۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۳۷۲۶۹
حجت الاسلام پناهیان:

تعارض میان اهل روضه و انقلابی بودن تصوری غلط است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان، خلوص و توسل به اهل بیت(ع) را از ویژگی های شاخص شهید اندرزگو برشمرد و گفت: انقلاب اسلامی که ثمره روضه امام حسین(ع) بود با توسل به ائمه اطهار به خصوص فاطمه زهرا(س) به پیروزی رسید؛ روضه را رها نکنید.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان اندرزگو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم بزرگداشت طلبه شهید سیدعلی اندرزگو اظهار داشت: زندگی شخصیت های بزرگ را باید فراتر از علاقه یا سلایق شخصی، به عنوان یک ضرورت اجتماعی مورد مطالعه قرار داد.
شهید اندرزگو در حکم نخ تسبیح فضایل انقلاب است
وی با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که فرمودند «اندرزگو نیمی از انقلاب بود»، تصریح کرد: شخصیتی همچون شهید اندرزگو در حکم نخ تسبیح فضایل انقلاب است که همه رویدادها و حوادث با وجود او به هم پیوند می خورد.
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: مرحوم ابوترابی که طلبه ای فاضل، رنج دیده، انقلابی، در اوج خلوص و دارای ابتکارات ویژه و روحیه چریکی و از صحابه امام راحل بود و اسارتگاه را به دانشگاه تبدیل کرد، در واقع شاگرد شهید اندرزگو به شمار می رود.
وی با اشاره به جایگاه روضه و توسل به اهل بیت(ع) در شکل گیری روحیه انقلابی، و تعارض غلطی که دیروز و امروز بر میان این دو نشان داده می شود، ابراز داشت: از ویژگی های خاص شهید اندرزگو، اهل روضه بودن، بود آن هم در شرایطی که از یک سو رژیم طاغوت و از سوی دیگر اغلب نیروهای ارزشی، انقلابی بودن را با این اصل در تعارض می دیدند و این دیدگاه در دفاع مقدس هم دیده می شد و امروز نیز پس از سال ها مجدد دارد مطرح می شود.
 حجت الاسلام پناهیان خطاب به جوانان تأکید کرد: انقلاب اسلامی که ثمره روضه امام حسین(ع) بود با توسل به ائمه اطهار به خصوص فاطمه زهرا(س) به پیروزی رسید؛ روضه را رها نکنید؛ این روضه بود که به شهدا بصیرت می داد البته این نافی وجود روضه ای بی بصیرت نیست.
وی گفت: به یقین توسل های شهید اندرزگو بسیار متفاوت از دیگران بوده است؛ ولی ما امروز با این که نیازمان هم بیشتر است این چنین توسل نداریم.
امروز با کمبود افراد بسیار برجسته معنوی در جامعه  روبه رو هستیم
وی خاطرنشان کرد: اصولا کار فرهنگی انجام دادن، دارای دو بخش تربیت نخبگان و خواص انقلابی و تربیت عمومی است؛ در حال حاضر نیاز ما به جمعیت های خوب فراوان کمتر از نیازمان به نخبگان برجسته انقلابی است.
حجت الاسلام پناهیان، رودربایستی، مصلحت اندیشی، و دیگر بیماری های نامحسوس را از آسیب هایی دانست که انقلابیون مذهبی را تهدید می کند و گفت: امثال شهید اندرزگوها به این سادگی پرورش نمی یابند؛ حتی نوع بچه مذهبی های بسیار خوب هم از ویژگی های شخصیتی او تهی هستند. مشکل ما این است که امثال چمران، متوسلیان، بهشتی و... کم داریم، این مشکل بزرگی است.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه شهید اندرزگو نقشی پنهان در حماسه های انقلاب داشت، افزود: جامعه انقلابی همیشه به چنین افرادی که سنگ زیرین آسیاب هستند و بیشترین فشارها را تحمل می کنند، نیاز دارد. این افراد به ظاهر دیده نمی شوند اما همه چیز بر مدار آن ها می چرخد.
وی ادامه داد: جایگاه این افراد در جامعه حتی از عناصر قوام بخش جامعه همچون قوای مجریه، قضاییه و مقننه نیز بالاتر و حیاتی تر است؛ تأثیر و نقش شخصیت های برجسته انقلابی در جامعه از قانون و قانون گذار و کلیه نهادهای فرهنگی و مجموعه های رسانه ای و ارتباطی بالاتر است؛ این ها هستند که بدنه اصلی جامعه را شکل می دهند، تأمین کننده امنیت جامعه اند، تعاملشان با خدا متفاوت از دیگران است، به جای کاستی های همه کار می کنند، جریان ایجاد می کنند و جلودار هستند و به نوعی به مقام امامت رسیده اند.
جانشین قرارگاه عمار، شهید اندرزگو را یکی از قله های شهدای انقلاب دانست و گفت: این شخصیت ها با وجود این که ارکان جوامع هستند اما بسیار غریب واقع می شوند؛ خود شهادت شهید اندرزگو در پیش از انقلاب، معنای عمیقی دارد؛ این غربت برای دوستان خاص خدا رقم می خورد.
وی یادآور شد: امروز از این دست افراد بسیار برجسته معنوی بسیار کم داریم این در حالی است که حتی اگر بهترین ساختارها را در جامعه داشته باشیم باز هم بدون وجود این افراد پیشرفتی نخواهیم داشت، یکی از علت های تعیین 313 نفر یاران خاص حضرت مهدی(عج) نیز همین است که حتی در حکومت ایشان نیز دقیق ترین قوانین را دارد، پیشبرد امور وابسته به حضور این 313 نفر فداکار برجسته در رأس است که هیچ عنصر دیگری نمی تواند جای آنها را پر کند.
حجت الاسلام پناهیان گفت: بنده تمایلم همواره بر این بوده که همان خوب‌های انقلاب را بهتر کنیم نه این که بدها را خوب کنیم، چرا که معلوم نیست چه مسائلی در مسیر خوب کردن رخ می‌دهد. حتی بنده وقتی از آقا هم در این مورد پرسیدم ایشان گفتند که معلوم است باید این کار را انجام دهیم که خوب‌ها را بهتر کنیم. بنابراین در اولویت شما هم در بحث تربیت نخبگان و خواص انقلاب بهتر کردن خوب‌ها باشد.
ولایت امروز امام خامنه ای تنها ثمره بخشی از خلوص و ولایت مداری ایشان است
وی، رهبر معظم انقلاب را نمونه بارز این شخصیت ها نام برد و گفت: ولایت امروز ایشان، تنها ثمره بخشی از رنج، خلوص نیت و ولایت مداری ایشان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب است، کمتر کسی مثل ایشان از محضر امام راحل(ره) بهره برد و درک کرد که چه باید انجام دهد.
حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: ما باید تلاش کنیم اگر نمی توانیم مثل آن ها باشیم حداقل در برابرشان تواضع داشته باشیم.
وی خطاب به نیروهای ارزشی و انقلابی تأکید کرد: انگیزه های انقلابی شدن خود را مرور کنید، ببینید اصولا برای چه ازانقلاب دفاع می کنید؟ برای چه به دنبال دین و مذهب هستید؟ ظهور امام زمان(عج) و تشکیل حکومت اسلامی برای چه هدفی است؟ آیا چیزی جز انتقام خون حسین(ع) غایت همه این رنج و تلاش ها است.
گفتنی است، این مراسم به همت قرارگاه فرهنگی ولی امر و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی برگزار شد./930/پ203/س
ارسال نظرات