۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۳۳۸۴۳
حجت الاسلام ماندگاری:

خداوند برای جلوگیری از تحریف حسودان نام امیرمومنان را در قرآن نیاورده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند به جهت این که حسودان امت پیغمبر دست به تحریف قرآن کریم نزنند اسمی از نام مبارک حضرت علی(ع) نیاورده است، همچنان که برخی از اصحاب پیغمبر احادیثی که از ایشان در خصوص حضرت علی(ع) بود را مورد دست برد قرار دادند.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، در ویژه برنامه «دین، نشاط و زندگی» که عصر روز گذشته در صحن جمهوری حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد، به تبیین فلسفه و علت وجود داستان‌های انبیای الهی و اقوام گذشته در قرآن پرداخت و گفت: نخستین فلسفه داستان های قرآن این است که خداوند به انسان دو عمر عطا نمی‌کند تا با یک عمر تجربه کسب کرده و با دیگری زندگی کند؛ از این رو نتیجه ذکر شدن داستان‌های قرآنی استفاده از تجربه زندگی پیشینیان است؛ یعنی اگر می‌خواهیم زندگی امروز ما کم خطر باشد باید از تجربه زندگی گذشتگان عبرت بگیریم.
 

وی با بیان این که تاریخ معلم انسان‌ها و آزمایشگاه بشریت است، مطالعه تاریخ اسلام و تشیع، تاریخ جهان و بشریت، تاریخ ایران و تاریخ انقلاب و دفاع مقدس برای همگان ضروری برشمرد و ابراز داشت: دومین فلسفه وجود داستان های انبیای الهی و اقوام گذشته در قرآن تصویر سازی به بهترین روش تربیتی است؛ داستان‌های قرآن روشی آموزشی را به ما آموخته و به بهترین روش برای ما تصویر‌سازی کرده است، بدین معنا که ذات اقدس الهی از این روش آموزشی و تربیتی استفاده کرده تا معارف دین را تصویر سازی کند.
 

حجت الاسلام ماندگاری با یادآوری این نکته که خداوند متعال هر قومی را که نعمتی بخشد بر آنان اتمام حجت می کند، خاطرنشان کرد: بیشترین پیغمبران و انبیای الهی در قوم بنی اسرائیل می زیستند، اما چون این قوم ناسپاسی کردند خدا آن ها را مسخ و به میمون تبدیل کرد.

 

وی افزود: البته باید توجه داشت که اسرائیل امروز آن افراد نیستند ولی اوصاف آن ها را دارند، بدین معنا که نژاد پرستی شان را از آن ها می گیرند در حالی که خدا با مبعوث کردن نبی خاتم برتری نژاد را کنار زد.
 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه پنجاه و پنجم سوره مائده که در خصوص ولایت حضرت علی(ع) آمده است و خداوند در این آیه می فرماید «سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانى - مانند على بن ابى‏طالب‏اند - که همواره نماز را برپا مى‏دارند و در حالى که در رکوعند - به تهیدستان - زکات مى‏دهند»، تصریح کرد: نخستین ولی پس از خدا رسول الله است و پس از پیغمبر کسانی هستند که نخستین نماز گزار، نخستین ایمان آورده و نخستین کسی که صدقه می دهد می باشد و این ویژگی ها، ویژگی های مولای متقیان علی(ع) است.
 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند به جهت این که حسودان امت پیغمبر دست به تحریف قرآن کریم نزنند اسمی از نام مبارک حضرت علی(ع) نیاورده است، همچنان که برخی از اصحاب پیغمبر احادیثی که از پیغمبر در خصوص حضرت علی(ع) بود را مورد دست برد قرار داده و اسم معاویه را به جای اسم امیرالمؤمنین گذاشتند.
 

وی خاطرنشان کرد: قرآن همه چیز را در خصوص ولایت علی(ع)نگفته است ولی بیان کرده که همه چیز در دست پیغمبر است و پیغمبر در دوازده مورد به اعتراف شیعه و سنی مسأله ولایت حضرت علی(ع) را تذکر داده است./968/پ201/ص 

ارسال نظرات