۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۳۴۵۱۸
کارشناس مشاور خانواده:

نظام اسلامی باید از شأن واقعی زن تقدیر کند نه شئون ساختگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واعظ موسوی با انتقاد از ساز و کارهای موجود نسبت به زنان در جامعه، تأکید کرد: در نظام اسلامی، زن باید به خاطر ایفای نقش اصلی اش که همان مادری و همسری است مورد تشویق قرار گیرد نه به خاطر مدارج علمی و مدیریت هایی که مردان نیز قادر به انجام آن هستند.
واعظ موسوي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام واعظ موسوی، کارشناس و مشاور خانواده در نشست «خانواده قرآنی» که در مسجد الزهرای دانشگاه فردوسی برگزار شد، به تبیین جایگاه مرد و زن در خانواده و اجتماع پرداخت و با اشاره به آیه 34 سوره نساء اظهار داشت: از دیدگاه علامه طباطبایی، اینکه خداوند به جای الرجال قوامون علی ازواجهم»، فرموده است « علی النساء » نشان می دهد که نه تنها در خانواده بلکه در اجتماع نیز مدیریت باید دست مرد باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه این مطلب هرگز به معنای نقص برای زن نیست، افزود: از نظر علامه، این نوع مردان هستند که بر نوع زنان قوامیت دارند؛ «قوام» صیغه مبالغه قائم و به معنای کسی است که ایستادنش فراوانی دارد و دائما پابرجاست، خداوند در این آیه شریفه فرمود «قوام» نفرمود «مسلط» و «امراء» و «سادة» و...، پس قوام بودن مرد برای زن به معنای تکیه گاه بودن است نه امیر بودن.

 

حجت الاسلام واعظ موسوی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که ما بنده هستیم و وظیفه مان، اطاعت محض است. مهمترین تهاجم فرهنگی این است که اکنون به خصوص در دانشگاه و مراکز روشنفکری چیزی که بحث نمی شود، بندگی است؛ همه دنبال فلسفه احکام هستند در حالی که بندگی چون و چرا ندارد.

 

وی گفت: مرد باید برای همسرش تکیه گاهی خوب و سنگ صبور باشد؛ ابزار ریاست و مدیریت شرح صدر و پر حوصله بودن است، همچنین با توجه به مفهوم کلمه قوام، مرد باید معتدل باشد.

 

زن مهمتر از مدیریت، کاری به نام مادری و همسری دارد که از هیچ مردی ساخته نیست

این کارشناس خانواده، با اشاره به این سخن شهید مطهری که «وقتی علی(ع) در جنگ یا سفر بود فاطمه(س) کارهای بیرون منزل را هم انجام می داد و اینگونه نبود که کارهای درون منزل برای همیشه با حضرت فاطمه باشد»، تصریح کرد: اینکه به تقلید از غرب، زنان را مدیر کنیم، درست نیست، زن کار مهمتری به نام مادری و همسری دارد که هیچ مردی از عهده آن بر نمی آید.

 

وی با اشاره به مقاله زن امروز در کتاب لذات فلسفه نوشته ویل دورانت، تأکید کرد: زن وقتی می تواند به شاغل بودنش افتخار کند که شغلی را انتخاب کند که زنان باید متولی آن باشند و ویژه خانم ها است؛ اینکه غرب، زن و مرد را به جای تشابه، مساوی قرار داده است سبب شد تا خانواده را از دست بدهند.

 

حجت الاسلام واعظ موسوی با ابراز تأسف از اینکه اکنون ما هم در جامعه مسلمان خود، همین اشتباه غرب را با عنوان روشنفکری تکرار می کنیم، افزود: امروز زنان و مردان دوشادوش هم کار می کنند اما کسی نیست برای فرزندانشان مادری کند.

 

برای زنان خانه دار و مادران تسهیلات اجتماعی در نظر گرفته شود

وی با اشاره به سوره قصص و داستان حضرت موسی ودختران شعیب، گفت: کجاست موسایی در جمهوری اسلامی که به زنان پشت میز بگوید شما اینجا چه می کنید؟ بارها به مسوولان تذکر داده ایم که بانوان سرپرست خانوار را در اولویت استخدام قرار دهند چرا که این ها برای حضور در بیرون منزل عذرشان موجه است. همچنین سازوکارهایی برای زنان خانه دار و مادران داشته باشند که مدت حضورشان در بیرون منزل به حداقل برسد.

 

این مشاور خانواده ادامه داد: امروز در رسانه ملی ما خانمی را در 14 آیتم خبری پشت فرمان تریلی نشان می دهند و او را به عنوان الگو معرفی می کنند، یا در جشنواره ها و دیدارهای مسؤولان تنها از زنانی تقدیر می شود که نخبه علمی یا اجتماعی باشند اما اگر یک مادر نمونه باشد، مورد توجه قرار نمی گیرد. این همان تقلید و تأثر از غربی است که خودش پشیمان است.

 

وی با اشاره به فراز پایانی آیه 34 سوره نساء، ابراز داشت: به گفته شهید مطهری، خداوند به مردان ظرفیت ها و ویژگی هایی داده است که زنان ندارند و به زنان نیز خصوصیات و توانمندی هایی داده که مردان فاقد آن هستند و این عین عدالت است.

 

در نسل امروز منطق اومانسیتی جایگزین منطق عبودیت شده است

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه دنبال خیر و پرهیز از شر باشید نه در پی آنچه دوست دارید و ندارید، یادآور شد: شهدا با رمز بندگی مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند اما امروز که راز بندگی از بین رفته است، نسل جدید با منطق اومانیستی پیش می رود. کاش در دانشگاه ها به جای این همه جدل و هیاهو، عبودیت را به نسل جدید می آموختیم تا بر اساس بندگی زندگی کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه علم پایه ما عبودیت است، ادامه داد: ما مدام گفته ایم حجاب را رعایت کنید اما زیرساخت ها را درست نکرده ایم،حتی رسانه ملی ما در مورد احکام خدا از مردم نظرخواهی می کند. البته ابراهیم هم از فرزندش نظر خواست اما پیش از این، فرزندش را عبد تربیت کرده بود و می دانست او به همه راز و رمزهای عبودیت آگاه است، اگر دانشجو را اینطور تربیت کردید بعد می توانید درباره احکام خدا از او نظرخواهی کنید.

 

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه زنان باید برای کار کردن در کنار مردان، حتما عذری داشته باشند، افزود: امروز آموزش و پرورش به جای تربیت مادر، پشت کنکوری تربیت می کند لذا دختران مادری را خفیف می بینند. (در آلمان صنعتی، تنها 16 درصد دانش آموزان دانشگاه می روند) در حالی که دختر و پسر باید با حفظ نقش ها و کارکردهای خود تربیت شوند.

 

قوامیت مرد در گرو اطاعت پذیری زن است

وی گفت: از سوی دیگر، مسؤولیت پذیری و قوامیت مرد افت کرده چون زنان، مرد شده اند؛ وقتی مرد قوام باشد، خانم ها قانع و مطیع محض می شوند زیرا محو قوامیت مرد می شوند و به او افتخار می کنندو نهایتا  وقتی زنان قوام در اطاعت داشتند، مرد قوام می شود.

 

 وی در پاسخ این سوال که چگونه فرزندان خود را عبد پرورش دهیم، خاطرنشان کرد: ابتدا خود باید بنده باشید تا به بچه ها هم سرایت کند.

 

وی همچنین یادآور شد: مردان اصولا سه قسم هستند؛ مردان سست که خانواده شان سوارشان می شوند و می تازند و راضی هم نیستند چون در نهاد یک زن، مرد باید قوام باشد. مردان خشن که منفور خانواده اند و مردان محاق که در عین محبوبیت، در خانواده قدرتمند هستند.

 

گفتنی است، طرح «خانواده قرآنی» به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در طول ماه مبارک رمضان ساعت 30 و 21 دقیقه هر شب همراه با برنامه ها و دوره های متنوع فرهنگی و نمایشگاه کتاب در محل مسجد حضرت زهرا(س) کوی پردیس دانشگاه فردوسی برگزار می شود./930/پ202/ب

ارسال نظرات