۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۳۴۳۳۴
استاد حوزه و دانشگاه:

حوزه، دین و روحانیت عقبه تئوریک و پشتوانه نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه از حوزه، دین و روحانیت با تمام ظرفیتش به عنوان عقبه تئوریک و پشتوانه نظام اسلامی نام برد و مراقبت از افرادی که مجتهدمآبی می‌کنند و با چهار جمله از دین دانستن جای عالم مجتهد دین می‌نشینند و اظهارنظر می‌کنند را ضروری دانست.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت آیت‌الله شیخ فضل الله نوری به بررسی علم و عالم در نگاه دین و چگونگی رابطه جامعه با عالمان دین پرداخت.

 وی با بیان این‌که نکته برجسته و مایه عبرت در حادثه شهادت آیت‌الله شیخ فضل الله نوری، ایجاد بدبینی بین امت و عالمان دین و فاصله انداختن بین گروه‌های مرجع اصلی و جامعه است، گفت: در این فاجعه اندوهبار و این حادثه ننگین تاریخ ایران بسیاری از علما شهید شدند اما شهادت شیخ فضل الله نوری پدیده متفاوتی است.

 این فعال عرصه فرهنگی و تبلیغی در ادامه حضور یک عالم برجسته و سرآمد دین در جریان یک نهضت و به نتیجه رساندن نهضت مشروطه مشروعه و پس از آن به دار آویخته شدن و به شهادت رسیدن او و سوت و کف کسانی که شاید تا دیروز درود و صلوات می‌فرستادند در پای چوبه دار را در ساحت و ظرفیت سیاسی و اجتماعی نهضت مشروطیت نیاز به بررسی دانست.

 وی با بیان این‌که دشمنان اسلام اعتماد عالمان دین و مردم و دلبستگی امت به عالمان دین را در جریان مشروطیت از بین برده و روشنایی رابطه بین عالمان دین و جامعه را به تاریکی تبدیل کرده و اعتماد جامعه به عالمان دین را به بی‌اعتمادی مبدل ساخته بودند، گفت: عبرت این حادثه تدبیر و مدیریت و طراحی شرایط حال و آینده است، وگرنه حسرت خوردن و دلسوزاندن راه به جایی نمی‌برد.

 حجت‌الاسلام گلزاده هدف دشمن در جریان اعدام شیخ فضل الله نوری را تنها از صحنه بیرون راندن یک عالم دین ندانست و گفت: هدف دشمن بیرون راندن دین از صحنه بود، چراکه نهضت مشروطه مشروعه در برابر سلطنت قرار داشت، پادشاهی را نفی می‌کرد و یک حاکمیت دینی غیر سلطنتی را جایگزین آن می‌دانست، یعنی مرحوم شیخ فضل الله نوری و دیگران زمینه را آماده کرده بودند تا دین را به جامعه برگردانند.

 وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) از این حادثه طرح و برنامه عجیبی دریافت کرد و این تجربه را برای امر حکومت‌داری به کار برد، اظهار داشت: همان‌گونه که در مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی به مشروعیت نیاز داریم به مقبولیت که پذیرش مردم و آماده بودن آنان برای فرمانبری و یاری حکومت اسلامی است، نیاز داریم.

 مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که در ساحت ولایت فقیه به مبحث مشروعیت و مقبولیت توجه شده است، تصریح کرد: امام راحل مردم را برای مقبولیت نظام پای کار آورد و دموکراسی الهی را در جامعه نهادینه کرد، اما اجازه فاصله گرفتن مردم از مبانی دین و قانون اساسی را نداد.

 وی با بیان این‌که مشروعیت نظام از ولایت فقیه و مشروعیت ولایت فقیه با دین اسلام است نه از آرا و ملاحظات گوناگون، گفت: اگرچه مشروعیت ولایت فقیه با دین اسلام است اما مقبولیت ولایت فقیه با مردم است چون ولی فقیه می‌خواهد احکام دین را اجرا کند و جامعه باید پذیرش اجرای احکام دین را داشته باشد.

 حجت‌الاسلام گلزاده از حوزه دین و حوزه روحانیت با تمام ظرفیتش به عنوان عقبه تئوریک و پشتوانه نظام اسلامی نام برد و اظهار داشت: هرگز نباید گرفتار تجزیه و تکه پاره کردن این ظرفیت گران و گسترده و این عقبه تئوریک و اندیشه ساز نظام شویم و جلوی کسانی که مجتهدمآبی می‌کنند و با چهار جمله از دین دانستن جای عالم مجتهد دین می‌نشینند و اظهارنظر می‌کنند را بگیریم.

 وی گفت: درس دیگری که از حادثه اعدام شیخ فضل الله نوری باید عبرت گرفت، سپردن نظام به دست معتقدان به نظام است نه کسانی که نظارت شورای نگهبان را نمی‌پسندند و معتقد به تعطیل و تعدیل قانون اساسی و تعطیل دین و فاصله انداختن بین حاکمیت سیاسی و اجتماعی و دین و قانون اساسی هستند.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در انتخابات‌های گذشته شاهد بودیم که کسانی از ارزش‌های مذهبی گذشتند تا به یک خواسته و یک مصلحت مقطعی برسند، بر التزام عملی به قانون اساسی و دین مبین اسلام تأکید کرد و افزود: تئوری و نظریه صرف برای حفظ نظام کافی نیست، بلکه باید به حفظ ارزش‌ها التزام عملی داشت.

 وی تصریح کرد: دلبسته ولایت فقیه تا پای جان از آن صیانت می‌کند و وقتی التزام عملی داشت، نزاع بین خود و ولایت فقیه را به گونه دیگری حل می‌کند و کسی که التزامی به ولایت فقیه در مقام صیانت از آن را ندارد، از مشروعیت سیاسی، مدنی و دینی برخوردار نیست.

 حجت‌الاسلام گلزاده در پایان خواستار معرفی عالمان برجسته دین به جامعه شد و با بیان این‌که معیار فهم دین را تنها اهل دین معنا نکنیم، گفت: عالمان دین واسطه بین دین و جامعه هستند، خود را مساوی با اسلام نگیریم و آنجایی که گزینه قطعی اسلامی برای حکم دین بیاید، آنجا حکم دین را استثنا بدانیم. /920/پ202/ن

ارسال نظرات