۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۴۲۲

یکی از علمای شیعه هندوستان در گذشت

خبرگزاری رسا ـ علامه محمد شاکر نقوی از علمای شیعه و اساتید برجسته حوزه علمیه هند دار فانی را وداع گفت.
محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي محمد شاکر نقوي

 

 به گذارش خبرنگار خبرگزاری رسا روحانی برجسته علامه محمد شاکر نقوی امروھوی پس از سالھا خدمت به اسلام به علت مشکلات تنفسی در یکی بیمارستان آموزشی درمانی ایراز شھر لکھنو ھندوستان ، در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 

 محمد شاکر نقوی استاد حوزہ علمیه ناظمیه لکھنو مدتی است که از مشکلات تفنسی رنج می برد و بارھا در بیمارستان های ھندوستان تحت درمان قرار گرفته بود.

 

پس از انتشار خبر فوت این عالم  بزرگ بازار بزرگ منطقه قدیم شھر لکھنو مغازہ تعطیل و کسبه آن اطراف بیمارستان آموزشی درمانی ایراز اجتماع کردند.
 
حجت الاسلام سید حمید الحسن ، مدیر مدرسه ناظمیه بابیان این که درگذشت این عالم بزرگ خلع بزرگی در جامعه روحانیت ھند به شمار می رود تاکید کرد: ایشان ھموارہ از افراد روحانی نما رنج می برد و به شاگردان تاکید می کرد که برای رضای خدا تحصیل و خود را برای خدمت به دین آمادہ کنید.
 
وی با بیان این که حوزہ علمیه ناظمیه یک ستارہ درخشان عملی را از دست دادہ است افزود: علامه محمد شاکر نقوی با سابقه طی چهل سال تدریس خود مبلغین و مدرسین زیادی به جامعه شیعی ھند تحویل داد.

 

حجت الاسلام کلب جواد نقوی، امام جمعه شھر لکھنو با ذکر این که با مرگ این عالم بزرگ، شیعه ھند خسارت جبران ناپذیری دید اظهار داشت:  ایشان با بیان و قلم رسا کتاب ھای متعددی را نگارش کرد و خدمات شایانی را به شیعه هند ارائه داد.

 

قاضی ابوالعرفان، یکی از علماء اھل سنت با ابراز تاسف از درگذشت این عالم بزگر شیعه گفت: علامه محمد شاکر نقوی به اتحاد اسلامی تاکید می ورزید و آنرا رمز و راز عزت و اقتدار ملت مسلمان می دانست.

 

گفتنی است علامه محمد شاکر نقوی در سال 1036 در شھر «امروھه» متولد شد، در دانشگاہ دینی«سید المدارس» آموزش ابتدایی را سپری کرد و پس از آن در سال1322 در حوزہ علمیه«مشارع الشرایع» معروف به جامعه ناظمیه پذیرش شد و پس از طی دوره‌های علمی در ھمین دانشگاه دینی مشغول به تدریس شد.

 

علامه نقوی در دوران حیات خود کتاب‌های متعددی مانند،«لظفرة علی الطفرہ »، «رویة الھلال»، «تفسیر القرآن فی الکافی»،«قبلة البلاد»، شرح«فرائد الاصول رسایل» شیخ مرتضی انصاری، «الحاشیة علی الوجیزہ للشیخ بھاء الدین انصاری »، ھم چنین ترجمه کتاب«الشمس البالغه»از ملا محمود جونپوری،«التصریح فی تشریح الافلاک»، «شرح تجرید» محقق طوسی، «مصباح العربیه» و «مصباح فارسی» و ...که همگی به زبان عربی نگاشته شده‌اند را به رشته تحریر در آورد.

 

علامه نقوی در اردیبهشت سال جاری به عنوان خادم عرصه مطالعات اسلامی هند معرفی و با اعطای جایزه شهید مطهری از این عالم برجسته شیعه تجلیل به عمل آمد.

 

وی همچنین در سال گذشته به علت تربیت شاگردان فراوان در عرصه قرآن، سالها تدریس اصول فقه و تفسیر و تالیف تفسیری براساس دیدگاه‌های کلینی در همایش یاسین در آئینه معرفت مورد تقدیر علمای قم قرار گرفت.

 

 مراسم خاکسپاری وی روز پنج‌شنبه، 15 تیرماه، در شھر امروھه برگزار و این عالم بزرگ در قبرستان خانوادگی اش به خاک سپرده شد./ 988/ز502/ک

 

ارسال نظرات