۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۶۸۶۱

بازدید مهندسان لرزه‌شناسی ژاپن از حوزه علمیه طالبیه تبریز

خبرگزاری رسا ـ مهندسان لرزه‌شناسی به همراه رییس بخش مهندسی زلزله دانشگاه کانازاوای ژاپن از بخش های آسیب‌دیده از زلزله، در حوزه علمیه طالبیه تبریز دیدن کردند.
حوزه علميه طالبيه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، پروفسور ماساکاتسو میاجیما، رییس بخش مهندسی زلزله دانشگاه کانازاوای ژاپن امروز به همراه گروه‌های مهندسی داخلی در ادامه بازدید از نقاط مختلف مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان‌شرقی، از نقاط آسیب دیده حوزه علمیه طالبیه تبریز نیز دیدن کرد.

 

وی با ارزیابی مقاومت ساختمانی، بزرگی زلزله و نقاط آسیب دیده حوزه علمیه طالبیه و مناره‌های مسجد جامع تبریز اظهار داشت: مقام‌سازی اماکن عمومی، ساختمان های مسکونی شهری و روستایی پس از زلزله اخیر آذربایجان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که بایستی مورد توجه مسؤولان استانی قرار گیرد.

 

میاجیما اعلام کرد: آنچه مهم است، چگونگی ورود به مقام‌سازی سازه‌ها بعد از زلزله هاست، باید با ساخت اماکن مسکونی با رعایت استانداردها و مصالح با کیفیت، از کاهش تلفات جلوگیری کنیم و ساختمان ها را سبک و محکم بسازیم تا خطر آسیب پذیری کمتر باشد.

 

رییس بخش مهندسی زلزله دانشگاه کانازاوای ژاپن ادامه پس لرزه های زلزله اخیر را به جهت عمق کم زلزله و سه زلزله پی در پی بالای شش ریشتر طبیعی دانست و گفت: عمق کم زلزله که در 10کیلومتری از سطح زمین اتفاق افتاده ادامه پس لرزه ها را بیشتر کرده و از این به بعد تعداد پس لرزه ها کمتر و قدرت آن نیز کم خواهد بود.

 

وی با بیان این‌که ایران و ژاپن هر دو کشور زلزله‌خیز هستند و هر جا در ساختمان ها از مصالح کم دوام و سست استفاده شده باشد، خسارت وارده بیشتر خواهد بود، افزود: جای هیچ نگرانی وجود ندارد و پس لرزه ها طبیعی است و مردم بزودی به زندگی عادی خود باز خواهند گشت.

 

بنابر این گزارش، پیش از این نیز کمیته‌ای متشکل از مهندسان بنیاد مصلای امام خمینی(ره) و حوزه علمیه تبریز برای ارزیابی وضعیت و خسارات وارده به حوزه علمیه طالبیه پس از وقوع زلزله، بازدیدهایی داشته‌اند.

 

گفتنی است، عصر روز شنبه دو زمین لرزه به بزرگی 6.2 و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند که در جریان این زمین لرزه ها تعدادی از مردم این منطقه جان باختند و بیش از دو هزار نفر نیز مصدوم شدند./935/پ202/س

ارسال نظرات