۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۱۳۳۷۴۸
آیت الله ناصری:

غیبت‌کردن‎ ترور شخصیت افراد است

خبرگزاری سرا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: تا وقتی نور ولایت در دل کسی هست امید به رستگاریش هست، همه محتاج توبه و طلب رحمت الهی هستیم.
آيت الله ناصري

 

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، چهارم مرداد در ادامه سلسله جلسات تفسیر دعای مکارم اخلاق در جمع نمازگزاران مسجد کمر زرین اصفهان گفت: برای غیبت دو معنا ذکر کرده اند، برخی معنای آن را فاش نمودن مطالبی که شخص نمیخواهد کسی بفهمد دانستهاند به این صورت که اسرار مربوط به نقص فرد را بیان کنند و بعضی هم غیبت را به معنای بیان صفات مربوط به ایرادات و نواقص جسمی و روحی که همه درباره آن اطلاع دارند به جهت تحقیر و تمسخر فرد دانستهاند.

 

وی ادامه داد: در روایتی آمده است کسی که با تمسخر شخصی را اذیت کند او را در روز قیامت میآورند در حالی که روی پیشانیش نوشته شده محروم از رحمت الهی و در قرآن کریم نیز حضرت حق میفرماید غیبت مانند خوردن گوشت برادر است.

 

وی افزود: همچنین در روایتی حضرت رسول فرمودند قسم به ذات احدیت خیر دنیا و آخرت را خدا به کسی داده که دارای دو صفت باشد، اول حسن ظن به خدا، دوم زبان خود را از غیبت حفظ کند.

 

این استاد اخلاق حوزه در ادامه به بیان موارد جواز غیبت پرداخت و گفت: یکی از این موارد غیبت مظلوم از ظالم در مورد ظلمهایی که بر او شده است، دیگر در مقام مشورت است که اگر نقاط ضعف را نگویی خیانت کردهای و مورد دیگر از موارد جواز غیبت مربوط میشود به نصیحت کردن دیگران که در اینجا میتوانی ایرادات افرادی که شخص را از معاشرت و همنشینی آنان بازمیداری بگویی.

 

وی افزود: موارد دیگری نیز برای جواز غیبت بیان شده است که برخی از آن ها عبارتند از بیان حالات مریض نزد پزشک، رد عدالت و اهلیت شاهد در دادگاه و رد صلاحیت راوی در شناسایی راویان احادیث.

 

آیت الله ناصری با اشاره به روایتی از حضرت رسول(ص) مبنی بر این که «خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود، کسی که غیبت می‌کند اگر توبه کند آخر کسی است که وارد بهشت می‌شود» ابراز داشت: گناه غیبت کردن از امام با غیبت از مرجع تقلید با غیبت کردن از یک فرد عادی متفاوت است، چرا که غیبت، ترور شخصیت افراد است که بدتر از ترور فیزیکی است.

 

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: دعای روزه دار مستجاب است پس در وقت افطار اول فرج امام زمان(عج) را از خدا بخواهید که به احترام این دعا، خدا دعاهای دیگرمان را مستجاب کند، سپس گناهانت را نزد خدا اعتراف کن و عذر بخواه و در پایان برای خودت دعا کن.

 

وی در پایان سخنان خود به اهمیت توبه و امید به رحمت الهی پرداخت و گفت: البته مؤمنان هر مقدار گناه کرده‌اند، مأیوس از رحمت الهی نباشند، تا وقتی نور ولایت در دل کسی هست امید به رستگاریش هست و همه محتاج توبه و طلب رحمت الهی هستیم.

 

قابل ذکر است، جلسات اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی(ع) برقرار است. /929/پ202/س

 

 

ارسال نظرات