۱۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۲۶۰

مردم لیبی آماده حضور در اولین انتخابات دموکراتیک

خبرگزاری رسا ـ مردم لیبی پس از چهار دهه حکومت دیکتاتوری معمر قذافی، خود را آماده شرکت در اولین انتخابات دموکراتیک این کشور می‌کنند.
انقلاب ليبي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات کنگره ملی لیبی روز شنبه (17 تیر) برگزار خواهد شد که وظیفه نمایندگان کنگره منتخب، انتصاب دولت جدید و کمیسیونی برای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید است.

شورای ملی انتقالی لیبی که پس از سرنگونی قذافی قدرت را در این کشور در دست دارد، پس از برگزاری اولین جلسه کنگره، باید از قدرت کنار رود.

این انتخابات که ابتدا قرار بود 19 ژوئن برگزار شود، اولین انتخابات ملی این کشور منطقه شمال آفریقا از دهه 1960 به شمار می‌آید. پس از به قدرت رسیدن قذافی در دهه 1960، تشکیل احزاب سیاسی و برگزاری انتخابات ممنوع اعلام شد.

بیش از 2.7 میلیون نفر، 80 درصد واجدان شرکت در انتخابات، برای شرکت در آن ثبت نام کرده‌اند و 200 عضو کنگره از میان بیش از 2500 کاندیدای مستقل و بیش از 140 حزب سیاسی انتخاب خواهند شد.

این قانون اساسی که نیازمند تایید در همه پرسی عمومی است، بر مسائل کلیدی نظیر تشکیل دولت، نقش زنان در جامعه و حقوق اقلیت تمرکز خواهد داشت.

پیش تر شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرده بود مهمترین منبع قانون گذاری در کشور، شریعت اسلامی خواهد بود.

صالح دارهوب سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم لیبی در مذهب و قانون گذاری به اسلام وابسته هستند.

وی در جمع خبرنگاران در طرابلس گفت: به همین علت، شورای ملی انتقالی لیبی پیشنهاد می‌کند کنگره آینده شریعت را مبنای اصلی قانون گذاری قرار دهد. و این مسأله نباید به همه پرسی گذاشته شود.

لیبی از اواسط فوریه 2011 صحنه اعتراضات علیه قذافی بود. انقلاب لیبی تقابلی شدید میان نیروهای دولتی و مبارزان مخالف را رقم زد.

قذافی هشت ماه پس از آغاز انقلاب، در تاریخ 20 اکتبر به دست انقلابیون لیبی در زادگاهش، سرت، در 400 کیلومتری شرق طرابلس کشته شد و حکومت 42 ساله وی در لیبی پایان یافت./902/د101/ک

ارسال نظرات