایندگان طلاب:

دستگاه قضا برای تربیت قضات مجتهد سرمایه‌گذاری کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تقویت کادر قضائی را بسیار ضروری دانست و گفت: دستگاه قضائی باید قضاتی در سطح اجتهاد تربیت کند.
حجت الاسلام سقاي بي ريا حجت الاسلام ناصر سقاي بي ريا
حجت الاسلام محمدناصر سقای بی ریا عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری رسا، آیت شهید بهشتی را الگویی مناسب برای دستگاه قضایی دانست و اظهارکرد: قوه قضاییه باید تلاش کند با برنامه ریزی مدون امثال این شهید بزرگوار را پرورش دهد، کسانی که در بالاترین مراتب عدالت و تهذیب نفس باشند.

وی تقویت کادر قضایی به لحاظ کیفی و کمی را یکی از مهم‌ترین کارها برای رسیدن به وضعیت مطلوب در قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: همه می دانند که ما با آن نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، از این رو دستگاه قضایی باید برای تربیت قضاتی در سطح اجتهاد سرمایه گذاری جدی کند و به کارشناسان ارشد و کسانی که آشنایی با قوانین دارند اکتفا نکند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در خصوص ثمرات بهره مندی از قضات مجتهد، تصریح کرد: اگر دستگاه قضایی به این مهم دست یابد عدالت مداری افزایش می یابد، دقت در امر قضا بالا می رود و از انجام کارهای تکراری جلو گیری می شود؛ در این صورت دیگر نیازی به دادگاه های تجدید نظر نیست و می توان به اتقان حکم اولیه قاضی اکتفا کرد.

ضعف در قانون گذاری کار دستگاه قضا را مختل می‌کند

حجت‌الاسلام سقای بی ریا با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بین قانون گذاری و قضاوت عادلانه، گفت: هرچه قانون کامل تر باشد راه‌های سوء استفاده از آن کمتر خواهد بود و زمینه های مختلف کار قضا آسان تر می شود، اگر این اتفاق بیفتد حجم تخلفات کاهش می یابد و قوه قضاییه به لحاظ کیفی می تواند بهتر و سریع تر به تخلفات رسیدگی و عدالت را اجرا کند.

رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه افزود: اگر قانون هزاران رخنه داشته باشد برخی می توانند به راحتی آن را دور بزنند و از این خلاء قانونی سوء استفاده کنند؛ در چنین شرایطی نمی توان به راحتی از افراد متخلف مچ گیری کرد چراکه در قانون ابهام وجود دارد و نمی توان تخلف فرد را ثابت کرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) نظم بخشی به امور قضا و قضات را به عنوان مهم‌ترین کار قوه قضاییه در دوره ریاست آیت الله آملی لاریجانی دانست و گفت: اقدامات خوبی در این دوره انجام شده است، اما باید در آینده آین کارها فراگیرتر و کامل تر شود تا بتواند خلاء ها را پر کند./928/ت302/ج
ارسال نظرات