۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۳۷۳۴۲
آیت‌الله محمد سند:

علمای شیعه رجعت را علاوه بر قیامت مخصوص ظهور امام زمان می‌دانند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه نجف گفت: اهل سنت اعتقاد خود را این گونه مطرح می‌کنند که رجعت فقط یک بار اتفاق می‌افتد و آن زمانی است که قیامت فرا رسد، این درحالی‌است که علمای شیعه رجعت را علاوه بر قیامت، مخصوص مهدویت و ظهور امام زمان(عج) هم می‌دانند.
آيت الله محمد سند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، آیت الله محمد سند از علما و اساتید برجسته حوزه علمیه نجف اشرف در نشست تخصصی بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام، رجعت را مرتبط با دیگر وجوه دین اسلام معرفی کرد و گفت: شناخت رجعت به عنوان یک فاز و یک مجموعه مستقل از سایر مجموعه‌ها ممکن و محقق شدنی نیست و ما باید با شناخت کلی از موضوعات مرتبط با رجعت به بیان این موضوع بپردازیم.

وی در ادامه افزود: در راه شناخت رجعت مواردی پیش روی انسان قرار می‌گیرد که ابتدا باید به شناخت این موارد پرداخت و از جمله این موارد بحث مهدویت و قیامت است.

استاد حوزه علمیه نجف در ادامه عنوان کرد: در بحث ارتباط با رجعت می‌توان گفت که تمام علمای مسلمان بر این عقیده استوارند که رجعت در روز قیامت به صورت کلی محقق خواهد شد، در واقع این همان معاد است و هر کسی به این موضوع ایمان نداشته باشد از دین خارج خواهد شد.

آیت‌الله سند افزود: در این ارتباط علمای اهل سنت اقدام به انتشار روایت‌های مختلفی در ارتباط با رجعت کرده و به این روایات و آیات بسیار قرآن کریم که در این زمینه هستند بحث رجعت را مطرح می‌کنند.

وی یادآوردشدند که مرحوم مجلسی  دویست روایت را باب رجعت نقل کرده است وحرعاملی  ششصد و بیست روایت را نفل کرده  است .

وی در ادامه گفت: ما بررسی در زمینه عقیده اهل سنت به بحث رجعت انجام دادیم که توانستیم این عقاید را که همه به صورت نوشتار در کتاب‌ها موجود بود را به 9 دسته تقسیم بندی کنیم.

این استاد حوزه افزود: تمام مواردی که اهل تسنن در آن به رجعت اشاره کرده و آن را مختص قیامت دانسته‌اند از قرآن استخراج شده و تماما صحبت‌هایشان را با قرآن مستند کرده‌اند.

وی با اشاره به تک رجعتی بودن جهان از دید اهل تسنن گفت: آن‌ها اعتقاد خود را این گونه مطرح می‌کنند که رجعت فقط یک بار اتفاق می‌افتد و آن زمانی است که قیامت فرا رسد و مطابق قول خداوند تمام انسان‌ها رجعت کرده و در پیشگاه خداوند حاضر می‌شوند.

آیت‌الله سند در ادامه گفت: در مقابل این عقیده اهل تسنن، علمای شیعه رجعت را علاوه بر قیامت، مخصوص مهدویت و ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم می‌دانند، این اعتقاد که اعتقاد صحیح هم هست را می‌توان با بررسی درست آیات قرآن کریم به دست آورد.

وی افزود: ما اگر بخواهیم روایات و آیات را به صورت ظاهری مورد بررسی قرار دهیم به نتیجه درستی نخواهیم رسید، بلکه ما باید آنگونه که در شناخت روایات درست از روایات غلط کار می‌کنیم به این روایات نگاه کنیم.

استاد حوزه علمیه نجف در ادامه افزود: در ارتباط با رجعت به صورت ظاهری قول‌های متفاوتی هست و افرادی تعدادی حدیث در این مورد بیان کرده‌اند، اما در صورتی که ما بررسی‌هایمان را به صورت عمیق‌تر انجام دهیم به بیش از 12 هزار روایت در ارتباط با رجعت خواهیم رسید.

وی عنوان کرد: برای این کار نیاز نیست که روایات را با سخت‌گیری بررسی کرد، بلکه اگر ما یکی دو پرده از روایات کنار بزنیم به خوبی متوجه این موضوع خواهیم شد که این روایات مربوط به بحث رجعت هستند.

سند افزود: ما نباید خودمان را در زندان و چارچوبی که تعیین کرده‌ایم جای دهیم، بلکه باید به دنبال تحقیق‌های زیادی در ارتباط با رابطه ظهور و رجعت و همچنین مهدویت و رجعت بود.

وی ادامه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد این است که اولا با رجعت رو به‌رو خواهد بود و ثانیا اینکه این ظهور زمینه‌ای است برای اجرای پروژه دولت بزرگ و عدالت محور امام علی علیه السلام که در کوفه و نجف کلید خورد.

وی در پایان تاکید کرد: این موضوع را نمی‌توان به صورت خیلی مشخص از آیات برداشت و بیان کرد، بلکه باید در این زمینه به درستی تحقیق کرده و سپس به انتشار مطالب صحیح در این موضوع پرداخت/905/پ203/ن

ارسال نظرات