۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۷۳۲
دورنمای انقلاب مصر در گفت وگو با آیت‌الله کعبی تشریح شد؛

پوست اندازی انقلاب مصر در صورت عدم همراهی دولتمردان

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ موفقیت انقلابیون مصری را در گرو داشتن بصیرت، ترک نکردن میدان تحریر و کنار زدن شورای عالی نظامی از عرصه سیاسی این کشور دانست و گفت: اگر دولتمردان با اراده عمومی انقلابیون مصر همراهی نکنند، حذف خواهند شد و انقلاب مصر پوست اندازی خواهد کرد.
آيت الله کعبي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، با انتخاب محمد مرسی به عنوان نخستین رییس جمهور مردمی مصر بعد از سقوط حسنی مبارک، پیش بینی می شود منطقه حساس خاورمیانه دستخوش تغییراتی شود، ازسویی دیگر به نظر می رسد کاندیدای پیروز اسلامگرای مصر، در ابتدای یک راه دشوار و پر پیچ و خم قرار گرفته است و باید خود را برای یک زورآزمایی جدی با بازماندگان دیکتاتور مخلوع مصر آماده کند.

آیت الله عباس کعبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیروزی مرسی را اتفاقی مبارک توصیف می کند و ضمن تبیین چالش های فراروی محمد مرسی و انقلابیون مصر، اعتقاد دارد که رمز موفقیت آنان گرفتن قدرت از شورای نظامی و ترک نکردن میدان تحریر است.

گفت وگوی خبرنگار رسا با معاون جامعه و نظام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه می خوانید.

رسا: برای شروع مصاحبه تحلیل شما درباره انتخاب آقای مرسی به عنوان رییس جمهور منتخب مصر چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم. انقلاب مصر تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی داشته است و مهم ترین دستاورد آن نیز بصیرت، هوشمندی و حضور انقلابیون در صحنه است.

انقلابیون مصری درک کرده‌اند که نباید میدان تحریر قاهره را ترک کنند و باید انقلاب ناتمام مصر را با ایجاد تحول در ساختار دولت و رژیم آمریکایی، ‌صهیونیستی و استکباری مبارک به سرانجامی مطلوب برسانند.

پیروزی در رفراندوم قانون اساسی، شکل گیری پارلمان بر اساس اراده اسلام گرایان و پیروزی آقای محمد مرسی به عنوان نخستین رییس جمهور انقلاب نوین مصر، نشانه پیروزی و غلبه اراده انقلابیون مصر برپایه استقلال خواهی، آزادیخواهی، عدالت طلبی، عزت،‌ کرامت و اسلام خواهی مردم این کشور مهم در جهان اسلام است.

انقلاب مصر با گذر از توطئه های پیچیده آمریکا و صهیونیسم جهانی در راستای بازسازی رژیم گذشته با صبر، مقاومت، سربلند بیرون آمد و این مهم نوید فردایی بهتر را برای کشور مصر می دهد.

ظرفیت انقلابیون مصر ظرفیت بسیار فوق العاده و بالایی است و این ظرفیت بالقوه اگر به فعلیت برسد معادلات این کشور و منطقه را به نفع اسلام و عزت مسلمانان تغییر خواهد داد و بر برقراری رابطه ای متوازن با ایران اسلامی اثر خواهد گذاشت.

تحقق این امور مهم همان چیزی است که رژیم غاصب اسرائیل را به واکنش واداشته و مقامات این رژیم و رسانه های آنها اعلام خطر کرده‌اند که ایران دومی در حال شکل گیری است.

رسا: چه چالش ها و آسیب هایی دولت آقای مرسی را تهدید می کند؟

با وجود توطئه های ریز و درشت دشمنان به ویژه آمریکا و رژیم غاصب و صهیونیستی اسرائیل، ملت مصر راه بدون برگشت خود را انتخاب کرده است، اما این راه و انقلاب با رصد تحولات سیاسی و حقوقی که در مصر رخ داده، دچار آسیب هایی است که انقلابیون مصری باید با هوشمندی برنامه خود را اجرایی کنند.

نخستین آسیب در نحوه شکل گیری قوه مؤسس قانون اساسی است، ابتکار عمل در تدوین قانون اساسی و شکل گیری ساختار حقوقی مصر معاصر در حال حاضر در دست بازمانده های ساختار رژیم گذشته و به طور مشخص شورای عالی نظامی این کشور است.

این شورا از جایگاه رهبری تحولات جدید مصر بر سیر شکل گیری دولت انتقالی و تدوین قانون اساسی با تکنیک های حقوقی و مردان بازمانده از دولت مصر و وفادار به حسنی مبارک اصرار دارد و اقداماتی را نیز انجام داده است.

نخستین اقدام اینها تدوین اعلامیه قانون اساسی به عنوان منشور حرکت آینده مصر است، دومین اقدام شورای عالی نظامی انحلال پارلمان و سومین اقدام محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری و فاقد صلاحیت دانستن رییس جمهور به عنوان فرمانده کل قوا است.

اقدام چهارم شورای عالی نظامی، ابتکار اعلام حالت فوق العاده و محدود کردن آزادی های عمومی و قدرت برخورد با انقلابیون، پنجمین اقدام شورای عالی نظام نیز تدوین اعلامیه تکمیلی قانون اساسی است. این فرایندهای شورای عالی نظامی مصر گام به گام و همراه با تحولات انقلابی با استفاده از تکنیک های ویژه حقوقی اجرایی شده است.

رسا: انقلابیون مصر و اسلام گرایان برای مقابله با ترفندهایی که اشاره کردید چه باید بکنند؟

در مقابل این روندها، البته انقلابیون مصری با برخورداری از پشتوانه رای مردم و تداوم حضور در میدان تحریر با استفاده از اراده انقلابی و خطر پذیری، صبر و ‌مقاومت باید شورای عالی نظامی مصر را وادار به عقب نشینی کنند و ابتکار عمل را از دست آنها خارج نمایند.

رسا: تحقق این مهم با توجه به قدرت و نفوذی که شورای عالی نظامی در مصر دارد،‌ قدری دشوار است و می توان گفت در حال حاضر بعید به نظر می رسد،‌ انقلابیون باید چه مسیری را طی کنند تا به این مهم دست یابند؟

برای تحقق این مساله پیشنهادهایی را می توان مطرح کرد، ‌نخستین راهکار و پیشنهاد، اعلام شورای انقلاب مصر به رهبری رییس جمهور منتخب و مشارکت همه جریان های شرکت کننده در انقلاب مصر اعم از اسلام گرایان،‌ ملی گراها و سایر طیف ها است.

شورای انقلاب سیر تحول مصر را در دوره انتقالی و تدوین قانون اساسی و ساختار حقوقی جدید مصر به دست گیرد و شورای نظامی قدرت را به شورای انقلاب بسپارد و از سیاست فاصله بگیرد و پایان کار شورای نظامی رسما باید اعلام شود.

البته پشتوانه این کار حضور جدی مردم و انقلابیون در میدان تحریر قاهره و فعال کردن نخبگان مصری در تحمیل اراده انقلاب بر بازماندگان رژیم گذشته است.

دومین پیشنهادی که بنده عرض می کنم این است که شورای انقلاب مصر باید اعلامیه قانون اساسی را مورد بازنگری قرار دهد و حکومت انتقالی نیز پروژه ایجاد نظم و امنیت و بودجه دوران انتقال را تامین و ارتباط سازنده با سازمان های بین‌المللی و دولت های حامی انقلاب مصر برقرار کند.

پیشنهاد سوم اعلام پایان قرارداد کمپ دیوید و قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی است، در این راستا استفاده از ظرفیت نهفته انقلابی و انباشت متراکم خواسته های انقلابیون را در عزت خواهی عملیاتی خواهد کرد.

چهارمین پیشنهاد نیز این است که انقلابیون با تأنی و تأمل روزنه‌های نفوذ بازمانده‌های رژیم حسنی مبارک را در ساختارهای سیاسی و حقوقی مصر ببندند.

رسا: بسیاری از تحلیل گران اسلام ترکیه ای را نتیجه نگاه حداقلی به اسلام می دانند، این خطر در مصر نیز احساس می شود، ‌چه تضمینی وجود دارد که دولت و حکومت آینده مصر به این سمت گرایش پیدا نکند؟

تحولات مصر متفاوت از تحولات ترکیه است، در ترکیه حزب عدالت و توسعه در چارچوب نظام سکولاریسم عمل کرد و ظرفیت کارشان نیز همان بود که در عمل مشخص شد، آنها آمریکا و اسرائیل را هم به رسمیت شناخته بودند و در چارچوب ناتو و عضویت در اتحادیه اروپا می خواستند عمل کنند.

اما در مورد مصر باید عرض کنم وضعیت این کشور برآمده از حالت انقلاب است و ظرفیت انقلاب این کشور یک ظرفیت فکری است که بر پایه سه عنصر اسلام خواهی، مبارزه با استکبار، ‌آمریکا و رژیم صهیونیستی و استقلال خواهی،‌عدالت طلبی و پیشرفت و توسعه استوار است.

اگر دولتمردان با اراده عمومی انقلابیون مصر همراهی نکنند حذف خواهند شد و انقلاب مصر پوست اندازی خواهد کرد؛ چراکه مردم و انقلابیون مصر راه خود را شناخته اند و این راه بدون بازگشت و برگشت ادامه خواهد یافت.

رسا: ارتباط مصر با ایران چه تاثیری در روند آینده این کشور خواهد داشت؟

ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و داشتن رابطه متقابل، قدرت انقلاب مصر را افزایش خواهد و این مساله به نفع مصری ها و دولت آینده آنها و همچنین مردم منطقه است. /924/گ403/ر

ارسال نظرات