۳۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۱۳۹۴۵۵
استاد حوزه علمیه قم:

علم را برای خدا، فهم دین و عمل به آن کسب کنیم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید علم را برای خدا کسب کنیم، گفت: نباید برای مقام و منصب درس خواند بلکه باید برای فهم دین و عمل به آن علم آموخت.
حجت الاسلام والمسلمين علي نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در نخستین مراسم سالگرد آیت الله میزا احمد دشتی نجفی که با حضور علما و روحانیون و نمایندگان مراجع بزرگوار برگزار شد، گفت: آیت الله دشتی آنچه را که یافته بود نصب العین خود قرار می داد و به آن عمل می کرد، وی عالم عامل بود و سعی می کرد هر سخنی را عمل  کرده و بعد به دیگران توصیه کند.

وی آیت الله دشتی نجفی را بسیار فرد با اخلاق معرفی کرد و افزود: جهات اخلاقی در این عالم ربانی عینیت پیدا کرده و تجسم یافته بود یعنی اینکه علم و تقوا از او انسانی کامل به وجود آورده بود و از افرادی بود که بسیار کم صحبت می کرد و بیشتر مشغول فکر و رازو نیاز بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر علم تنها باشد و در کنار آن عمل نباشد، فایده ای ندارد و موفقیتی کسب نمی شود، اظهار داشت: علم همراه با عمل است که فرد را ایده آل و کامل می کند و آیت الله میرزا احمد دشتی به این مقام رسیده بود و هرچه را که آموخته و می دانست به آن عمل می کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انسان عالم وقتی کامل شد مانند درخت پربار سر به زیر می شود و تواضع می کند و از هرگونه کرنش دوری می جوید و ما هم باید درس را برای خدا و فهم بهتر دین بخوانیم نه برای کسب منصب و مقام، همان گونه که این عالم فرزانه علم را برای خدا آموخته بود.

وی با اشاره به مطالبی از دنیا و آخرت بندگان گفت: باید تفکر کنیم که برای چه به دنیا آمده ایم و خلق شده ایم، هدف از خلقت چه بوده است، آیا آمده ایم مثل دیگر موجودات عمری را با خوردن و آشامیدن سپری کنیم و برویم یا اینکه هدف بااتر از این است و باید برای آخرت خود توشه ای تهیه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با اظهار تأسف از اینکه عده ای امروز در دنیا مانند درندگان فقط به دنبال شکم پرستی و شهوت رانی هستند، ابراز داشت: دنیا آمیخته با گرفتاری ها است، اگر کسی احساس می کند در دنیا آسیب، بلا و سختی و ناراحتی وجود ندارد سخت در اشتباه است چون عیش و نوش دنیا با هم آمیخته شده است.

وی در ادامه افزود: اگر کسی بداند برای چه خلق شده و هدف از خلقتش چیست، اساسا شکل و جهت زندگی او  تغییر می کند و به دنبال خوش گذرانی و بی دینی نمی رود و برای رشد و تعالی خود بیشتر تلاش کرده و تقوای الهی را نصب العین خود قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به اینکه خلود و جاودانگی در دنیا برای هیچ بنده ای قرار داده نشده است، گفت: همه ما روزی خواهیم مرد پس باید برای خلقت خود و هدف آن وقت بگذاریم و بدانیم که عبث و بیهوده خلق نشده ایم و تمام اعضا و جوارح و مخلوقات خداوند هدف دار هستند.

وی با اشاره به سخن امام صادق(ع) که فرمودند« تا انسان چشم روی هم بگذارد عمرش تمام می شود»، اظهار داشت: جسم ما حیوانی و فانی شدنی است و روح است که انسانی است و می ماند، پس در زندگی کوتاه و زودگذر دنیا همان گونه که امیرمؤمنان فرمود«امروز گذشت و فردا هم ملحق به امروز می شود و می رود»، زیاد به جسم خود نپردازیم و سعی کنیم روح خود را تقویت کنیم تا به تعالی برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد در پایان فقدان چنین شخصیت های باارزشی را برای اسلام و حوزه های علمیه امری جبران ناپذیر عنوان کرد و افزود: از خداوند خواستار لطف و غفران الهی و علو در جات برای این عالم جلیل القدر و موفقیت روزافزون طلاب و حوزه های علمیه هستیم. /907/پ202/ن

ارسال نظرات