۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۳۴۶۱۵
علمای سنی عراق:

ترکیه از آب گل آلود ماهی می گیرد/ نقش ترکیه در سوریه مشکوک و همسو با مصالح صهیونیست هاست

خبرگزاری رسا ـ مجمع علمای اهل سنت عراق، نقش ترکیه در سوریه و حمایت از تروریست های این کشور را بسیار مشکوک و همسو با مصالح رژیم صهیونیستی توصیف کرد.
مجمع علماي اهل سنت عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجمع علمای اهل سنت عراق که ریاست آن را شیخ خالد عبدالوهاب الملا برعهده دارد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به استان کرکوک عراق را محکوم کرد و اظهار داشت که ترکیه درصدد ماهیگیری از آب گل آلود است.
 
در این پیام آمده است: به نظر می رسد کشور ترکیه نمی خواهد از فرصت مناسبی که عراق برای بهبود روابط میان دو کشور در اختیار آن قرار داده است که نیازهای دو ملت مسلمان و مصالح دو کشور را تامین می سازد، استفاده کند بلکه با استفاده از اختلافات میان بغداد و اقلیم کردستان درصدد است به وخامت اوضاع و خلق بحران بپردازد و واقعیت جدیدی را بر عراق و منطقه حاکم سازد. این امر، مخالفت آشکار با آداب و عرف بوده و دخالت واضح در امور داخلی عراق به شمار می آید که با مخالفت همه عراقی ها مواجه شده و از دولت می خواهند مواضع قوی را در این باره اتخاذ کنند.
 
مجمع علمای اهل سنت از حضور وزیر امور خارجه ترکیه در عراق به شدت انتقاد کرده و افزود: حضور غیر رسمی و غیر دیپلماسی وزیر خارجه ترکیه در استان کرکوک تجاوز آشکار به همه عرف ها، معاهده های بین الملل و آداب زیارت و به دور از احترام های لازم وزارت خارجه ترکیه به شمار می آید. وی وزارت خارجه و دولت عراق را نادیده گرفته و بدون اینکه اصول لازم حاکمیت عراق را به رسمیت بشناسد اقدام به حضور در این کشور کرد.
 
این مجمع بر لزوم برخورد قاطع با وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد و اظهار داشت: وزیر امور خارجه و همراهان وی به صورت غیرقانونی وارد خاک عراق شده اند و دولت باید بر اساس ماده 110 قانون اساسی که سیاست خارجه و دیپلماسی و ورود و خروج شخصیت های مختلف را در اختیار وزارت خارجه قرار داده است و اجازه نمی دهد استان ها و اقلیم ها به عنوان جایگزین وزارت خارجه فعالیت کنند، به برخورد با وی اقدام کند.
 
علمای سنی عراق تصریح کردند: تجاوز به مبانی قانون عراق، وزیر امور خارجه ترکیه و جریان هایی که این سفر را تدارک دیدند را در مساله ای قانونی و انتقامی ملی قرار داده است و باید در روابط میان ترکیه و عراق پس از این سفر تجدید نظر شود. سیاست ماهیگیری از آل گل آلود آنکارا در رابطه با بحران میان بغداد و اقلیم کردستان و همزمانی سفر آن با این اختلافات و شیوه این سفر، ما را بر آن می دارد که در نقش مشکوک در منطقه خصوصا مواضع آن در قبال عراق و سوریه تامل داشته باشیم.
 
در بخش پایانی این پیام تاکید شده است: کشورهای بیگانه حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارند و باید این اجازه را به سوری ها بدهند که به دور از خشونت و دخالت های بیگانگان به حل و فصل بحران بپردازند، نقش ترکیه در خلق بحران ها و گسترش اختلافات سوال برانگیز است و کاملا در خدمت مصالح صهیونیست های غاصب قرار دارد./980/ب902/ک
 
 
ارسال نظرات