۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۳۲۴۸۶
عضو هیأت علمی جامعةالزهرا:

ساماندهی امر حجاب نیازمند یک قرنطینه اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعةالزهرا، گفت: با اجرای یک قرنطینه اجتماعی به جای برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف، کم‌کاری‌ها و آن خلأی که بر دوش متولیان فرهنگی سنگینی می‌کند را پرکرده و یک نسلی را صیانت و حفاظت کنیم.
معصومه ظهيري

 

معصومه ظهیری، مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ساماندهی امر حجاب را نیازمند یک قرنطینه اجتماعی دانست و از حوزه‌های علمیه و حوزویان خواست با استفاده از رسانه‌های دیداری، نوشتاری، گفتاری و چهره به چهره برای برطرف کردن شبهات مرتبط با عفاف و حجاب تلاش کنند.

 وی با بیان این‌که آموزش، تعلیم، تبلیغ، فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در مقوله‌های تفهمیم مبانی و آموزه‌های دینی از وظایف اصلی حوزه‌های علمیه است، گفت: حوزویان موظفند پیام دین و آموزه‌های دینی را از ابتدایی‌ترین سنینی که شخص مکلف به انجام تکلیف است و شاید قبل از آن یعنی فراهم نمودن زمینه‌های تشرف به تکلیف، ابلاغ کنند.

 مدیر گروه مطالعات زنان جامعةالمصطفی العالمیه، فراهم‌سازی زمینه‌های اخلاقی برای ایجاد رغبت عمومی یعنی شناساندن معروف و معروف کردن معروف‌ها در جامعه را از دیگر وظایف حوزویان برشمرد و افزود:‌ حوزه‌های علمیه در بخش آموزش، پیام رسانی و کار ترویجی موفق بوده‌اند اما در رساندن پیام دین در سطوح و سنین مختلف ضعیف عمل کرده‌اند.

 

وی یکی از دلایل این ضعف را اندک بودن امکانات تبلیغی و کمی مبلغان، شرایط جامعه و عملکرد ضعیف رسانه‌ها عنوان و اظهار کرد: اگرچه در سال‌های اخیر، ارگان‌ها و نهادهای مختلفی متولی امور تبلیغی شده‌اند و اقبال عمومی نسبت به شناخت مباحث دینی در نقاط مختلف فراگیر شده و حتی گام‌های خوبی هم برداشته شده است، اما این اقدام‌ها کافی نیست.

 

این استاد حوزه انجام فعالیت‌های کمی و کیفی در حوزه عفاف و حجاب را ضروری دانست و با بیان این‌که کمیت کار از جهت فراوانی و کیفیت کار از جهت قدرت مقابله و فعال عمل کردن در مقابل ترفندهای دشمن در جنگ نرم مؤثر است، ابراز تأسف کرد: در بسیاری از موارد در بحث تبلیغ دین و پاسخ‌گویی به شبهات منفعل عمل کرده‌ایم.

 

وی گفت: انبیای الهی«طبیب دوار بطبه» بوده‌اند و فعالانه خود را برای برطرف کردن نیازهای فرهنگی مردم در صحنه حاضر می‌دیدند، اما این مسأله مقداری مورد غفلت واقع شده که اگر بتوانیم از لاک دفاعی بیرون آمده، منفعل عمل نکنیم و با حرکتی فعال و پویا در پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، بهتر به وظایف خود عمل کنیم.

 

ظهیری  حوزه‌ها را متولی اجرای مسائل فرهنگی در جامعه ندانست و با بیان این‌که حوزه‌های علمیه همان کار فرهنگی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی خود را باید انجام دهند، اما بر پژوهش و نیازسنجی در جامعه از سوی حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: اگر ندانیم نیاز جامعه چیست و برای پاسخ‌گویی به نیازها خود را آماده نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد.

 

وی نیازسنجی در لایه‌های مختلف جامعه به ویژه در بخش زنان، ‌جوانان و خانواده و فراهم شدن زمینه‌های لازم برای پاسخ‌گویی به مسائل مبتلابه را ضروری دانست و افزود: مهم دین و فرائض دینی و معروف جلوه دادن معروف‌ها و اهتمام به معروف وظیفه قشر خاصی نیست، منتهی گاهی این وظایف و ثقل آن برای گروهی، بیشتر جلوه می‌کند.

 

عضو هیأت علمی جامعةالزهرا ابراز داشت: عفاف و حجاب از نوع مقوله‌های اعمال قانون نیست، مردم باید نسبت به حقوقی که دارند آگاه شوند و حوزه‌های علمیه که متولیان امور فرهنگی و دینی جامعه هستند باید از همه ابزارها و با استفاده از رسانه‌های دیداری، نوشتاری، گفتاری و حتی حضور چهره به چهره برای برطرف کردن شبهات مرتبط با عفاف و حجاب تلاش کنند.

 

وی با بیان این‌که نظارت بر اجرای قانون باید به دست متولیان قانونی سپرده شود، ساماندهی امر حجاب را نیازمند یک قرنطینه اجتماعی دانست و گفت: با اجرای یک قرنطینه اجتماعی به جای برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف، کم‌کاری‌ها و آن خلأی که بر دوش متولیان فرهنگی سنیگی می‌کند را پرکرده و یک نسلی را صیانت و حفاظت کنیم.

 

ظهیری ادامه داد: انجام طرح عفاف و حجاب به معنای نظارت بر اجرای صحیح قانون در جاهایی که حکومت در آن باید نظارت کند مانند مجامع عمومی زیر نظر دولت، خوب است، اما اگر بخواهیم با انجام این طرح از زیر بار آموزش، پاسخ‌گویی به شبهات، همراه و همجنس شدن با مردم و جامعه و گوشزد کردن فوائد احکام الهی شانه خالی کنیم، راه به جایی نخواهیم برد.

 

وی با اشاره به برخی اقدام‌های آمرانه و ناهیانه که سبب مجروح شدن و مورد ضرب و شتم قرار گرفتن فرد آمر می‌شود، گفت: اعمال قانون در جامعه‌ای که قانون آن براساس اسلام نوشته شده باید از سوی مجریان قانون انجام شود و اگر قرار است امر به معروف و نهی از منکری صورت گیرد، ابتدا باید مراحل امر به معروف و نهی از منکر به درستی تبیین شود.

 

عضو هیأت علمی جامعةالزهرا، گفت: باید بحث قانون‌گرایی و عدم گریز از قانون برای متولیان توضیح داده شود، مردم از حقوق شهروندی خود مطلع شوند و همه کسانی که متولیان امور شهروندی هستند، نسبت به قانون و بحث ادبیات و آموزه‌های دینی بیش از گذشته توجیه گردند تا طرح عفاف و حجاب در قالب یک طرح فراگیر سیستمی و نظام‌مند اجرا شود. /920/ت302/ن

ارسال نظرات