۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۳۵۹۷۱

قطعی شدن حضور 41 کشور در عالی ترین سطح جهت شرکت در اجلاس تهران

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با اشاره به اعلام آمادگی 100 کشور برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: تاکنون حضور 41 کشور در سطح سران جهت شرکت در اجلاس تهران قطعی شده است.
فرقاني


به گزارش خبرگزاری رسا،
 محمدرضا فرقانی در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از حضور فعال آنها در زمینه اطلاع رسانی جنبش سران کشورهای عدم تعهد گفت: همزمان با برگزاری اجلاس، کنفرانس‌های مطبوعاتی نیز برای اطلاع رسانی بهتر برگزار خواهد شد.

 

 فرقانی اعلام کرد: حدود صد کشور برای حضور در اجلاس تهران اعلام آمادگی کرده‌اند که از این تعداد 35 کشور در سطح سران، پنج کشور در سطح معاونین اول رئیس جمهور و یک هیئت در سطح رئیس مجلس که بالاترین سطح حضور می باشد در این اجلاس شرکت می کنند.

 

وی در ادامه افزود: 41 کشور در مجموع به صورت کتبی و باقی کشورها به صورت شفاهی اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد تصریح کرد: تا کنون حضور 21 وزیر امور خارجه، پنج فرستاده ویژه رئیس جمهور و حضور دو کشور در سطح وزیر و دیگر کشورها از قائم مقام گرفته تا مدیر کل سفیر و نمایندگان در سازمان ملل مشخص شده و در این اجلاس شرکت خواهند کرد .

 

فرقانی ادامه داد: روند اعلام امادگی کشورها همچنان ادامه دارد که طی روزهای آتی اطلاعات بیشتری اعلام می گردد.اجلاس دارای دو بسته محتوایی است که بسته اول شامل سند اجلاس و دیگری بیانیه  تهران است . سند اجلاس از طریق دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد در نیویورک به تهران ارسال شده و همکاران وزارت خارجه آن را آماده و نهایی خواهند کرد.

 

 وی افزود: این سند در 688 پاراگراف ، سه ضمیمه و 166 صفحه تنظیم شده است که نهایتاً در اجلاس تهران به تصویب نهایی خواهد رسید. سه ضمیمه سند شامل لیست کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، اصول بنیادی جنبش در 10 بند و  نقش جنبش در مقطع بین‌المللی کنونی می‌باشد که این ضمایم مصوبه اجلاس چهاردهم در هاوانا بوده است.

 

علاوه بر سند اجلاس، "بیانیه تهران" توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و به اجلاس ارائه و بعد از تصویب به عنوان بیانیه تهران نهایی می‌شود.

 

 فرقانی در خصوص پوشش خبری این رویداد گفت: با استقبال فراوانی از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه بوده‌ایم و حضور 1163 خبرنگار ، عکاس و فیلمبردار نیز تاکنون قطعی شده است.

 

سخنگوی ستاد برگزاری اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در تهران با اشاره به اینکه برای اولین بار تمبر یادبود این اجلاس منتشر خواهد شد، افزود: تمبر یادبود این اجلاس برای اولین بار بصورت هولوگرام منتشر می شود و از طرف دیگر نیز از سران کشورهای حاضر تمبری تهیه شده و به عنوان هدیه به آنها اهداء خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که خواست مهمترین کشورهایی که در سطح سران در این اجلاس شرکت خواهند کرد را نام ببرد، با عذرخواهی گفت: فعلا از بیان نام کشورهایی که در سطح سران شرکت خواهند کرد معذور هستیم.

 

وی با اشاره به وجود سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: در نشست خبری قبل با اعلام آمادگی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل برای شرکت در تهران با هجمه گسترده رسانه ای و بین المللی دشمنان برای تحت فشار قرار دادن وی برای شرکت نکردن در اجلاس تهران مواجه شدیم.

 

فرقانی خاطر نشان کرد: دشمنان با اطلاع از نام کشورهایی که در سطح سران به تهران می آیند فشارهای نامشروع و خلاف عرف بین المللی خود را برآنها تحمیل می کنند که این موضوع باعث شده است ما از اعلام نام آن کشورها اجتناب کنیم. البته در نشست خبری هفته آینده نام این کشورها اعلام خواهد شد.

 

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران با اشاره به اعلام آمادگی رییس جمهوری مصر برای شرکت در اجلاس تهران در عین حال گفت: آقای مرسی هرگونه تصمیم قطعی در این ارتباط را به آینده موکول کردند و هنوز پاسخی کتبی و رسمی از سوی مصر درخصوص سطح حضور در اجلاس تهران دریافت نکرده ایم.

 

وی همچنین درباره مطرح شدن عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل و حمایت کشورهای عدم تعهد از آن تصریح کرد: جنبش غیرمتعهدها همواره در بیانه ها و اعلامیه های رسمی خود از کشور فلسطین حمایت کرده و در اجلاس تهران نیز به گونه سابق عمل خواهد کرد.

 

فرقانی ادامه داد: طرح این موضوع به رییس کمیته فلسلطین بستگی دارد البته با توجه به سابقه جنبش غیرمتعهدها به نظر می‌رسد که این جنبش از عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل متحد حمایت کند.

خبرهای تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد. /924/د102/ج

ارسال نظرات