۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۷۵۹
حجت الاسلام ماندگاری:

با هیچ توجیهی نمی توان تقوا را زیر پا گذاشت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری تأکید کرد: با هیچ توجیهی نمی توان تقوا را زیر پا گذاشت، علامت تقوا تظاهر بدان نیست بلکه تهجد در شب و انس با قرآن است و ثمره آن کسب بصیرت.
شهيد ديالمه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در نخستین یادواره شهید دیالمه و شهدای هفتم تیر خراسان که به همت قرارگاه فرهنگی ولی امر برگزار شد، اظهار داشت: به گواهی تجربه و تاریخ اگر پای اعتقادمان نسبت به اسلام بایستیم و هزینه آن را نیز بپردازیم و پشیمان نشویم، قطعا پیروز هستیم حتی اگر زیر سُم اسب ها لگدمال شویم.

وی در ادامه با ابراز تأسف از عدم برگزاری مراسمی در خصوص شهید دیالمه و شهدای هفتم تیر خراسان در طول سی سال از وقوع این حادثه، از برگزار کنندگان مراسم تشکر کرد و افزود: شهید دیالمه با وجود این که جوان ترین نماینده مجلس بود، بصیرتی کم نظیر داشت؛ در سال 1360 (و خصوصا در پنج سخنرانی آخر خود) و در شرایطی که بسیاری بزرگان درمانده بودند با شجاعت تمام نسبت به سران فتنه روشنگری می کرد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه شریفه «من یتق الله یجعل له فرقانا» تصریح کرد: تنها راه کسب بصیرت و قدرت تشخیص حق از باطل، تقوای خداست. در دنیایی که دائم به حق، جلوه باطل و به باطل جلوه حق می دهند، یافتن حق از پیدا کردن ردپای مورچه ای سیاه رنگ بر روی سنگ در تاریکی شب دشوارتر است با این حال خداوند ملاک تشخیص حق را در هر انتخاب زندگی مشخص کرده است.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، بالاترین گشایش ها را داشتن قدرت تشخیص و فرقان دانست و افزود: شهید دیالمه به دلیل روشنگری هایش همواره به تندروی متهم می شد و حتی از نزدیک ترین افراد تهمت می شنید.

وی با تأکید بر این که با هیچ توجیهی نمی توان تقوا را زیر پا گذاشت، ادامه داد: علامت تقوا تظاهر بدان نیست بلکه تهجد در شب و انس با قرآن است که این دو به خوبی در شهید دیالمه مشهود بود.

حجت الاسلام ماندگاری ولایت مداری را از دیگر ویژگی های شخصیتی شهید دیالمه عنوان و تصریح کرد: تسلیم سه مرحله دارد؛ در مرحله نخست فرد تسلیم است در حالی که به فلسفه ولایت آگاهی دارد، در مرحله بعد حکم ولایت را درک نمی کند اما چون به اولی بودن امر ولی اعتقاد دارد، تسلیم او می شود و در مرحله سوم تصور می کند که حکم ولی اشتباه است اما باز هم به دلیل اعتقاد به نور و اولی بودن، تسلیم امر او است، شهید دیالمه در هر سه این مراحل به طور آشکار آزمون داده وپذیرفته شد چرا که در اثر بصیرت عمیق می دانست ولی خدا، نور خدایی دارد.

این استاد حوزه علمیه شجاعت و نترسی را سومین ویژگی برجسته شهید دیالمه دانست و گفت: شجاعت پس از محبت، تنظیم ارتباط با دوستان و دشمنان و مجاهدت در راه خدا، چهارمین امتحان منتظران است. شهید دیالمه همچون شهیدان والامقامی چون نواب صفوی، آیت، اندرزگو و صیاد شیرازی شجاعتی کم نظیر داشت چرا که ترس او از خدا در مرتبه ای بالا قرار داشت.

وی خاطرنشان کرد: ریشه بصیرت در تقوا، ولایت مداری در اعتقاد به نور و اولویت ولایت و شجاعت در خداترسی است.

گفتنی است شهید عبدالحمید دیالمه در اردیبهشت ماه 1333 در تهران به دنیا آمد. پس از دوره متوسطه سه سال در خدمت مدرسین حوزه علمیه قم و نظرات دکتر شریعتی بود. همچنین با زمینه های مختلف از جمله علوم مختلف اسلامی، عرفان، فلسفه و منطق نزد استاد شهید مطهری آشنا شد و علوم جدید را در رشته پزشکی در دانشگاه مشهد ادامه داد. در این دانشگاه اقدام به تأسیس کتابخانه اسلامی کرده و برای اولین بار در سطح ایران دعای کمیل را پایه گذاری و جلسات سخنرانی خود را تحت عنوان «صراط مستقیم» شروع کرد. او پس از اتمام تحصیل به تهران آمد و مجمع احیاء تفکرات شیعی را تأسیس کرد. وی در سن 26 سالگی به عنوان نماینده مردم مشهد به مجلس راه یافت و عضو کمیسیون امور شوراها شد و از اولین کسانی بود که انحراف از خط اسلام را در بنی صدر مشاهده کرد و به قصد افشاگری به تهران آمد و در روزنامه انقلاب اسلامی تحصن و جریان بنی صدر را بر ملا کرد. وی سرانجام در حادثه هفتم تیرماه در کنار شهید بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب شهد شهادت نوشید./930/پ202/ب



ارسال نظرات