۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۱۴۰۴۱۱

هجرت امام رضا به خراسان سبب گسترش تشیع در این منطقه شد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: اگر امام رضا(ع) به خراسان نیامده بود اینقدر شیعه در این مناطق آسیایی گسترده نمی‌شدند، همچنین پذیرفتن ولی عهدی از سوی حضرت جان عمده شیعیان و علویون را حفظ و از خطر خشم مامون دور کرد.
دهه كرامت،‌ ميلاد حضرت معصومه و امام رضا

حجت الاسلام حسن عرفان استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرارسیدن ایام میلاد مبارک امام رضا(ع) گفت: درباره ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) در بخش‌های گوناگونی به ویژه جهات سیاسی، علمی، اخلاقی، سیره عملی و هجرت می توان سخن گفت.

وی ابراز داشت: در دین مقدس اسلام سه نوع هجرت داریم؛ اول هجرت مکانی یا جغرافیایی، دوم هجرت تنبیهی و سوم هجرت اخلاقی.

این محقق حوزوی بیان داشت: هجرت مکانی یا جغرافیایی آن است که از یک سرزمین به سرزمین دیگر هجرت کنیم و برویم، هجرت مکانی یا جغرافیایی از هجرت های مهم در اسلام است به ویژه اگر برای حفظ ایمان و حفظ مسلمین از دیار کفر به دیار اسلام برویم، به همین علت به پیشنهاد امیر‌المومنین(ع)مبدا تاریخ مسلمانان هجرت مسلمانان است نه میلاد حضرت رسول(س) یا یک حادثه دیگر.

حجت الاسلام حسن عرفان گفت: در دین مقدس اسلام چند هجرت سرنوشت‌ساز جغرافیایی داریم که نخستین آنها هجرت مسلمانان به حبشه به رهبری جعفر بن ابی طالب بود، این هجرت نقش فزاینده ای در حفظ مسلمانان داشت.

وی ادامه داد: در پی این هجرت پادشاه حبشه و اسقف های حبشه مسلمان شدند و بعدها ابی نیزر فرزند پادشاه حبشه کارگر امیر‌المومنین علی(ع) شد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ابراز داشت: هجرت بسیار مهم دیگر در دنیای تشیع هجرت امام رضا(ع) به خراسان بود؛ مسیر حرکت در این هجرت از طریق حکومت برنامه ریزی شده بود تا حضرت را از منطق شیعه‌نشین عبور ندهند.

وی ادامه داد: با این حال یک جنبش‌های مهمی در مسیر حرکت حضرت امام رضا(ع) به وقوع پیوست مثلا در مکانی نزدیک اهواز به نام ارجان به یادبود سفر حضرت به آنجا مسجدی ساختند که در تاریخ معروف است به مسجد امام رضا(ع).

حجت الاسلام عرفان ابراز داشت: حضرت رضا(ع) در طول هجرت خود در نیشابور به محله قزوینی‌ها که در تاریخ به«عین‌ کهلان» معروف است رفتند و به برکت حضور حضرت آب چشمه‌ای که در آنجا بود زیاد شد و الان به آنجا قدم‌گاه می‌گویند.

این استاد اخلاق حوزه گفت: در ادامه حضرت به قریه الحمراء در نیم فرسخی شریف آباد و شش فرسخی مشهد که در فارسی به آن ده سرخ می گویند رسیدند، در آنجا می خواستند نماز بخوانند، آب نبود، کمی زمین را کندند چشمه ای جاری شد که هنوز هم آب بسیار فراوانی دارد.

وی اظهار داشت: اگر امام رضا(ع) به خراسان نیامده بود اینقدر شیعه در این مناطق آسیایی گسترده نمی‌شدند، همچنین پذیرفتن ولی عهدی  از سوی حضرت جان عمده شیعیان و علویون را حفظ و از خطر خشم مامون دور کرد.

حجت‌الاسلام عرفان خاطر نشان کرد: مشابه این هجرت را حضرت معصومه(س) داشتند که از مدینه به سمت ایران آمدند که پیامد های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی داشت.

وی در پایان گفت: هجرت حضرت معصومه(س) به ایران باعث شد قم مرکز جهان تشیع بشود؛ حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند در آخر‌الزمان دین از قم به دنیا صادر می‌شود، برای نمونه الان رادیو معارف در بیست کشور جهان شنونده دارد، ما در قم 100 مرکز فرهنگی داریم و 100 کشور در قم طلبه دارند. /929/ت302/ن

ارسال نظرات