۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۳۷۹۸۳
قشقاوی اعلام کرد؛

ابعاد حقوقی رفتار دولت کانادا بررسی و براساس قوانین بین‌المللی تصمیم گیری می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون امور کنسولی و امورایرانیان وزارت امور خارجه گفت: رفتارهای دولت کانادا و ابعاد حقوقی اقدامات این کشور بررسی شده و براساس قوانین بین‌المللی عمل خواهد شد.
قشقاوي
به گزارش خبرگزاری رسا، قشقاویˈ درباره اقدام تبلیغاتی کانادا در قطع روابط با ایران و پیامدهای آن سخن می گفت، افزود: دولت کانادا از افراط گرایان و تروریست ها در سوریه حمایت می کند.
قشقاوی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که دولتمردان کانادا به دنبال دموکراسی خشن در سوریه هستند که در مقابل سیاست گفت وگو با گروه‌‌های معارض سوری که ایران حامی آن است، می‌باشد. 
وی خاطر نشان کرد: این موضوع در اجلاس تهران هم مطرح شد و ما از طرح ˈ کوفی عنانˈ نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه، حمایت و بر دموکراسی غیر خونین و خشن پافشاری کردیم و گفت وگو را برای آشتی ملی در سوریه پیشنهاد کرده‌ایم. 
قشقاوی به دلیل دیگر کانادا در قطع روابط خود با ایران اشاره کرد و افزود: در مورد رژیم صهیونیستی نیز که مورد اشاره کانادا بود، باید گفت که این مساله موضوع جدیدی نیست، بجز این که بعد از قطع رابطه کانادا با ایران دولت نتانیاهو به سرعت به دولت کانادا تبریک گفت. 
وی افزود: رییس رژیم اشغالگر قدس در پیام تبریک خود این جمله را آورده است که ˈمن از شما به دلیل برهم زدن نمایش یک هفته‌ای قدرتمندانه ایران در جهان تشکر می کنمˈ که همان برگزاری موفقیت آمیز اجلاس عدم تعهد مد نظر وی بود. 
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که رفتار کانادا در قطع رابطه با ایران بسیار غیر دیپلماتیک بوده است، تصریح کرد: صبح زود و پیش از این که سفارت ایران باز شود، یکی از مقامات دسته چندم وزارت امور خارجه کانادا پشت در سفارت ایران منتظر بود تا پیام وزارت خارجه را به سفیر ایران ارایه کند که این کار از عرف دیپلماتیک خارج است. 
قشقاوی با یادآوری یکی دیگر از موارد مطرح شده در بیانیه وزارت امور خارجه کانادا برای قطع رابطه با کشورمان تصریح کرد: در این نامه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره شده که این موضوع اصلا جدید نیست و حداقل به 20 سال قبل که فعالیت هسته‌ای ایران آغاز شده است، بر می گردد. 
وی با تاکید بر این‌که دربیانیه وزارت امور خارجه کلمه قطع رابطه بکار برده نشده و به تعلیق رابطه اشاره شده است، گفت: کانادا سفارت خود در تهران را بسته است و کاری مانند روابط بین ایران - انگلیس در حال حاضر انجام داده و به کشور ما پنج روز مهلت داده است که سفارت خود را در این کشور خالی کند. 
قشقاوی ادامه داد: در بیانیه وزارت خارجه کانادا به عنصری نامطلوب اشاره شده است که در سفارت ایران وجود دارد، اما وقتی هیچ یک از دیپلمات های ما کاری نکرده‌اند، چه عنصر نامطلوبی وجود دارد، جزء این که بهانه برای قطع روابط است. 
وی با تاکید بر این‌ که تمامی الفاظی که در نامه وزارت خارجه کانادا آمده دارای بارحقوقی است، افزود: این صحبت ها خارج از کنوانسیون های دیپلماتیک بوده و معلوم است فشارهای صهیونیست ها زیاد بوده که کانادا را مجبور به این کار کرده است. 
معاون کنسولی وزارت امور خارجه تصریح کرد: برای قطع رابطه با هر کشوری باید دلایلی از جمله تهدید امنیت ملی آن کشور مورد توجه قرار گیرد، ولی ایران هرگز در 300 سال گذشته منافع کشورهای غربی و یا نزدیکتر از آنها اروپایی را تهدید نکرده است. 
وی خاطر نشان کرد: آیا ایران از جدایی طلبان کبک حمایت می‌کند، یا هیچ سابقه‌ای از خصومت فرهنگی با کانادا دارد و یا تمامیت ارضی این کشور را تهدید کرده است. 
قشقاوی خاطرنشان کرد: با بررسی تمامی این سوالات به این نتیجه می رسیم که هرگز این اتفاق نیفتاده و برعکس هم اینک 400 هزار ایرانی در چهار شهر مهم این کشور زندگی می‌کنند. 
وی افزود: دولتمردان کانادا هرگز نمی‌توانند ادعا کنند که ایرانیانی که درآن کشور زندگی می‌کنند از ایران بریده‌اند، چون ما 140 هزار پرونده کنسولی داریم و هر روز به طور متوسط 70 تا 100 مراجعه کننده حضوری در سفارت داریم و این غیر از آن 80 درصدی است که کار خود را از طریق پست انجام می‌دهند. 
وی با اشاره به این که روزانه به طور متوسط برای ایرانی‌های مقیم کانادا 120گذرنامه و 10 شناسنامه صادر می کنیم، ادامه داد: حالا باید دولت کانادا جواب دهد که چرا ایرانیان مقیم این کشور را در تنگنا قرار میدهد؟، آیا غیر از این است که دموکراسی در کشورهای غربی ارزش ندارد؟ که یک نمونه آن به همین موضوع برمی گردد. 
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به این که دولت کانادا بهتر بود پیش از قطع روابط خود با ایران حداقل از این 400 هزار نفر یک نظرسنجی برای رفتار خود می کرد، گفت: 20 تا 25 هزار دانشجوی ایرانی در کانادا وجود دارد چگونه می‌تواند از این کشور به ترکیه سفر کند و در این کشور ویزا بگیرد. 
قشقاوی با اشاره به این که این اتفاق درست یک هفته بعد از برگزاری موفق اجلاس کشورهای عدم تعهد در تهران افتاده است، تصریح کرد: همین دولت کانادا قبل از سفر ˈ بان کی مون ˈ به وی نامه نوشت و ازدبیرکل سازمان ملل خواست به تهران سفر نکند و بعد از بازگشت بان کی مون سفر وی به تهران را مورد نکوهش قرار داد، بنابراین رفتار دولت کانادا کاملا در راستای سیاست‌های رژیم صهیونیستی است. 
وی با بیان این که رسانه‌های غربی این موضوع را همیشه تبلیغ می‌کنند که حوزه رژیم صهیونیستی حوزه قدرت آن کشور محسوب می شود و حوزه مقابل این رژیم حوزه اخلاقیات است، گفت: ورود این رژیم در هر حوزه‌ای فاقد عملکرد خوب و بد است، یعنی اگر این کشور احمقانه تصمیم به انجام کاری بگیرد خوب یا بد بودن این کار تفسیر نمی‌شود، بلکه موفق یا ناموفق بودن آن رفتار است که تحلیل می‌شود. 
وی با تاکید بر این که دولت کانادا از سال 1996 میلادی موضع خصمانه‌ای علیه کشور ما داشته و بانی قطعنامه‌های حقوق بشری علیه کشور ما بوده است، تصریح کرد: کانادا خود ناقض ترین کشور در رعایت نکردن حقوق بومیان است و بویژه دولت کنونی این کشور که دولتی محافظه کار است. 
معاون وزیر امور خارجه با تاکید دوباره بر حقوق شهروندی ایرانیان مقیم کانادا تصریح کرد: وزارت خارجه ستاد ویژه‌ای برای ارایه خدمات به ایرانیان مقیم کانادا تشکیل خواهد داد و بزودی تلفن‌ها و آدرس‌های اینترنتی جدیدی را برای برقراری رابطه بین ایرانیان و وزارت امور خارجه اعلام خواهیم کرد. 
قشقاوی قول داد که 60 تا 70 درصد خدمات ایرانیان مقیم کانادا در وزارت خارجه انجام گیرد و خاطرنشان کرد: به هموطنان ایرانی مقیم کانادا افتخار کرده و سعی می کنیم که مشکلات آنها را حل کنیم. 
وی با محکوم کردن اقدام نابخرانه، غیرقابل توجیه و بی ادبانه کانادا ابراز امیدواری کرد که در انتخابات آتی کانادا تندروها از صحنه سیاسی این کشور حذف و انسان‌های معقولی حاکم شوند که به حقوق بشر احترام گذارند. 
قشقاوی گفت: برای تامین هزینه‌های دانشجویان ایرانی مقیم کانادا، اداره دانشجویی وزارت خارجه را فعال و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای این دانشجویان براساس قانون سرویس دهی خواهیم کرد. 
معاون کنسولی وزارت خارجه با تاکید براین که رفتارهای کنسولی یک کشور هیچگونه ربطی به رفتارهای سیاسی آن ندارد، ادامه داد: ما هرگز در 300 سال گذشته حتی در منطقه خودمان متجاوز نبودیم چه برسد به این که برای قطع روابط پیشگام باشیم حتی درباره قطع رابطه با آمریکا، این کشور پیش قدم شد و در مورد انگلستان نیز روابط خود را کاهش داده ایم. 
قشقاوی با تاکید براین که ما هیچ ضرری از قطع رابطه با کانادا نخواهیم کرد، گفت: قطع رابطه به این شکل از موضع ضعف است و هرگز ما پیشگام قطع رابطه با آنها نبودیم بلکه آنها خود را تحریم کرده‌اند. 
وی با اشاره به این که بیشترین نگرانی ما از حوزه هموطنانمان در این کشور است، گفت: اگر ایرانیان مقیم آن کشور نبودند هرگز برایمان مهم نبود که با دولتی مثل انگلستان و کانادا رابطه داشته باشیم. 
معاون وزارت خارجه تصریح کرد: کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها همانطور که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور متوسط سالیانه چهار بیانیه می‌دهد، می‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند و این اقدام را محکوم کند.
قشقاوی درباره انتقال بعضی از افراد گروهک منافقین به ونکوور کانادا نیز گفت: اطلاعات دقیق و تایید شده‌ای در این خصوص نداریم. 
وی با تاکید بر این که واقعیت ایران غیر قابل انکار است، گفت: کشورهای غربی در نهایت باید قدرت ایران را با رسمیت بشناسند./924/د102/ج
ارسال نظرات