۳۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۱۳۳۰۵۴
تحلیل کشتار مسلمانان میانمار؛

هولوکاست میانمار در ماه عسل روابط با آمریکا

خبرگزاری رسا ـ بررسی‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که آمریکا نقش اصلی و پشت پرده در کشتارهای اخیر میانمار آنهم پس از سفر چند روز قبل هیلاری کلینتون به این کشور را دارد.
ميانمار

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، چند روز قبل هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در مسیر سفرش به قاهره و دیدار با مرسی، رییس جمهور مصر به میانمار سفر کرد. این نخستین سفر یک مقام عالیرتبه آمریکایی به میانمار پس از 50 سال بود.
 
هدف از سفر کلینتون به میانمار حمایت و کمک به توسعه اصلاحات سیاسی در این کشور سرشار و غنی از منابع طبیعی در همسایگی چین و هند اعلام شده است.
 
وزیر خارجه آمریکا در دیدار با تین سین، رییس جمهوری میانمار از دولت این کشور خواست به اصلاحات در این کشور ادامه بدهند تا ثابت کنند که با جامعه جهانی همراه هستند.
 
پس از این دیدار و چراغ سبز نشان دادن آمریکا، تین سین در یک سخنرانی اعلام کرد: مسلمانان روهینگیا باید از کشور اخراج و به اردوگاه‌های پناهندگان سازمان ملل منتقل شوند.
 
دولت میانمار همچنین به صورت رسمی دستور داد که مسلمانان دیگر حق بنا کردن مساجد جدید یا ترمیم مساجد قدیمی را ندارند.
 
با اعلام این تصمیم، افراطیون بودایی و هندی نزدیک به 72 مسجد را ویران کردند و با حمایت و همراهی پلیس و ارتش دست به کشتار گسترده و آتش زدن دهکده ها و فراری دادن مسلمانان زدند.
 
دولت میانمار در اقدامی هماهنگ از ورود گروه های امدادی و رسانه های بین المللی به این منطقه جلوگیری کرد و در سکوت مجامع بین المللی نسل کشی گسترده آغاز شد.
 
با اجرای دستورات آمریکا برای اصلاحات در میانمار که گریبانگیر مسلمانان شد، رییس جمهوری آمریکا از آنچه اصلاحات در میانمار نامید، حمایت کرد و دستور تسهیل تحریم ها علیه میانمار را صادر کرد.
 
در بیانیه اوباما آمده است: کاهش تحریم‌ها نشانه‌ای روشن در حمایت ما از اصلاحات است و مشوق‌های فوری برای اصلاح‌طلبان و فواید قابل توجه برای مردم میانمار به همراه می‌آورد.
 
گفتنی است، دولت میانمار بنابر ادعای غربی‌ها به علت نقض حقوق بشر آنهم در رابطه با بودائیان، بیش از چند دهه است که مورد تحریم اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. اما در پی فشار بر دولت میانمار، بان کی مون سه سفر پی در پی به این کشور داشت و از دولت این کشور خواست اصلاحاتی در زمینه رعایت حقوق بشر انجام دهند.
 
کشتار وسیع مسلمانان میانمار که برخی رسانه‌ها آن را هولوکاست واقعی مسلمانان نامیده‌اند، ظاهرا تنها به دلیل درگیری‌های فرقه‌ای به وجود نیامده و این امکان پس از اجرای اصلاحات مد نظر دولت امریکا توسط دولت میانمار برای بودائیان تندرو آنهم پس از سفر چند روز گذشته کلینتون به این کشور فراهم شده است.
 
با آغاز کشتار مسلمانان میانمار سازمان ملل با تاخیر از تین سین خواست به اوضاع موجود در خصوص کشتار مسلمانان پایان دهد که رییس جمهوری میانمار تنها دو گزینه را برای پایان بحران کنونی امکانپذیر دانست. نخست اخراج تمامی روهینگیاها از کشور و دوم اسکان موقت و کنترل شده مسلمانان رخاین در اردوگاه های زیر نظارت سازمان ملل.

با توجه به شواهد موجود هیچ گونه تلاش موثری برای پایان دادن به نسل کشی مسلمانان در بین نخبگان سیاسی
میانمار به چشم نمی خورد و این در حالی است که مدعیان حقوق بشری نیز در داخل و خارج میانمار بی تفاوت به فاجعه انسانی که در این کشور می گذرد سکوت اختیار کرده اند.
 
لازم به ذکر است، قریب به 200 هزار مسلمان آواره و بی خانمان در میانمار وجود دارند و آمار کشته‌ها به بالاتر از 52 هزار نفر رسیده است در حالی که بیش از 50 روستا و 26 مسجد کاملاً به آتش کشیده و ویران شده‌اند.
 
روهینگیاها چه کسانی هستند و در طول سال های اخیر برآنان چه گذشته است؟
 
روهینگیاها ساکنان بومی مناطق مرزی میانمار هستند که از هزار و 100سال پیش تاکنون در مناطقی چون رخاین متمرکز شده اند.

بر اساس آمار موجود شمار مسلمانان
میانمار 750 تا 800 هزار نفر تخمین زده شده که حدود 2 درصد از جمعیت کنونی میانمار را تشکیل می دهند.

جامعه مسلمانان
میانمار از سال های پیش از استقلال این کشور از استعمار انگلیس در سال 1948 میلادی زیر شدیدترین فشارهای سیاسی و اجتماعی قرار داشته و اقلیت مسلمان در رقت بار ترین شرایط ممکن به سر برده اند و از کمترین حقوق شهروندی و انسانی موجود در میانمار محروم می باشند.

هر گونه حقوق اولیه شهروندی از جمله حقوق مالکیت، انجام فعالیت های تجاری و سیاسی، تصدی مناصب نظامی و دولتی از مسلمانان سلب شده است. در ادامه تحمیل مالیات های خرد کننده، محرومیت از ورود به مراکز آموزشی و حتی ایجاد محدودیت های پرشمار بر سر راه ازدواج و حتی رفت و آمد و مسافرت درون مرزی روهینگیاها با هدف اعمال فشار حداکثری بر مسلمانان
میانمار در دستور کار حاکمان نظامی این کشور قرار گرفته است.

علاوه بر ایجاد تنگناهای اینچنینی بارها مساجد و مدارس مذهبی روهینگیاها ویران شد و با مجوز مقامات رسمی، روستاها و سکونت گاه‎های مسلمانان مورد تاخت و تاز اکثریت بوداییان قرار گرفت.

در طول سال های اخیر هزاران نفر از مسلمانان
میانمار قربانی خشونت های فرقه ای و نسل کشی پیدا و پنهان گروه های افراطی میانمار بوده اند و کشتار اخیر را می توان نمونه اخیر اقدامات فاجعه بار ضد مسلمانان در میانمار به شمار آورد.

وضعیت زندگی روهینگیاها به شکلی بوده که سازمان ملل متحد این اقلیت مذهبی را به عنوان یکی از ستمدیده ترین گروه های قومی- مذهبی جهان معرفی کرده است. همچنین در گزارش اخیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است که مسلمانان
میانمار هدف هرگونه آزار ممکن قرار داشته اند که در این میان به تنگناهای شدید قانونی، کار اجباری، نداشتن حق اقامت، و مصادره زمین های آن ها می توان اشاره کرد./982/ز503/ک
 
ارسال نظرات