۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۳۵۰۴۶
نماینده خبرگان رهبری:

فرق عدالت با زهر جهالت ابن ملجم شکافته شد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه با بیان این‌که مجموعه خوبی های عالم در وجود مبارک امیرمؤمنان به‌عنوان قرآن ناطق تجلی یافته است، گفت: فرق عدالت با زهر جهالت ابن ملجم شکافته شد.
حجت الاسلام و المسلمين پورمحمدي

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه سالروز شهادت مولای متقیان علی(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: عدالت اصل تقید ناپذیر است و در هنگام سنجش ارزش های دیگر باید آن را شاخص قرار داد و هیچ چیز دیگر را جایگزین آن نکرد.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) در نامه ای به سهل بن حنیف انصاری فرماندار مدینه در سال 73 هجری آنگاه که گروهی، از مدینه گریخته و به معاویه پیوستند، نوشتند؛ به من خبر رسیده که گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند مبادا برای از دست دادن آنان و قطع شدن کمک و یاری شان افسوس بخوری... آنان عدالت را شناختند و دیدند و شنیدند و به خاطر سپردند و دانستند که همه مردم در نزد ما در حق یکسان هستند پس به سوی انحصارطلبی گریختند، دور باشند از رحمت حق، و لعنت بر آنان باد.

 

امام جمعه مراغه با تاکید بر این‌که عدالت در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی و دوران حکومت حضرت علی(ع) تجلی حقیقی داشت، گفت: آن حضرت از افرادی که عدالت را شناختند و در مقام عمل آن را نادیده گرفتند، اعلام بیزاری نموده اند، تنفر و بیزاری که از مراحل نخستین نهی از منکر است، می تواند از مهم ترین عوامل بازدارنده به شمار آید، این مطلب نشانگر حیات و احساس جامعه قانون مدار خواهد بود.

 

وی ادامه داد: پیام دیگری که در نامه امام علی(ع) به کارگزار مدینه وجود دارد، نهی از پیروی از هوی و هوس است، پیروی از هوی وهوس مانع زیربار عدالت رفتن می گردد، زیرا کسانی که به سوی معاویه شتافتند عدالت را شناختند و با دیدن و شنیدن و فهمیدن متوجه مفهوم عدالت گشتند؛ به این معنا که مردم در میزان عدالت در حق یکسانند و علت گریختن آنها این بود که تنها خود به نوایی برسند. البته همین هشدار را در نامه امام به اسود بن قطیبه می بینیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام که فرمودند: الحق مع علی و علی مع الحق اظهار داشت: این حدیث حقیقت ماندگار تاریخی را به وضوح نشان می دهد که مجموعه خوبی های عالم در وجود مبارک امیرالمؤمین به‌عنوان قرآن ناطق تجلی یافته، یعنی هر کجا علی است آنجا حق است.

 

امام جمعه مراغه با اشاره به اینکه صداقت، عدالت و عبادت مهمترین رکن در تقوای سیاسی حضرت علی(ع) است، افزود: آن حضرت در سیاست حکومتی خود از عابدترین، زاهدترین و با تقواترین فرد در حکومت اسلامی است، به یقین می توان بیان داشت؛ فرق عدالت کامل و واقعی با زهر جهالت ابن ملجم شکافته شد.

 

نماینده خبرگان رهبری گفت: در حال حاضر هر کسی که ادعا می کند در راستای احیای سیاست علوی است، باید در کردار سیاسی خود از مسیر حق و قانون انسانیت و رضای خدا خارج نشود و احکام سیاسی امیرمؤمنان را سرلوحه کارهای خود قرار دهد. قدم برداشتن در مسیر حق و حقیقت، حفظ خود از بیراهه رفتن و مقید به قانون خدا شدن، از آثار تقوا و سیاست علوی بوده و عمل به این احکام مانع از کج روی ها می شود.

 

وی با تاکید بر این‌که راه نجات بشریت تمسک به اصول و مبانی حکومت علوی است، ادامه داد: در جامعه ای که روش و منش عدالت و حکومت علی(ع) احیا شود، مسؤولان آن نیز باید عابد، زاهد، متقی و صادق خواهند بود و در انجام کارهای خود رضایت خدا و مردم را در نظر دارند./935/ت301/ب

ارسال نظرات