۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۳۴۷۵۹
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

نشست تخصصی گستره معرفتی و زبان قرآن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه قم در یک نشست تخصصی نظریه جدید با موضع گستره معرفتی و زبان قرآن کریم ارائه داد.
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی گستره معرفتی و زبان قرآن، پیش از ظهر امروز به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن قرآن پژوهشی حوزه علمیه قم با ارائه سلیمان خاکبان عضو هیأت علمی دانشگاه قم  و نقد حجت الاسلام مهدی رستم نژاد عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی در سالن معرفت دفتر قم پژوهشگاه برگزار شد.

دراین نشست تخصصی خاکبان به بیان نظریه گستره معرفتی و زبان قرآن به صورت مرکب، پرداخت و گفت: از ترکیب این دو 9 مبنای تفسیری به دست می آید که هر مفسری قبل از ورود به بحث باید ابتدا موضع گیری خود را مشخص کرده و در چارچوب یکی از این مبناها تفسیر خود را ارائه دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم، افزود: دیدگاه های معرفتی به سه بخش اقلی، اوسطی و اکثری تقسیم بندی می شوند و در زبان قرآن نیز سه دیدگاه وجود دارد، عرفی، تخصصی، طیفی؛ ترکیب آنها به این صورت است که در دیدگاه معرفتی اقلی به انضمام زبان های عرفی، تخصصی، طیفی باید به تفکیک هرکدام را یک مبنا در نظر گرفت و اگر به همین شکل در دیدگاه‌های معرفتی اوسطی و اکثری عمل کنیم جمعا 9 مبنا خواهیم داشت.

خاکبان با بررسی نظرات برخی مفسران از جمله امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی، گفت: در بین تمام مفسران تنها نظریات امام(ره) به نظرخود نزدیک می دانم و نظریات سایرین را در برخی موارد قبول ندارم.

وی در پاسخ به این سؤال حجت الاسلام رستم نژاد مبنی براین‌که محتوای این مطالب با عبارات دیگرنوشته و بحث شده است، بنابراین تازگی نظریه شما در کجاست؟ ، ابراز داشت: دو نوآوری در این بحث وجود دارد یکی در شکل، ساختار، نظم  و دیگری در دستاوردهای محتوایی.

وی در پاسخ به این سؤال که منظور از زبان قرآن به طور دقیق چیست، گفت: در مقام تفسیر این بحث مطرح است که اراده خداوند از ارائه این زبان چه بوده است و باید تکلیف خود را نسبت به این موضوع مشخص کرد./928/پ203/ن

ارسال نظرات