۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۴۱۰۷۷

نام‌نویسی مدرسه اسلامی هنر ویژه طلاب تمدید شد

خبرگزاری رسا ـ مدرسه اسلامی هنر برای سال تحصیلی ۹۱-۹۲ از میان برادران و خواهران طلبه علاقه‌مند دارای سطح یک نام‌نویسی می‌کند.
مدرسه اسلامي هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نام‌نویسی مدرسه اسلامی هنر برای سال تحصیلی 92-91 ویژه طلاب برادر و خواهر علاقه‌مند دارای سطح یک در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت که از 25 شهریورماه آغاز شده بود و تا 15 مهرماه ادامه داشت، تا پنجشنبه بیستم مهر تمدید شد.

 

این دوره‌ها که به صورت آزاد برگزار می‌شود شامل فیلم‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی در دوره بلند مدت و عکاسی، نگارش خلاق، نگارش و ویرایش، درک و تحلیل فیلم، درک و تحلیل مستند، آشنایی با فلسفه هنر، آشنایی با هنر مدرن، تاریخ معماری اسلامی، فن ترجمه عربی پیشرفته، شناخت و بررسی بازیهای رایانه‌ای در دوره کوتاه مدت است.

 

معرفی دوره‌های آموزش آزاد مدرسه اسلامی هنر

 

فیلم نامه نویسی

دوره بلند مدت فیلم‌نامه‌نویسی بصورت دو کارگاه دو ساله برگزار خواهد شد. به عبارت دیگر این دوره شامل چهار ترم پیوسته است. در کارگاه اول که با عنوان کارگاه نوشتن تشکیل می‌شود؛ ترم اول مختص به ایده‌یابی و طرح‌نویسی است؛ ترم دوم تبدیل طرح به سیناپس، ترم سوم برای گسترش سیناپس و نوشتن فیلم‌نامه اولیه و ترم آخر برای بازنویسی فیلم‌نامه و آشنایی عملی با بخشی از مراحل پیش تولید خواهد بود. تمام این روند در کنار استادی کارآزموده که در طول این دو سال به صورت پیوسته پی‌گیر مستقیم فعالیت هنرجویان خواهد بود، طی خواهد شد. البته به تناوب و تناسب از اساتید و نویسندگان مطرح نیز دعوت به عمل خواهد آمد و از تجربیاتشان بهره گرفته می‌شود.

 

کارگاه دوم با عنوان کارگاه تجربه به موازات کارگاه نوشتن برگزار می‌شود. در این کارگاه هنرجویان به همراه استاد مربوطه می‌خوانند، می‌بینند، می‌شنوند، سفر می‌روند، بازی می‌کنند؛ و خلاصه همه آن‌چه که در راستای نوشتن یک فیلم‌نامه خوب لازم است را تجربه خواهند کرد. این کارگاه زیرنظر مربی - مشاور دوره و بر اساس فهرست‌های دیداری و مطالعاتی، اردوهای یک یا چند روزه‌ و تمرین‌های عملی پرورش خلاقیت گذرانده خواهد شد.

 

مربی حاضر در این کارگاه، بر تمامی فعالیت‌های دو ساله هنرجویان این دوره نظارت کامل خواهد داشت و افزون بر ساعات کارگاه، در اوقات مشخصی از هفته نیز در کنار هنرجویان خواهد بود تا پاسخگوی پرسش‌ها و آماده هر نوع کمک و مشاوره باشد. نکته اساسی در این کارگاه، هماهنگی جز به جز و دقیق آن با کارگاه نوشتن است. به این منظور فهرست‌ها، برنامه‌ها، سفرها و تمرین‌هایی که پیش‌بینی شده‌اند، کاملا هم‌سو و هم‌جهت با آن‌چیزی است که در کارگاه نوشتن،هنرجویان‌ سپری خواهد نمود.

 

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، اکران‌های مرتب هفتگی، اردوهای کاربردی مثل دیدار از پشت صحنه فیلم‌ها، رفتن به سینما و آمفی‌تأترهایی که فیلم‌ها و نمایش‌های روز را بر پرده یا صحنه خود به اکران یا اجرا گذاشته‌اند، ملاقات با افراد شاخص و مطرح در سینمای کشور به ویژه در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی، سفر به اماکن خاص مثل معدن منگنز در نزدیکی قم یا کمپ بازپروری معتادین در خارج از شهر و برنامه هایی از این دست، همگی فعالیت‌های جانبی و البته مهمی هستند که به هنرجویان این دوره در امر فیلم‌نامه‌نویسی کمک خواهند کرد.

 

گذشته از برنامه‌هایی که ذکرشان رفت، حضور در دو کارگاه سه ساعته در دو روز مختلف در هر هفته، در کنار اوقاتی که برای آماده کردن تکالیف و تمرین‌ها صرف خواهند شد؛ کم‌ترین زمانی است که هر داوطلب این دوره باید برای آن برنامه‌ریزی و پیش‌بینی لازم را داشته باشد.

 

داستان‌نویسی

دوره دوساله داستان نویسی برای کسانی است که فکر می‌‌کنند قلم خوبی دارند، به ادبیات علاقمندند، داستان برایشان مهم است و احساس می‌کنند باید فعالیتی جدی‌تر در این رشته داشته باشند. این دوره به شما کمک می‌کند به درکی درست‌‌تر و عمیق‌تر از قصه و داستان برسید، و در کارگاه عملی آنها را به‌کار ببندید و یا با ویژگی‌های یک داستان خوب برای شناخت و نقد آثار داستانی آشنا شوید. کلاس‌هایی که برای این دوره در نظر گرفته شده است، به شما دانش و مهارت لازم برای نوشتن داستان و رمان براساس قواعد زبانی، ادبی و هنری مطلوب را خواهد داد.

 

عناوین کلاس های این دوره عبارتند از:

- کارگاه قصه گویی: در این کلاس با الگوهای سنتی و عامیانه قصه‌گویی در ایران آشنا خواهید شد و بصورت عملی سعی می کنید تا به غریزه داستانی خود رجوع کنید و در آثارتان از آن بهره ببرید.

 

- درست نویسی: دقت و توجه به قواعد زبانی و دستوری زبان فارسی، برای نویسنده داستان ضروری‌تر از هر چیز است. شما در این کلاس دانش زبانی خویش را تکمیل کرده و با تمرین و انجام تکالیف، آن را نهادینه خواهید کرد.

 

ـ نویسندگی خلاق: هیچ چیز برای نویسنده(خصوصا تازه کار) ترسناک‌تر از صفحه سفید کاغذ و یک قلم نیست (شاید هم صفحه سفید نرم افزار word و دکمه‌های کیبورد)، در این کلاس شیوه‌های غلبه بر موانع ذهنی و خارجی نوشتن را بصورت عملی و خلاقانه تجربه خواهید کرد.

 

ـ مبانی معرفتی داستان: نگاه اسلام به هنر به طور عام و قصه به طور خاص چیست؟ و چگونه می‌شود از قصه و داستان در راه تبلیغ دین یا ارائه یک جهان‌بینی خاص به مخاطب استفاده کرد؟ در این جلسات شما با نمونه‌هایی از این دست آشنا شده و به امکان دست‌یابی به الگویی برای داستان‌نویسی دینی بصورت گروهی می‌اندیشید.

 

داوطلبان شرکت در این دوره دو ساله، ملتزم به شرکت در برنامه ثابت دوره هستند که دو جلسه دو تا سه ساعته در هر هفته غیر از ایام تعطیل خواهد بود. انتظار می‌رود در طول این دوره هنرجویان داستان را بشناسند، عناصر اصلی آن و مهارت به کارگیری آنها را فرا بگیرند، به درک درستی از عمل داستانی برسند، رمان‌ها و داستان‌های شاخص را بخوانند، قدرت نقد و تحلیل آثار ادبیات داستانی پیدا کنند و در نهایت داستان‌هایی بنویسند که قابلیت انتشار در مجلات تخصصی ادبیات داستانی و مجموعه‌های مستقل را دارد.

 

نگارش خلاق

در این کلاس هنرجویان بصورت عملی با تمرین‌ها و تکنیک‌هایی برای رفع موانع ذهنی و عادات بازدارنده در امر نوشتن، آشنا خواهند شد. مباحثی که در این جلسات مطرح خواهد شد، نه به کار دستور زبان فارسی خواهد آمد و نه مهارت‌های خاص نگارش در رشته خاصی را آموزش خواهد داد، اما به نویسندگان و علاقمندان به نوشتن می‌آموزد تا فرآیند نگارش را چگونه آغاز کنند و به ناخودآگاه‌شان اعتماد کنند.

 

از این میان برخی تمرین‌ها تناسب بیشتری با اصول نگارش در رشته‌ای خاص نظیر داستان یا فیلم‌نامه را خواهند داشت و یکی از مباحث کلاس، بررسی تکنیک‌های گرم کردن ذهن و شکستن عادات و ساختارهای ذهنی جهت بهتر شدن روند نگارش در رشته‌های مختلف خواهد بود.

 

نگارش و ویرایش

ویراستار به خواننده‌ای حرفه‌ای اطلاق می‌شود که هم متن را خوب می‌شناسد، هم زبان را و هم شیوه‌های پژوهش را. ممکن است نویسنده، دانشمند و توانمند باشد ولی نویسنده‌ خوبی نباشد. وظیفه ویراستار آن است که چون خواننده‌ای خوب و دقیق متن را بخواند، بفهمد و جمله‌های دیریاب یا احیانا نادرست را به جمله‌هایی روشن و درست تبدیل کند. در این منظر کار ویراستاران به کار منتقدان شبیه است.

 

جلساتی که با عنوان نگارش و ویرایش برگزار می‌شود، افزون بر آشنایی هنرجویان با انواع شیوه‌نامه‌‌های نگارش، سعی می‌کند با طرح مباحث چالش برانگیز زبان فارسی، این‌ حساسیت ذهنی را در ایشان بوجود آورد که در رویارویی باهرگونه خلاف قاعده واکنش نشان داده، آن را بر قواعد زبان فارسی تطبیق دهند. آشنایی با روح زبان و دستور زبان در این بخش لازم به نظر می‌رسد؛ بنابراین یکی از برنامه‌های این دوره کار عملی و کارگاهی برای درست نویسی و بکارگیری قواعد دستوری و بیانی است.

 

درک و تحلیل فیلم

زندگی امروز ما با دیدن فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، به طرز انکار نشدنی عجین شده است. تأثیرات گسترده این فیلم‌ها چه خودآگاه و چه ناخودآگاه در زندگی هر یک از ما قابل مشاهده است. درک چگونگی این تأثیر و تغییرات وسیعی که در دیدگاه و سبک زندگی ما ایجاد می‌کند، مبتنی بر سواد بصری، زیباشناسی تصویر و آشنایی با فرم در مدیوم سینماست. مبانی، اصول و روش‌های تحلیل فیلم، امروزه تبدیل به رشته‌ای پر دامنه شده است که به موازات رشد و گسترش سینما و تلویزیون، تفصیل بیشتری می‌یابد. این جلسات بر آن است تا با نمایش آثار شاخص سینمای ایران و جهان، روش‌های درک و تحلیل فیلم در دنیای امروز را بصورت عملی و کارگاهی به تجربه هنرجویان در آورد.

 

درک و تحلیل مستند

در سالهای اخیر با برگزاری جشنواره مستقل مستند با عنوان «سینما حقیقت» و تأسیس شبکه مستقل تلویزیونی در صدا و سیما با نام «شبکه مستند»، اقبال به آثار مستند و توجه به جایگاه آن در آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه و حتی نقش آن در آسیب‌شناسی و نقد اجتماعی، بیشتر شده است. این دوره در پی آن است تا با نمایش آثار شاخص سینمای مستند و مستند تلویزیونی در ایران و جهان، در آشنایی هر چه بیشتر هنرجویان این دوره با این مدیوم تأثیرگذار و مبانی درک و تحلیل آثار مستند، تا حد امکان کوشا باشد. هدف از برگزاری این دوره معرفی انواع آثار مستند و آشنایی اجمالی با تأثیرات گسترده آن در دنیای امروز است.

 

شناخت و بررسی بازی های رایانه ای

امروزه کودکان و نوجوانان ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در دنیای فناوری و دیجیتال بگذرانند و بخش اعظمی از آن را به بازیهای رایانه‌ای اختصاص دهند. جاذبه بازیهای رایانه‌ای امروزی بسیار شگفت‌انگیزتر از بازیهای سنتی قدیمی است و اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان و گاهی بزرگترها جذب اینگونه بازیها می ‌شوند بی‌دلیل نیست. جوانان امروزی از طریق همین بازی‌ها از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی کشور خود فراتر می‌روند و فرهنگ جهانی رسانه‌ها من جمله بازی‌های ریانه‌ای، برای آنها یک قدرت متحدساز و نوعی آموزش فرهنگی است که به آنها می‌آموزد چگونه مصرف کنند، چگونه رفتار کنند، به چه فکر کنند، احساساتشان چگونه باشد، به چه اعتقاد داشته باشند، از چه بترسند و به چه تمایل داشته باشند.

 

گرچه بازیهای رایانه‌ای بعنوان یک ابزار تفنن و در راستای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارزیابی می‌شود اما واقعیت این است که تأثیر این بازیها، فراتر از سرگرمی و تفنن صرف است. دنیای بازیهای رایانه‌ای و فعالیتهای متأثر از آن با توجه به مشغله‌های فکری اجتماعی و اقتصادی که خانواده‌ها دارند و رها شدن نوجوانان در انتخاب انواع بازیهای مورد نظرشان، می‌تواند در حد فوق العاده‌ای نسل نوجوان و جوان را تهدید کرده و با القای تفکرات و باورهای نابه‌هنجار به ذهن آنان، فرهنگ جامعه را در آینده با دگرگونی‌های غیرقابل تصوری مواجه کند. شناخت و بررسی بازی‌های رایانه‌ای و دامنه تأثیرات آن بر جامعه امروز، به عنوان یک رسالت بر عهده مراکز حوزوی و طلاب علوم دینی است تا به دقت پدیده‌هایی از این دست را رصد کنند.

 

آشنایی با فلسفه هنر

در این دوره تلاش می‌شود تا هنرجو با پرسش‌های رایج در رشته فلسفه هنر، و نظریه‌های مطرح در زمینه تعریف، تکوین و تأثیر هنر آشنا شده و زمینه‌ای مناسب برای ورود آگاهانه او به حوزه‌های نظری یا گرایشات عملی جهان هنر مهیا گردد.

 

در طول این دوره از هنرجویان انتظار می‌رود که با تعاریف نظریات شاخص این رشته یعنی بازنمایی، فرانمایی، فرمالیسم، تجربی و نهادی آشنا شده و نقدها و نقایص وارد بر این تعاریف را بشناسند؛ تا به این وسیله بتوانند در دوره‌های آتی و در قالبی تخصصی با آراء فیلسوفان هنر و منزلت هنر در نظام فکری اندیشمندان مطرح در حوزه فلسفه غرب آشنا شوند.

 

فلسفه هنر از نگاه سنت گرایان

در این دوره با تشریح رئوس کلی اندیشه سنت‌گرایی و تبیین زمینه و زمانه شکل گیری مکتب جاودان خرد، به تعریف اختصاصی این مکتب از اثر هنری پرداخته شده و آراء موسسان و متفکران ممتاز این مکتب فکری برای هنرجویان عرضه خواهد شد.

 

در طول این دوره هنرجو، با موقعیت فکری و فرهنگی سنت گرایان در جهان امروز آشنا شده، جهات برجسته و وجوه آسیب پذیر اندیشه این متفکران را دریافته و با آراء ایشان خودآگاهانه مواجه خواهد شد. تبارشناسی اندیشه سنت‌گرایان و تشریح زمینه‌های دینی عرفانی آراء آن‌ها نیز از اهداف نهایی این دوره است.

 

تاریخ معماری اسلامی

میراث معماری اسلامی ثروتی به شمار می‌رود که در گذر اعصار و تحولات تمدنی، ویژگیهای خاص خود را به سبب پشتوانه نگاه و دیدگاه معنوی و دینی حفظ کرده است. از آنجا که هنر معماری نشانه هویت فرهنگی و تمدنی هر قوم و ملتی است، باید در کنار ویژگی‌های ابداعی و زیبایی شناسانه آن، اصالت معماری اسلامی را در دین اسلام جست چراکه هنری است که همواره بر پایه دین گام برمی‌دارد. در این بین یکی از مهمترین ویژگی‌های معماری و شهرسازی اسلامی، هویت و اصالت آن است.

 

از آنجایی که حفظ، تداوم و در صورت نیاز تطبیق هویت اسلامی با مظاهر دنیای جدید نیازمند شناسایی این عناصر هویت بخش است، از این‌رو مدرسه اسلامی هنر با تشکیل گروه‌های پژوهشی و دوره‌ها و نشست‌های هدفمند، و تعامل با مراکز تخصصی سعی دارد با بازخوانی مباحث فوق که در پیوندی عمیق با حکمت هنر اسلامی و نیز فلسفه هنر است به واکاوی مفاهیم و نظریه‌های معماری وشهر ایرانی ـ اسلامی از دوران شکل‌یابی تا عصر حاضر را از طریق بازشناسی، تبیین مفاهیم و نظریات اندیشمندان و نیز آثار و ابنیه اسلامی بپردازد و راهکارهای دستیابی به این مهم را در حد امکان مطرح سازد.

 

آشنایی با هنر مدرن

کلاس آشنایی با هنر مدرن، بررسی خود را از سال‌های پایانی قرن نوزدهم و چگونگی شکل‌گیری این جریان هنری آغاز می‌کند. در ادامه به بررسی مکتب‌های مختلف قرن نوزدهم و بیستم میزان تأثیرگذاری هر یک از این مکاتب‌ در فراز و فرود هنر مدرن می‌پردازد. امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، دادائیسم و سوررئالیسم، فوویسم و ون‌سان ون‌گوک، پل سزان، گوگن، هنری ماتیس و مارسل دوشان مکتب‌ها و هنرمندانی هستند که در هنر مدرن در سال‌های آغازین قرن بیستم مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

بخش دوم این کلاس به تاریخ تحلیلی هنر که بررسی مکتب‌های هنری در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم در امریکا است، اختصاص دارد. در این بخش جنبش‌هایی مانند اکسپرسیونیسم انتزاعی، مینی‌مالیسم و جریان‌های پس از آن مثل پاپ آرت و هنر مفهومی مورد بررسی قرار می‌گیرند. آثار نقاشان و هنرمندانی چون جکسون پولاک، مارک روتکو، پیت موندریان و اندی وارهول در بررسی این مکتب‌ها مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

 

عکاسی

در این کلاس بصورت فشرده با تاریخچه تصویر و عکاسی آشنا شده و مقدمات و اصول عکاسی ‌آموخته خواهد شد. یکی از مباحث کلاس آشنایی با انواع تکنیک‌های عکاسی و خصوصیات ویژه هرکدام خواهد بود و شناخت اجزای دوربین، انواع لنز و قابلیت‌های آنها، کادربندی صحیح و مناسب، انواع صفحه‌های حساس به نور، نحوه تنظیم سرعت شاتر و میزان گشادی دیافراگم، نورسنجی دقیق در شرایط مختلف و آشنایی با انواع فلش‌ها از سرفصل‌های این دوره است.

 

گفتنی است، علاقه‌مندان برای نام‌نویسی و یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی قم ـ خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه شماره 21 ـ کوچه سوم ـ پلاک 41 مراجعه کرده و یا با شماره 7740771 داخلی 2 و 3 تماس بگیرند. /920/پ202/ی

ارسال نظرات