۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۳۱۶۹۳
دبیر شورای نمایندگی ولی فقیه دانشگاه‎های خراسان رضوی:

ظاهر نشدن متهمان متناسب با جایگاه اجتماعی‌شان در دادگاه، سبب اختلال فهم عمومی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای استانی نهاد رهبری دانشگاه های خراسان رضوی گفت: مجرمان زن که مرتکب مفاسد مختلفی شده اند به جای پوشش واقعی که در جامعه دارند، با چادر و پوشش بانوان متدین در دادگاه حاضر می شوند و آقایان نیز به همین شکل با ظاهری متفاوت از آنچه که در جامعه هستند پای میز محاکمه حاضر می شوند که این مسأله سبب اختلال در فهم و انتقال پیام های خلاف واقع به جامعه می شود.
دادگاه پوشش زنان متهم
حجت الاسلام احمد ترابی، دبیر شورای استانی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد اظهار داشت: جامعه ما در مسائل سیاسی، نیروهای قوی اطلاعاتی دارد که مسائل سیاسی را مقتدرانه پیگیری کرده و جریان‌های معارض را پیشاپیش شناسایی و با آن برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به اختلاس بزرگ مالی اخیر افزود: این در حالی است که وقتی سایر مسائل همچون اقتصاد، کارکرد سیاسی ـ اجتماعی پیدا می کند، دستگاه منسجم و ویژه‌ای نمی شناسیم که به طور خاص و دقیق مفاسد مربوطه را پیگیری و ریشه یابی کند تا از این طریق، در همان ابتدای شکل گیری انحرافات، برخورد انجام شود.

نظارت دقیق بر بخش‌های اقتصادی و مدیریتی از تکرار انحراف‌ها پیشگیری می‌کند

حجت الاسلام ترابی در توضیح علل وقوع چنین انحرافاتی ادامه داد: این که اختلاسی با این گستردگی انجام می شود نشان می دهد بخش هایی از سیستم های نظاره‌گر قوای امنیتی و نظارتی، خواب بوده اند. در این صورت است که انحراف به یک تهدید تبدیل شده و امنیت قضایی و سیاسی جامعه را مختل می کند. بنابراین در مسائل اقتصادی نیز در ابعاد مختلف نیازمند رصد دقیق و مستمر هستیم.

دبیر شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی ابراز داشت: همچنین در بخش های مدیریتی نیازمند نظارت دقیق و همه جانبه هستیم چرا که اگر مدیران شایسته و کارآمد باشند، طبعا این ‌گونه مفاسد گسترش نمی یابد و هوشیاری و تقوای مدیران سبب کشف وکنترل این موارد می شود .

از عوامل دامن‌زدن بی عدالتی در قضاوت، فشارهای روانی است که بر قاضی وارد می شود

وی تصریح کرد: یکی از عوامل دامن زدن بی عدالتی در قضاوت، فشارهای روانی است که به اشکال مختلف بر قاضی وارد می شود؛ به عنوان نمونه چنانچه قاضی به نحوی شناخته شود، قدرتمندان با تهدید و تطمیع او را اغفال می کنند البته تطمیع ممکن است به صورت مالی و یا استفاده از رابطه به جای ضابطه باشد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل اینکه گماشتن محافظ برای همه قضات امکان پذیر نیست، باید برنامه مشخصی در دستگاه قضا برای این مسأله در نظر گرفته شود؛ اگر نظام قضایی به گونه ای باشد که قاضی پرونده برای طرفین دعاوی به جای نام با کد مشخص باشند این آسیب ها کاهش خواهد یافت. همچنین می توان با توجه به پیشرفت تکنولوژی، با بهره گیری از سیستم های نظارت و کنترل نامحسوس، بر حکم ها و تصمیماتی که قضات در مراکز مختلف قضایی می دهند، نظارت دقیق صورت گرفته و اصل ادعا و حکم تحلیل و بررسی شود.

الگوهای موفق قضاوت در سایر کشورها را بومی سازی کنیم

حجت الاسلام ترابی تأکید کرد: می توان الگوهای بهتری برای رسیدگی قضایی و پاسخگویی سیاسی پیدا کرد؛ برخی کشورها به لحاظ خصلت های انسانی که داشته اند روش های مناسبی در عرضه قضا و قضاوت به کار می گیرند و ما همانطور که در صنعت، موارد مورد نیاز خود را الگوگیری و بومی سازی می کنیم، در برخی روش های قضایی و کارکردهای اجتماعی ـ مدیریتی نیز می توانیم الگوبرداری و بومی سازی داشته باشیم.

مسوول شورای نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خراسان رضوی گفت: در این راستا بایستی افرادی در رأس قوه قضاییه مأموریت داشته باشند در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی الگوهای کارکرد قوه قضاییه را به لحاظ اجرایی بررسی کنند، به عنوان نمونه در برخی کشورها با بهره گیری صحیح از نیروی انسانی متخصص، دعاوی کوچک به جای دادگاه، با حضور قاضی در همان کلانتری و نیروی انتظامی حل و فصل می شود.

متهمان متناسب با جایگاه اجتماعی شان در دادگاه ظاهر شوند نه با تغییر پوشش متناسب افراد موجه

وی در ادامه از چگونگی پوشش متهمان در دعاوی ای که از رسانه ملی پخش می شود، انتقاد کرد و افزود: در محاکماتی که از طریق رسانه های تصویری به صورت عمومی پخش می شود، مجرمان زن که مرتکب مفاسد مختلفی شده اند به جای پوشش واقعی که در جامعه دارند، با چادر و پوشش بانوان متدین در دادگاه حاضر می شوند و آقایان نیز به همین شکل با ظاهری متفاوت از آنچه که در جامعه هستند پای میز محاکمه حاضر می شوند که این امر سبب اختلال در فهم و انتقال پیام های خلاف واقع به جامعه می شود، زیرا نسل جدید به ویژه کودکان به این تتیجه می رسند که همه متهمان یا چادر دارند یا سایر نمادهای مذهبی و با این وجود مرتکب خلاف شده اند. از این رو باید سعی شود مجرمان با همان قیافه و منش اجتماعی که داشته اند و بدون تغییر چهره پای میزمحاکمه حاضر شده و صورت خود را برای فرار از شناخته شدن پنهان نسازند.

وجود برخی ناامنی ها بیانگر لزوم توسعه نظارت دستگاه قضا است

دبیر شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه های خراسان رضوی یادآور شد: اگر قوه قضاییه در جامعه فعال نبوده و جدی عمل نکند عناصر مفسد و ناصالح نظام اجتماعی را مختل می کند از این رو بخش قابل توجهی از امنیت اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی جامعه منوط به کارکرد قوه قضاییه است.

وی با بیان این که قوه قضاییه در جامعه ما امنیت نسبی را فراهم کرده است، افزود: در عین حال نوعی ناامنی هم در زمینه های مختلف مشهود است که حاکی از لزوم توسعه نظارت دستگاه قضا و کارآمدتر شدن روش های رسیدگی به دعاوی است و در مجموع همان‌گونه که نمی توان حضور مؤثر قوه قضاییه را انکار کرد، وجود برخی کاستی ها نیز غیرقابل انکار است.

حجت الاسلام ترابی ابراز امیدواری کرد: این فرصت که هفته ای به نام قوه قضاییه نامگذاری شده است، نقاط ضعف و قوت این دستگاه به صورت دقیق از زبان صاحب نظران بیان و توسط رسانه ها جمع بندی و به مسوولان قضایی اطلاع رسانی شود./930/ت302/س
ارسال نظرات