۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۱۳۳۵۹۸
روزنامه صهیونیستی اسرائیل امروز:

رییس شورای نظامی حاکم واقعی مصر است

خبرگزاری رسا ـ روزنامه صهیونیستی "اسرائیل امروز " در یاداشت روز گذشته خود با تاکید بر اینکه رییس شورای نظامی، حاکم واقعی مصر است، پیروزی محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری را سناریوی شورای نظامی دانست.
طنطاوي

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه "اسرائیل امروز" در یاداشتی در شماره روز گذشته خود به قلم دانیل بایبس ریس انجمن خاورمیانه و سنتیا برهات نویسنده خود، نوشت: معنای این واقعیت که محمد مرسی اکنون رییس جمهوری مصر است، چیست؟ آیا همانگونه که روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" مدعی شده، مصر از دست رفته است؟ ما عکس این تصور را داریم و معتقدیم که پیروزی مرسی نمادین و دروغین است و مسئولان نظامی مصر این سناریو را ترسیم کرده اند.

 

نشریه صهیونیستی می افزاید: مرسی سیاستمدار مقتدر یا اندیشمندی راهبردی نیست، او حتی نمی تواند اخوان المسلمین را اداره کند و یک کودتای نظامی می تواند وی را به خارج از کشور تبعید کند؛ بنابراین برای اولین بار از سال 1954رییس جمهوری مصر شخصیت اصلی و واقعی مصر نیست.

 

"اسرائیل امروز" در ادامه می نویسد: واقعیت این است که محمد طنطاوی رییس شورای نظامی و وزیر دفاع این کشور، حاکم مصر است؛ وی اندیشمندی راهبردی و رییس همه بخش های سه گانه حکومتی مصر است. طنطاوی حاکمی  است که به عنوان رییس همه بخش های نظامی از فوریه 2011 بر مصر حکومت می کند، تقریبا" از قدرت مطلق در مصر برخوردار است و ماموریت وی طولانی تر کردن حکومت نظامیان برای مدت زمانی نامعلوم است.

 

نشریه صهیونیستی در ادامه یادداشت خود مدعی روابط بسیار نزدیک شورای نظامی و اخوان المسلمین می شود و می افزاید: شورای نظامی مصر از اخوان المسلمین و وابستگان به آن بهره برداری می کند و از آنان به عنوان نمایندگان مدنی خود استفاده می کند، این شورا به اسلام گرایان اجازه می دهد که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسند و ریاست جمهوری را از آن خود کنند؛ اما ما معتقدیم که در هنگام تاخیر مشکوک یک هفته ای قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مصر، شورای نظامی با رهبر واقعی اخوان المسلمین یعنی خیرت الشاطر دیدار کرد و با او به توافق رسید که مرسی رییس جمهور باشد اما شورای نظامی حکومت را دردست داشته باشد.

 

"اسرائیل امروز" در ادامه به 3 اقدام شورای نظامی به عنوان نشانه های قدرت این شورا اشاره می کند و می افزاید: در زمان انتخابات وزیر دادگستری مصر به سرویس های اطلاعات کل و پلیس نظامی مصر دستور داد که شهروندان را در صورت هرنوع مخالفتی با شورای نظامی، پلیس یا نهادهای وابسته به آن بازداشت کنند و به مدت شش ماه درحبس نگاه دارند؛ دستور دیگر این بود که هر کسی که در خیابان ها اعتراض کند، ممکنست به حبس ابد محکوم شود؛ این اقدامات نشان دهنده تحمیل حکومت نظامی در مصر بود.

 

این روزنامه ادامه داد: دومین نشانه قدرت شورای نظامی این است که این شورا بر اساس این ادعا که انتخابات مجلس مغایر با قانون است و رقابت بر سر کرسی های نامزدهای مستقل بر نامزدهای هر حزبی ممنوع است، مجلس را غیرقانونی اعلام کرد؛ دادگاه عالی قانون اساسی که تحت سلطه شورای نظامی است،این تصمیم را تصویب کرد و پارلمان را منحل کرد.

 

"اسرائیل امروز افزود: سومین اقدام بنا نهادن پایه های کودتا در مصر است، شورای نظامی منشوری را منتشر کرد که رییس جمهور می تواند که برای حفظ امنیت کشور بعد از جلب موافقت شورای نظامی قدرت را به نیروهای مسلح واگذار کند و این به معنای بنا نهادن پایه های کودتای نظامی است.

 

این روزنامه صهیونیستی ادامه می دهد: مصری ها نیز به واقعیت قدرت شورای نظامی پی برده اند؛ زینب ابوالمجد روزنامه نگار مصری گفته که"کودتا نظامی امروز با استفاده از انتخابات انجام می شود"؛ زیاد عبدالتواب معاون مدیر مرکز مطالعات حقوق بشر در قاهره ، از انحلال پارلمان به عنوان " کودتای نظامی خاص" یاد کرد و یک روزنامه نگار مصری از مرسی به عنوان " رییس جمهوری بدون قدرت " نام برد؛ این درحالیست که یکی از اسلام گرایان وی را از لحاظ نداشتن قدرت به الیزابت دوم ملکه انگلیس تشبیه کرده است. شورای نظامی برای تداوم بخشیدن به این وضعیت که در آن افسران از زندگی مرفهی برخوردارند و همه کشور در جهت رفع نیازهای آنان تلاش می کنند، حرکت می کند؛ تبدیل مرسی به رییس جمهوری نمایشی، اقدامی حکیمانه است و درصورتیکه مشکلات اقتصادی در کشور به گرسنگی مردم منجر شود، مردم او را مسئول می دانند.

 

" اسرائیل امروز " می افزاید: توطئه شورای نظامی مصر نیز خطرات زیادی را دربردارد، زیرا وقتی که مردم مصر احساس کنند به آنان ظلم و ستم می شود، بار دیگر طغیان می کنند و "انفجار بعدی " ممکن است که بسیار قویتر باشد به طوری که انقلاب سال 2011 در برابر آن یک اعتراض ساکت و آرام خواهد بود.

 

نشریه صهیونیستی در پایان توصیه می کند که برای جلوگیری از به وجود آمدن انفجاری دیگر در مصر، دولت های غربی باید سیاست اعمال فشار تدریجی بر شورای نظامی را در پیش گیرند تا کشور شاهد فعالیت سیاسی واقعی باشد./902/د101/ک

ارسال نظرات