۱۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۳۲۳۳۱

توصیه های ده گانه مقتدی صدر به کمیسیون اصلاحات سیاسی عراق

خبرگزاری رسا ـ رهبر جریان صدر عراق با انتشار توصیه های ده گانه از گروه های سیاسی و کمیسیون اصلاحات خواست به این توصیه ها توجه کرده و کشور را از بحران کنونی خارج سازند.
مقتدي صدر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پیامی آخرین تحولات سیاسی عراق را مورد بررسی قرار داد و توصیه های خود را برای پایان بحران و بهبود وضعیت این کشور اعلام کرد.
 
در این پیام آمده است: بر همه عراقی روشن است که اصلاحات تدارک دیده شده بر اساس نشست اربیل و نجف اشرف پسندیده بوده و هیچ کس نمی تواند به هر بهانه ای در برابر آن بایستد، فراکسیون همپیمانی ملی نیز به این مساله پایبند مانده و امیدواریم که این اصلاحات بتواند گام اولیه برای نزدیکی و تقریب گروه های سیاسی جهت خدمت به ملت باشد.
 
سید مقتدی صدر افزود: برای اینکه عنصری از اصلاحات باشم به برادرانم در همپیمانی ملی و کمیسیون اصلاحات که خواستار بی طرفی و کارآمدی آن هستیم توصیه می کنم اصلاحات جدی و واقعی را در پیش گیرند و به نقاطی که به آنان ارائه می کنم، توجه داشته باشند.این توصیه ها عبارتند از؛
 
یک- تشکیل اتاق عملیات با صلاحیت های کامل متشکل از وزارتخانه های خدماتی و برخی وزارت ها نظیر برنامه ریزی و مالی اولین.
این اتاق باید به فراهم سازی برق، تصفیه آب، فراهم کردن تجهیزات پزشکی، ساخت واحدهای مسکونی، توجه به بخش های زراعتی و صنعتی و اهتمام به بخش آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهد و در جهت بهبود وضعیت ابن بخش ها تلاش کند.
 
دو- تشکیل اتاق عملیات امنیتی با صلاحیت های کامل متشکل از وزیر دفاع، وزیر کشور، وزیر امنیت ملی، رییس دستگاه اطلاعات و برخی از مشاوران امنیتی خبره عراق که بتوانند به بحران انفجار و ترور در کشور پایان دهند.
 
سه - فراهم سازی شرایط انعقاد جلسات پارلمان از سوی دولت با تصویب دو دوره ای بودن مدت ریاست هر فرد در قوای سه گانه، انتخاب اعضای کمیساریای عالی انتخابات برای برگزاری سر موعد انتخابات، استیضاح افراد ضعیف و تصویب فوری قانون دادگاه مرکزی.
 
چهار -  فعال سازی کمیسیون های قضایی، پارلمانی و ملی جهت کشف فساد و اجرای احکام قضایی علیه مفسدان
 
پنچ - تلاش برای پایان یافتن دور کردن و به حاشیه راندن برخی گروه های سیاسی از فعالیت های سیاسی کشور و ریشه کن شدن قوانین دوران دیکتاتوری
 
شش – عراق با وجود اغلیت شیعه و سنی و حضور قومیت های کرد و ترکمن و فیلی و مسیحی و ایزدی در فضای دموکراسی مناسبی قرار دارد و دولت باید تلاش کند این فضا را در جهت بازسازی و پیشرفت کشور حفظ کند.
 
هفت - دور شدن از کشورهای اشغالگر و محدود ساختن روابط با آنان و حفظ روابط مطلوب با کشورهای همجواز و عدم دخالت در امور داخلی این کشورها و عدم دخالت کشورهای همجوار در امور داخلی عراق و همچنین تصویب قوانین حافظ استقلال و حاکمیت کشور
 
هشت – پاکسازی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی از لوث عوامل اشغالگران و بازسازی این دستگاه ها بر اساس توجه عشق به دین و وطن
 
نه – تلاش جدی دولت برای کاهش آمار بیکاری و استخدام جوانان جهت کاهش فقر و محرومیت در کشور
 
ده – تشکیل کمیته های تخصصی بودجه و توزیع آن به صورت عادلانه برای پیشرفت و آبادانی عراق به دور از مسائل حزبی و مذهبی
 
سید متقدی صدر در پایان این پیام تاکید کرد: از مردم به دلیل عدم توجه به برخی مسائل دیگر عذرخواهی می کنم و از خداوند متعال می خواهم سیاستمداران را متحد ساخته تا مشکلات میان یکدیگر را حل و فصل کنند و به فکر خدمت به ملت باشند./980/ب903/ک
 
 
 
ارسال نظرات