۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۳۳۸۶۴
مدیر حوزه علمیه کنگاور:

مشکلات اجتماعی و اخلاقی نیازمند اصلاح درونی فرد فرد جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه کنگاور گفت: در جامعه کنونی امکانات پیشرفته در هدایت انسان‌ها به سوی خدا اثر گذار نیستند، آنچه در این بعد تأثیر می گذارد تقویت ایمان است که آن هم باید از درون جامعه صورت بگیرد.
اخلاق

 

حجت الاسلام علیرضا عطایی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) کنگاور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: ایمان برای انسان سرمایه است و ما را به آرامش می رساند اما سربار به چیزی گفته می شود که برای انسان مشکل ایجاد می کند و زحمت انسان را مضاعف می کند.

 

وی اضافه کرد: ایمان در مشکل ها به انسان قوت می دهد و در صورت وجود نداشتن آن انسان تکیه گاهی را از دست داده است و هیچ گاه احساس امنیت نمی کند و در حقیقت همیشه در حال اضطراب است.

 

حجت الاسلام عطایی در ادامه با اشاره به تأثیر ایمان در اخلاق افزود: در مسائل اجتماعی و اخلاق فردی کنترل از بیرون ممکن نیست و آن چه می تواند در شخص تأثیر داشته باشد و او را به راه مستیم هدایت کند ایمان و اصلاح از طریق درون است.

 

وی با تأکید بر اثر بخش بودن ایمان بر جسم و روح ابراز داشت: آرامش روح با ایمان امکان پذیر است ««الا بذکرِالله تَطمَئنُ القُلوب»» و آرامش خاطر و اراده قوی در راه مبارزه با مشکلات با ایمان ممکن است و بسیاری از مرض ها ناشی از اختلال در عصب و آرامی در فکر است که راه حل آن یاد خدا و حق تعالی است.

 

مدیر حوزه علمیه کنگاور نقش ایمان را در انطباق فرد با محیط مهم خواند و بیان داشت: ایمان به خدای بلند مرتبه و دستوراتش، انسان را ملزم به رعایت حدود ویژه ای می کند و این محدودیت حصر و زندان نیست بلکه پیشگیری از تعدی به مرزهای دیگران و یا جلوگیری از به خطرافتادن نفس است و زمانی که چنین شد و فضای جامعه، مؤمن پرور شد و هم چون قطعات یک وسیله که هرکدام درجای خود قرار دارد در این صورت نه تنها به قطعات و یا عضو دیگر آسب نمی زند بلکه با همکاری آن به فعالیت می پردازد و این عمل را مفهموم انطباق می گویند.

 

حجت الاسلام عطایی در ادامه با اشاره به مفهوم رضا و تسلیم خاطرنشان کرد: مقام تسلیم یعنی انسان به آنچه محقق می شود رضایت داشته باشد و بداند از سوی خدای حکیم مصلحت بوده است، ولی مقام رضا آن است که انسان هیچ خواسته ای از خدای خود نداشته باشد و به مقدرات پروردگار راضی باشد؛ البته برخی مقام تسلیم را بالاتر دانسته و به گونه‌ای دیگر تفسیر کرده اند.

 

مدیر حوزه علمیه کنگاور در پایان تصریح کرد: حفظ جامعه با وسایل  پیشرفته امروزی امکان پذیر نیست به همین سبب باید مبلغان در تقویت بعد ایمان تلاش کنند و آن را در دستور کار خود قرار دهند که اصلاح جامعه باید از درون صورت بگیرد./957/پ202/س

ارسال نظرات