طرح نهضت ملی حفظ قرآن باید تمامی اقشار جامعه و گروههای سنی را در بر بگیرد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام سید جواد موسوی هوایی با اشاره به اقدامات خوبی که در سایر کشورهای اسلامی به منظور تربیت حافظان قرآن صورت گرفته است، افزود:در اجرای طرح «نور» و تربیت حافظان قرآن باید از این اقدامات الگو گرفته و از تجربیات آنان در این زمینه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: زمانی که حضرت امام خامنهای بر لزوم تربیت حافظان قرآن اشاره میکنند و دستور تربیت حافظان قرآن را میفرمایند، بدون شک با یک نگاه وسیع و کاملا گسترده بینالمللی و البته بسیار کارشناسانه است؛ به این دلیل که به هر حال هماکنون بالاتر از ایشان، کارشناس فرهنگی و مذهبی مسلط به مسائل روز دنیا وجود ندارد.
موسویهوایی با تاکید بر این که آنچه مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت حفظ قرآن و تربیت حافظان قرآن کریم فرمودهاند، بسیار مهم است، گفت: هرچند که بحث حفظ قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است اما به هر حال ما در زمینه حفظ از رقبای اهل سنت خود عقبتر هستیم و لازم است که حرکتهای قرآنی داشته باشیم و قرآنیتر از آنان حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: اگر چه ما مکتب اهل بیت(ع) را اصلیترین مکتب تفسیر قرآن و پیادهکننده قرآن میدانیم و بر این باور هستیم که مکاتب دیگر نواقصی دارند که باید با مراجعه به قرآن، خود را کامل کنند اما به هر حال در سایر کشورهای اسلامی، اقدامات خوبی در جهت تربیت حافظان قرآن صورت گرفته که لازم است از این اقدامات الگو گرفته و از تجربیات آنان در زمینه فعالیتهای قرآنی و تربیت حافظان قرآن بهره بگیریم.
وی اضافه کرد:مسئولان قرآنی وزارت آموزش و پرورش باید اجرای این طرح را به گونهای دنبال کنند که اخلاق و رفتار قرآنی در متولیان، مدیران مدارس و معلمان و مربیان مشاهده شود و مربیان و مدرسان قرآنی در روند اجرای این طرح و تربیت دانشآموزان حافظ قرآن، اخلاق و رفتار قرآنی را نیز آموزش دهند و با رفتار قرآنی خود، دانشآموزان را نیز به رفتار و اخلاق قرآنی تشویق کنند
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که که مسئله حفظ قرآن از نیم جز تا سی جز قرآن، مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: حفظ قرآن برای آحاد جامعه به ویژه فرهنگیان، معلمان، طلاب، مبلغان دین و ... که به آموزش مباحث دینی و تبلیغی در جامعه و حتی جهان اسلام میپردازند، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا معلمان، طلاب، مبلغان و ... در صورتی که حافظ قرآن باشند به طور قطع بسیار موثرتر بوده و کار خود را بهتر پیش میبرند.
موسوی هوایی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن از سوی وزارت آموزش و پرورش، به منظور تربیت دانشآموزان و فرهنگیان حافظ قرآن، تصریح کرد: کاری که آموزش و پرورش آغاز کرده، کار خوبی است، اما شاید روشهای دیگری هم برای اجرای این طرح وجود داشته باشد که به هر حال باید بررسی شود و در این زمینه از نظر کارشناسان و اساتید قرآنی نیز بهره بیشتری گرفته شود.
وی با بیان اینکه اطلاعی ندارم که آموزش و پرورش در اجرای طرح «نور» از سازمان دارالقرآنالکریم نیز بهره گرفته است یا نه، افزود: هرچند که بهرهگیری از نظرات کارشناسان سایر نهادها و سازمانهای قرآنی به ویژه کارشناسان قرآنی سازمان دارالقرآنالکریم در طرح نهضت ملی حفظ قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به نظر میرسد این ارتباط خیلی عمیق نیست.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که متولی فعالیتهای قرآنی، سازمان تبلیغات اسلامی بوده و هست، گفت: آنچه که امام خمینی(ره) نیز در اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی پذیرفته بودند این بوده است که کار قرآنی و نهضت قرآنآموزی به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و به همین دلیل نیز اجرای فعالیتهای قرآنی در کشور باید با مشارکت سازمان تبلیغات و سازمان دارالقرآنالکریم دنبال شود.
موسویهوایی با اشاره به این که سازمان دارالقرآنالکریم در تربیت حافظان قرآن و همچنین ارائه مفاهیم قرآنی به مخاطبان و قرآنآموزان خود از روشهای مختلف و البته کاربردی استفاده میکند، گفت: آموزش و پرورش نیز لازم است در اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم از روشهای کاربردی بهره بگیرد و مراقب باشد تا با اجرای ضعیف این طرح، کودکان و نوجوانان از قرآن و برنامههای قرآنی زده نشوند.
وی همچنین یادآور شد: مسئولان قرآنی وزارت آموزش و پرورش باید اجرای این طرح را به گونهای دنبال کنند که اخلاق و رفتار قرآنی در متولیان، مدیران مدارس و معلمان و مربیان مشاهده شود و مربیان و مدرسان قرآنی در روند اجرای این طرح و تربیت دانشآموزان حافظ قرآن، اخلاق و رفتار قرآنی را نیز آموزش دهند و با رفتار قرآنی خود، دانشآموزان را نیز به رفتار و اخلاق قرآنی تشویق کنند./997/د103/ن