۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
کد خبر: ۱۴۱۱۴۷
استاد حوزه علمیه:

کارگزاران حج مسائل اقتصادی سفر حج را برای زائران تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه میاندوآب با اشاره به خرید حجاج از بازارهای عربستان گفت: روحانیون و کارگزاران حج، زائران را به خرید از داخل کشور تشویق کنند تا ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور مانع تقویت قدرت اقتصادی وهابیون شوند.
مکه، مسجد الحرام

حجت الاسلام غلامرضا کبیری، استاد حوزه علمیه میاندوآب، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به خرید بی‌رویه برخی زوار خانه خدا به‌عنوان سوغاتی و در نتیجه وارد شدن ضربه سنگین اقتصادی به کشور اظهار کرد: با توجه به نامگذاری چندین سال با شعارهای اقتصادی مانند سال اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، مردم باید خرید کالاهای ایرانی را در نظر گرفته و به سراغ خرید کالاهای خارجی نروند.

 

حجت الاسلام کبیری در ادامه فزود: روحانیون و دست‌اندرکاران حج می‌توانند با فرهنگ‌سازی و توجیه صحیح حجاج در این زمینه بسیار اثرگذار باشند چرا که ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور مانع تقویت قدرت اقتصادی وهابیون می‌شود.

 

به گفته وی، اگر در کنار فرهنگ‌سازی صحیح در خصوص خرید از بازارهای داخلی به‌عنوان سوغاتی از سوی کارگزاران حج، احکام مراجع عظام تقلید هم در کنار آن قرار گیرد، زوار اهتمام بیشتری برای عملی کردن آن توصیه‌ها انجام خواهند داشت.

 

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به ضرورت درک اعمال و مناسک حج برای بهره‌مندی بیشتر اظهار کرد: در این راستا خواندن کتاب‌های آیت الله جوادی آملی و کتاب‌ فلسفه و حکمت حج بسیار مناسب هستند.

 

وی افزود: کسب حداکثری توشه‌ معنوی و اخروی در این فضا با گرفتن حداقل یک ختم قرآن می‌تواند بهترین توشه برای یک مسافر باشد چون مکه و مدینه یادگار حضرت ابراهیم و زندگانی چهارده معصوم(ع) است و زوار می‌توانند با حفظ فضای معنوی این اماکن مقدس، حلاوت و شیرینی آن مکان‌ها را در راه بازگشت به میهن در جامعه پراکنده سازند.

 

به گفته وی، در این سفر معنوی و روحانی هر چقدر انسان اعمال عبادی خود را بیشتر کند و دیدگاه‌های معنوی کسب کرده در فضاهای عرفانی را در جامعه منعکس کندبرای دنیا و آخرت خویش سودمندتر است؛ اما با رفتن به سوی گناه و معصیت اندک اندک حلاوت مکه و مدینه را از بین خواهد برد.

 

حجت الاسلام کبیری وظایف کارگزاران حج را برای تبیین وظایف حجاج بسیار سنگین توصیف کرد و گفت: به دلیل این که برخی زوار خانه خدا دلهره چگونگی اعمال حج را دارند، کارگزاران حج می‌توانند حجاج را به اشکال مختلف روحی و عملی چه پیش از حج و چه حین و پس از موسم حج، مهیای این سفر عرفانی کنند.

 

استاد حوزه علمیه میاندوآب با اشاره به دستاوردهای سفر معنوی حج برای کشورمان تصریح کرد: در سایه بیداری اسلامی و از سوی دیگر اهانت‌هایی که به ساحت نبی اکرم(ص) انجام گرفته است، مسلمانان باید اتحاد خود را در این کنگره بزرگ به نمایش بگذارند.

 

وی با اشاره به شرکت هفتادو پنج هزار ایرانی در مراسم معنوی حج خاطرنشان کرد: پراکندگی این جمعیت در نقاط مختلف جغرافیایی کشور، باعث انتقال فضای معنوی در جامعه و در نتیجه ارتقای تقوای الهی در جامعه می شود./936/ت302/س

ارسال نظرات