۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۴۰۸۲۲
در نشست خبری مطرح شد؛

آخرین اظهار نظر سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده فرزندان هاشمی، جوانفکر و بازار ارز

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به روند صعودی قیمت ارز گفت: سیستم اطلاعاتی کشور به طور جدی در حال پیگیری است و در صورت شناسایی اخلال‌گران بازار ارز، قوه قضاییه به شدت با اخلال‌گران برخورد خواهد کرد.
نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در سی و ششمین نشست خبری دستگاه قضا در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اجرای حکم فائزه هاشمی، تصریح کرد: حداکثر حکم فائزه هاشمی یک سال حبس بوده که نظر قاضی پرونده به شش ماه حبس بوده است و قاضی معمولاً‌ در احکام تعزیری، حکم حداکثری را نمی‌دهد و این‌گونه تقلیل در حکم، به معنای مسامحه در صدور حکم نیست.

وی در ادامه افزود: حداکثر حکم جوانفکر هم دو سال حبس بوده که نظر قاضی پرونده، یک سال حبس شد و در مورد اتهام دوم وی، از یک سال، به شش ماه حبس تقلیل یافته است.

قوه قضاییه با اخلال گران بازار ارز قاطعانه برخورد می‌کند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ورود دادستانی کل کشور به روند صعودی قیمت بازار ارز، ابراز داشت: دولت و مجلس پیگیر هستند که اقداماتی را برای جلوگیری از صعود قیمت ارز انجام دهند که امیدوارم این راه‌حل‌ها موفقیت آمیز و هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی در ادامه افزود: سیستم اطلاعاتی کشور به طور جدی در حال پیگیری است و در صورت شناسایی اخلال‌گران بازار ارز، قوه قضاییه به شدت با اخلال‌گران برخورد خواهد کرد. 

در یک مقطع زمانی به هاشمی گفتم که اگر مهدی نیاید بهتر است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به اظهارات وکیل هاشمی مبنی بر اصرار رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور برای نیامدن مهدی هاشمی، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم افراد مجرم خارج از کشور را ممنوع الورود کنیم، چندین مرتبه پدر وی در مورد آمدن و یا نیامدن مهدی با من صبحت کردند که در مرتبه اول از لحاظ حقوقی گفتم که باید بیاید و از نظر شخصی گفتم که الآن نیاید بهتر است، در مقطع زمانی دیگری به دو نفر از اعضای خانواده هاشمی گفتم که هم از نظر حقوقی و هم از نظر شخصی مهدی باید بیاید تا به اتهامات او رسیدگی شود و شایعات علیه شما پایان یابد و در مرتبه سوم نیز‌ به پدر وی گفتم که از لحاظ حقوقی باید بیاید ولی از لحاظ مصلحت، الان نمی‌دانم چه بگویم.

ادعای روزنامه ایران قابل تعقیب قضایی است

دادستان کل کشور در پاسخ به خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر این که «جوانفکر به اتهام اهانت به مقام معظم رهبری از سوی شعبه 15دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی بدون هیچ مستندی مجرم شناخته شد و در همین راستا آقای جوانفکر شکایتی را علیه قاضی صلواتی در دادسرای انتظامی قضات مطرح کرد، اما امروز پس از گذشت 7 ماه هنوز به این پرونده رسیدگی نشده است» اظهار داشت: این ادعای روزنامه ایران که قاضی بدون مستندی حکم صادر کرده، قابل تعقیب قضایی است و روزنامه ایران و شما باید اثبات کنید که به شکایت جوانفکر علیه قاضی صلواتی رسیدگی نشده و دادسرا شکایت را رسیدگی کرده و وارد نداسته است.

وی در ادامه افزود: دادستانی کشور اصراری ندارد که پرونده جوانفکر امنیتی است و در حالی که جوانفکر اتهامی داشته است که در دادگاه انقلاب رسیدگی شده و طبق قانون مجازات جرم وی دو سال است که نظر قاضی یک سال بوده که این حکم قطعی شده و اعتراض به این حکم هم رد شده است.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در مورد اتهام دوم جوانفکر گفت: اتهام دوم وی مطبوعاتی بوده که در هیات منصفه پرونده رسیدگی شده و جوانفکر در این اتهام دو محکومیت داشته و حکم یک سال حبس، به دو عنوان تعلق می‌گرفته که در دیوان عالی کشور، دو عنوان، یک عنوان محسوب شده و حکم به شش ماه تقلیل یافته است.

دادستان کل کشور مشورت قوه قضاییه با مقام معظم رهبری در مورد دستگیری جوانفکر را ردّ کرد.

 رایزنی در قوه قضاییه معنا ندارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی مبنی بر رایزنی خانواده هاشمی برای آزادی فائزه و مهدی، خاطرنشان کرد: من معنای رایزنی در قوه قضاییه را متوجه نمی‌شوم؛ خانم فائزه هاشمی حکمش قطعی شده و در حال اجرا است و در حکم قطعی و صادر شده رایزنی معنا ندارد؛ در مورد سایر متهمین هم، همیشه این گونه است که خانواده‌ها و وکلا درخواست می‌کنند که حکم و قرار مجرم تبدیل شود و در مورد این فرد نشنیده‌ام که وکیل یا خانواده‌شان چنین تقاضایی کرده باشند.

مدیر مسؤول روزنامه شرق، مسؤول مندرجات روزنامه است

حجت الاسلام محسنی اژ‌ه‌ای در مورد کاریکاتور روزنامه شرق اظهار داشت: مدیر مسؤول روزنامه شرق، مسؤول مندرجات روزنامه است  و در قانون مطبوعات آمده، کسانی که غیر از مدیر مسؤول در خصوص تحقق جرم معاونت کرده باشند، قابل تعقیب هستند و مدیر مسئول نسبت به آنچه در جریده‌اش درج می‌شود، پاسخگو است.  

وی در ادامه افزود: پس از اظهار نظر هیات منصفه نسبت به توقیف این روزنامه، دیروز نامه توقیف به قوه قضاییه ارسال شده و با توجه به نظر این هیئت، دادگاه نظر نهایی را خواهد داد.

اتهام مدیر مسؤول روزنامه مغرب غیر مطبوعاتی است

دادستان کل کشور در پاسخ به حضور دادستانی دفتر روزنامه مغرب و بازجویی از اعضای آن به اتهام چاپ عکس خاتمی در صفحه اول روزنامه، ابراز داشت: آنچه من تا قبل از جلسه امروز شنیده‌ام این بوده که مدیر مسئول این روزنامه و بعضی از افراد آن به اتهام غیر مطبوعاتی، ‌تحت تعقیب قرار و این کار بر اساس گزارش یکی از مراجع رسمی صورت گرفته است./958/پ202/ج

ارسال نظرات