۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۳۵۴۶۳

وقتی به پای دین زمان سنج می‌بندیم

خبرگزاری رسا ـ دررسانه‌ ملی متأثر از فضای عوامانه رسانه‌های معاند برای پخش برنامه های معارفی مجبور شده‌اند با زبان بی‌زبانی به مردم بگویند: «مردم! چند ثانیه‌ای بیشتر مزاحم‌‌تان نخواهیم شد... اگر باور ندارید به تایمر گوشه تصویرنگاه کنید... فقط چند ثانیه... لطفا" کانال را عوض نکنید...»
مسجد

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جوان، به مناسبت ماه مبارک رمضان تلویزیون هم حال وهوای دیگری پیدا کرده و مذهبی‌تر شده است.

شاید یکی از محسنات ماه رمضان دراین باشد که از دریچه رسانه ملی یا همان دانشگاه عمومی به تعبیر امام(ره) کمی بیشتر پیرامون معنویات یاد می‌گیریم، به صورتی که درشبکه‌های مختلف سیما یکی از مراجع و روحانیون مطالب دینی را کپسولی و جمع وجور بیان می‌کنند ولی آنچه دراین میان نگاه‌ها را بیشتر به خود جلب کرده وجود تایم‌های پایین صفحه تلویزیون است که هنگام پخش صحبت‌های هر یک از روحانیون روشن می شود؛ البته چنین ابتکاری این حسن را دارد که آدم می‌داند ظرف دو دقیقه اصل پیام را دریافت می‌کند به نوعی ماساژ پیام به سرعت انجام می‌شود ولی عیبی که وجود چنین تایمرهایی دارد این است که هنگام صحبت عالم دینی این تایمرجلوه خوبی ندارد زیرا از یک سو مخاطب نمی‌داند به حرف‌های عالم دینی گوش بدهد یا زمان سنج پایین صفحه که به سرعت به صفر نزدیک می‌شود را کنترل کند. به شکلی میدان مسابقه  در ذهن تداعی می‌شود که زمان را باید داشت تا از دست  ندهیم.

گویا این، جدیدترین خلاقیت برنامه‌سازان دینی در تلویزیون جمهوری اسلامی است. علما دارند صحبت می‌کنند ومردم چشم‌شان به تایمری است که هر لحظه به عدد صفر نزدیک‌تر می‌شود؛ یعنی این که فقط چند ثانیه به پایان این صحبت‌ها مانده... این در حالی است که وقت برای پخش سریال‌های مناسبتی که کلکسیونی ار ضد ارزش‌هایی چون دروغ، دزدی، تهمت، غیبت و... هستند در شبکه‌های سیما وجود دارد یا بازیگرانی که بنشینند و از سلایق شخصی وعلایق‌شان در تلویز‍یون صحبت کنند هست، اما برای عالم د‍ینی که قرار است شرعیات واخلاقیات مسائلی را مطرح کند وقت کم است و باید با تایمر صحبت‌هایش کنترل شود؛ متأسفانه با چنین روند عوامانه وسطحی نگرانه‌ای که بعضا" دست‌اندر کاران رسانه ملی در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد قرار نیست این دانشگاه خروجی خوبی داشته باشد. آقایان فراموش کرده‌اند در فضای ضد دینی که رسانه‌های ضد انقلاب در پی تخریب وتحریف اسلام هستند می‌بایست فهم دینی مخاطبان عام به خصوص نوجوانان و جوانان را تقویت کرد نه این که در سطح پایین نگه داشت. با کمال تأسف دررسانه‌ ملی جمهوری اسلامی متأثر از فضای عوامانه رسانه‌های معاند آن قدر بر این ایده بی‌‌مبنا و غیرعقلانی که حاصل تزریقات دشمنان اسلامی است اصرار وابرام ورزیدند که امروز مجبور شده‌اند با زبان بی‌زبانی به مردم بگویند: «مردم! چند ثانیه‌ای بیشتر مزاحم‌‌تان نخواهیم شد... اگر باور ندارید به تایمر گوشه تصویرنگاه کنید... فقط چند ثانیه... لطفا" کانال را عوض نکنید...» در صورتی که کار کرد فرهنگ آفرینی در رسانه تلویزیون از جمله مباحث مهمی است که اخیرا" مورد توجه جدی محققان حوزه رسانه قرار گرفته است؛ زیرا به اعتقاد آنان تلویزیون به دلیل فراگیری وعمومیت با ایجاد تجربه ونگرش‌های کلی فرهنگی، مخاطبان را در تفسیر اطلاعات یاری می‌دهد و می‌تواند ارزش‌های زیربنایی هویت جامعه را تحت تأثیر قراد دهد؛ یعنی با بهره گیری از تکنیک‌های ارتباطی برایده‌های مردم تأثیرات مثبت یا منفی برجای گذارد./971/د101/ع

ارسال نظرات