۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۳۸۴۳۴
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب:

افتخار به ایرانی بودن به جهت پیروی از مکتب جعفری است

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر امروزه به ایرانی بودنمان افتخار می کنیم به جهت این که هیچ ملتی در جهان وجود ندارد که محبت و مودت پیامبراکرم(ص) و ائمه عصمت و طهارت(ع) را بر مبنای زندگی و حکومت خود قرار دهد.
سخنراني آيت الله اراکي در مسجد فاطميه سخنراني آيت الله اراکي در مسجد فاطميه آيت الله محسن اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، امروز در مراسم شهادت امام صادق(ع) در مسجد فاطمیه اهواز، به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر این که «یوم ندعوا کل أناس بإمامهم، روزی که هر گروه از مردم را به پیشوایانشان بخوانیم» اشاره کرد و به تعریف هویت جامعه شیعی پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش به طرح پرسشی مبنی بر این که آیا جعفری نامیدن ما شیعیان فقط در عمل کردن به فقه جعفری است یا مفهوم فراتری دارد؟، گفت: نامیدن اهل تسنن به حنفی، شافعی، حنبلی و مالکی به معنای پیروی آنان از فقه این چهار مذهب است اما در مذهب تشیع، نامیدن شیعیان به نام جعفری چیزی فراتر از عمل به فقه جعفری است.

آیت الله اراکی با اشاره به هویت جوامع بشری، ابراز داشت: جامعه ها دارای هویتی هستند که ماهیت یک جامعه را شکل می دهند، این هویت منشأ پیوند یک جامعه به یکدیگر است و این ترکیبی که در جامعه راه اندازی می شود به تدریج پیوند تکوینی خواهد شد.

 وی با بیان این که این پیوندها و ارزش ها در برخی از شخصیت هایی یک جامعه جلوه پیدا می کنند، عنوان داشت: جلوه شدن این ارزش ها در برخی از شخصیت های یک ملت سبب مقدس شدن آنان در دل یک جامعه می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در جامعه شیعیان نیز وجود محبت پیامبراکرم(ص) و ائمه عصمت و طهارت(ع) به جهت این است که آنان مظهر و جلوگاه هویت و ارزش جامعه شیعیان هستند.

وی هویت شیعیان را همان چیزی که در وجود پیامبراکرم(ص) و ائمه عصمت و طهارت(ع) شکل کامل خود را تشکیل می دهد، دانست و ادامه داد: یکی از علمای سلفی کشور عربستان می گوید ما گریه کردن شیعیان در کنار مدینه منوره، بقیع و مکه مکرمه را نمی فهمیم که باید گفت حقیقت می طلب این است که این مکان ها مرکز صادق ترین عشق و عواطف شیعیان هستند.

هویت جامعه شیعی را باید از دریچه انگیزه تجمع های شیعیان شناخت

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که اظهار محبت شیعیان و تجمع میلیونی مذهبی، یک پدیده اجتماعی ویژه و مهمی که نیازمند تحلیل صحیح جامعه شناسان است، بیان داشت: هویت جامعه شیعی را باید از دریچه انگیزه تجمع های شیعیان در مناسبت های مذهبی و عشق آنان به اولیای خدا شناخت.

 وی با اشاره به این که جامعه هویتی دارد و بر مبنای خوبی ها و بدی ها تشکیل می شود، خاطر نشان ساخت: ملاک هویت یک جامعه که به تعبیری فرهنگ یک جامعه است، به تفسیر و تعبیر قرآن کریم به معنای معیارهای معروف ها و منکرها شناخته شده است.

آیت الله اراکی به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر این که «المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بلمعروف و ینهون عن المنکر، مردان و زنان مؤمن برخی بر برخی اولیای دیگرند، امر به معروف می کنند و از منکر نهی می نمایند»، اظهار داشت: این تعریف به معنای هویت جامعه مؤمنان است.

وی تصریح کرد: شخصیتی که جلوگاه این فرهنگ و ارزش ها در یک جامعه ای باشد مورد پسند آن جامعه قرار خواهد گرفت که از این رو در جامعه شیعی میزان و معیار خوبی ها حضرت علی بن ابیطالب(ع) قرار می گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه سخنانش با بیان این که روز قیامت روزی است که ماهیت حقیقی در آن برملا می شود، اضافه کرد: در روز قیامت نام هر گروهی که هویت مشترکی دارد با نام امام و پیشوای خود شناخته می شوند.

جعفری بودن فقه شیعی نمادی از هویت شیعیان است

وی با تأکید بر این که کسانی که خود را پیرو مذهب جعفری می دانند، این نام فقط عمل کردن به فقه جعفری نیست بلکه امام صادق(ع) را عنوان هویت خود می دانند، گفت: در عصر حاضر نیز که امام زمان(عج) غایب است باید خود را با ایشان تطبیق دهیم و رفتار خود را با وی سازگار دهیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، جعفری بودن فقه شیعی را نمادی از هویت شیعیان دانست و افزود: اگر امروزه به ایرانی بودنمان افتخار می کنیم به جهت این که هیچ ملتی در جهان وجود ندارد که محبت و مودت پیامبراکرم(ص) و ائمه عصمت و طهارت(ع) را بر مبنای زندگی و حکومت خود قرار دهد./9463/پ202/ع

ارسال نظرات