علم کاذب بزرگترین مانع پیشرفت بشریت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاعرسانی و مشارکتهای فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا در سخنانی خواستار نگاه مجدد به معارف الهی و بازشناخت عبادت شد و با تقسیم عبادت به ظاهری و باطنی، گفت: ظاهر عبادت هرچیزی است که خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) به عنوان تکلیف مشخص کردهاند.
وی با بیان اینکه روح عبادت تسلیم و بندگی است و تسلیم و بندگی نیاز به معرفت دارد، افزود: «لیعبدون» در آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِی» در برخی تعابیر به «لیعرفون» و در برخی تعابیر به «لیطیعون» تفسیر شده است، یعنی اگر کسی فلسفه عبادت را فهمید در روح و روانش جا باز میکند و اگر جا باز کرد تسلیم میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که اگر روح عبادت تسلیم، معرفت و بندگی است، معنای «الصلاة تنهی علی الفحشاء و المنکر» چیست، اظهار داشت: افراد نماز خوانی را در جامعه میبینیم که گرفتار گناه هستند و یا از کنار گناه که نوعی گناه دیگر است به راحتی رد میشوند.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دچار فقدان فرهنگسازی است، تصریح کرد: ترک امر به معروف و نهی از منکر گناه است و هرکس به عمل قومی راضی شود، مانند این است که عمل آن قوم گناهکار را انجام میدهد، از اینرو نباید از کنار آن گناه با بیتوجهی گذشت.
حجتالاسلام گلزاده بدترین جهل را جهل مرکب دانست و با بیان اینکه احساس فهمیدن بدترین نفهمیدن است، گفت: وقتی چیزی را نمیدانی و میدانی که نمیدانی راه نجاتی وجود دارد، اما کسی که این روح و روان و این ظرفیت را ندارد و نمیداند که این ظرفیت را ندارد، در جهل مرکب ابدالدهر خواهد ماند.
وی از علمهای کاذب که احتمال خلافش را هم نمیدهیم و از دیگران فرا میگیریم به عنوان بزرگترین مانع پیشرفت بشریت یاد کرد و ابراز داشت: باید از علمی که خیر نمیرساند به خدا پناه برد، چراکه علمی که نه به خود انسان و نه به دیگران خیری نمیرساند و تأثیری ندارد علم نیست.
این کارشناس عرصه فرهنگ و تبلیغ با بیان اینکه علم ثمره دارد و دانستن در عالم اثر میگذارد، علم را به مفید و مضر تقسیم کرد و ادامه داد: یقینا جهل از علم مضر بهتر است، چراکه جهل ممکن است مضر واقع شود، اما شاید منشأ پیشرفت یا مانع پیشرفت هم قرار گیرد.
وی بیان داشت: اگر در روزگار منحرفان مانند «کسروی» تأملی کنیم، به این حقیقت میرسیم که وی یک مسلمان شیعه و عالم بود و استعداد کمنظیری داشت، اما با علم مضر گرفتار علم غیرمفید و هوای نفس شد و چیز دیگری غیر از حقیقت علم بر او فرماند راند و بیشتر افراد گرفتار علم مضر هستند./920/پ202/ن