۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۲۲۷

انتقاد آیت‌الله سبحانی از سردمداران و علمای کشورهای عربی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که برخی با وعده جهاد و شهادت از فضای موجود در منطقه سوء استفاده کرده و افراد جاهل را تحریک به مسلمان کشی می‌کنند، گفت: کشتن زن و کودک بی گناه جهاد و شهادت نیست.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره «الزلزلة» با اشاره به آیه «یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا» گفت:‌ هر عملی را که بشر بر روی زمین انجام داده است آشکار خواهد شد.
این مرجع تقلید با بیان این‌که زمین یکی از شاهدان روز قیامت است، ابراز داشت: علاوه بر این‌که مَلَک،‌ اعضا بدن، صحیفه اعمال، انبیا و اولیا شهادت جزو شاهدان اعمال انسان هستند، زمین نیز تمام اعمال بشر را خبر خواهد داد.
حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیات قرآن، خاطرنشان کرد: اگر انسان از گناهان کبیره اجتناب کند خداوند گناهان صغیره او را می‌پوشاند.
این مفسر برجسته قرآن عنوان کرد: اجتناب از کبائر، شفاعت انبیا و اولیا و استغفار سبب می‌شود که گناهان بشر در روزی که همه اعمال انسان آشکار خواهد شد، از دل زمین پاک شود.
وی در تفسیر آیه « بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَىٰ لَهَا» بیان داشت: لام در این آیه معنای الی است و متعلق در وحی اذن در گزارش دادن زمین است نه این‌که زمین از اعمال انسان خبر دهد، زیرا زمین مخزن اعمال خیر و شر بشر است و تا زمانی که خداوند به او اذن ندهد خبر نمی‌دهد.
این مرجع تقلید در ادامه با بیان این‌که در قرآن راه حل مخاصمه بین دو گروه ذکر شده است خطاب به سردمداران کشورهای اسلامی، گفت: اگر دو گروه با هم جنگیدند باید طرفین را دعوت کرد تا بر روی مشترکات و مفترقات مذاکره کنند.
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: اگر مذاکره منجر به مصالحه نشد آنگاه باید با گروهی که ظالم است جنگید، اما متأسفانه امروز دیده می‌شود که بدون مذاکره گروهی به گروه دیگر حمله می‌کند و کوچک و بزرگ آنها را می‌کشند.
وی با اشاره به آیه 9 سوره حجرات «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّىٰ تَفِیءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّـهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّـهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» گفت: این آیه راه حل مشکلات مسلمانان را عنوان کرده و متاسفانه امروز مورد غفلت سردمداران کشورهای اسلامی و علمای آنها قرار گرفته است.
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که برخی با وعده جهاد و شهادت از این فضا سوء استفاده کرده و افراد جاهل را تحریک به مسلمان کشی می‌کنند، ابراز کرد: کشتن زن و کودک بی گناه جهاد و شهادت نیست./927/پ202/ج
 
ارسال نظرات