۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۴۱۷۷۱

مبانی اسلام بر حرمت تولید و نگهداری سلاح هسته‌ای تاکید دارد

خبرگزاری رسا ـ دبیرکمیسیون حقوق بشراسلامی در شمالغرب کشور گفت: مبانی حقوق بشردوستانه دین مبین اسلام بر حرمت تولید و نگهداری سلاح هسته‌ای تاکید دارد.
وحيد کاظم زاده، دبيرکميسيون حقوق بشراسلامي در شمالغرب کشور

 

وحید کاظم زاده، دبیرکمیسیون حقوق بشراسلامی در شمالغرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که هیچ گاه عاملان اصلی جنایات صدام در جنگ هشت ساله به پای میز محاکمه کشیده نشده‌اند، گفت: تلخ تر از این مساله آن است که غرب با وجود دارا بودن زرّادخانه‌های سلاح های شیمیایی و میکروبی و بسط انواع سلاح های کشتار جمعی، خود را مدعی صلح و انسانیت معرفی می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: جانبازان و مصدومان شیمیایی گویاترین سند مظلومیت ملت بزرگ و پرافتخار محسوب شده و رساترین فریاد صلح خواهی و مبارزه با ستمگری علیه قدرت‌های تولید کننده یا فروشنده یا استفاده کننده این سلاح‌ها هستند.


مسؤول مؤسسه بین المللی سفیران صلح و دوستی در شمالغرب کشور با اشاره به این که تولید سلاح به فرموده حضرت امام خمینی(ره) از شؤون حکومت است و هر حکومتی باید بتواند از خودش دفاع کند، گفت: این که کشورها حق تولید چه سلاحی دارند تابع یک سری اصول اخلاقی است و در حقوق بین الملل و حقوق اسلام ابزار و وسیله دفاع از کشور نباید توجیهی شود برای این که ملت ها دست به تولید تجهیزاتی بزنند که امنیت جهانی را مختل می کند، چرا که این نقض غرض است، کشورها نباید برای حفظ امنیت خود دست به تولید و انباشت سلاح هایی بزنند که این سلاح ها امنیت آنها را بیش از دشمن شان تهدید می کند.


وی با اذعان به این که داشتن سلاح هسته ای داشتن یک وسیله غیر اخلاقی و مخرب است و هیچ کشوری حق ندارد به بهانه امنیت خودش حیات بشری را به خطر بیندازد، گفت: مبانی تحریم تولید سلاح هسته ای، برخی حقوقی و برخی فقهی است و معمولا اینها بر هم منطبق است یعنی آنچه را که حقوق بین الملل در خصوص سلاح هسته ای می گوید، فقه هم آنها را تایید می کند.


کاظم زاده با بیان این‌که فلسفه و اهداف جنگ مشروع آن هم در قالب دفاع با سلاح هسته‌ای منافات دارد، افزود: هدف جنگ های صدر اسلام عمدتاً به خاطر جذب انسان ها بوده و باید گفت بکار گیری سلاح هسته‌ای باعث جذب انسان نمی شود چراکه در اسلام، زهر پراکندن در آب ها که نمونه‌ای از جنگ ناجوانمردانه است، ممنوع شده و این یعنی سلاح شیمیایی و در این راستا سیره نظامی پیامبر اکرم(ص) و معصومان یکی از ادله حرمت بوده و قاعده لاضرر هم از ادله فقهی ما محسوب می شود که مقرر می‌کند ما حق نداریم ضرر غیر قابل جبران و کنترل نشده ای را به بهانه دفاع بر دیگران وارد کنیم و این مساله در حقوق بین‌الملل از اصول بنیادین است.


وی با بیان این‌که تولید، نگهداری و بکارگیری سلاح هسته‌ای باعث می‌شود، نتوانیم قواعد حاکم بر جنگ را رعایت کنیم، ادامه داد: آمریکا تنها استفاده کننده از تسلیحات شیمیایی در یک قرن گذشته بخصوص در هیروشیمای ژاپن، جنگ کره، ایران، ویتنام، عراق، افغانستان، و بزرگ ترین ناقض کنوانسیون خلع سلاح شیمیایی بوده و به تعهدات و وظایف بین المللی خود در این باره هیچ گاه عمل نکرده و سازمان ها و نهادهای حقوق بشری این پایبند نبودن حاکمان آمریکا را نقض فاحش تعهدات و مسئولیت های بین المللی و موجب به خطر افتادن صلح و امنیت جهانی می دانند.


کاظم زاده با بیان این که ایالات متحده آمریکا با علم به درد و رنجی که ملت ایران از حملات شیمیایی عراق متحمل شد، نه تنها در برابر جنایات عراق سالها سکوت کرد، بلکه این کشور را با ارسال مواد و تجهیزات فراوان برای کشتار جمعی مردم ایران تشویق کرد، افزود: کشتارهای مردم حلبچه با سلاح های شیمیایی، نمونه دیگری از دیوانگی صدام با حمایت مستقیم ایالات متحده آمریکا بوده که لازم است دولتمردان این کشور در برابر افکار عمومی مردم جهان بدان پاسخ دهند.


دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران یکی از بانیان کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در سازمان ملل بوده است، افزود: سلاح های کشتار جمعی در شکل های مختلف خود اعم از هسته ای، شیمیایی، میکروبی و لیزری حاصل پیشرفت های علمی بشر هستند، اما متاسفانه این کاربرد از علم بیش از آن که در خدمت امنیت و آرامش و صلح بشر باشد، در خدمت ایجاد ترس و وحشت و دشمنی و نفرت و جنایت بوده است.


وی با بیان این‌که ادیان به طور عام و اسلام به طور خاص تاکید بر آن دارد که علم بدون تربیت و تزکیه حاصلی جز رنج ندارد، ادامه داد: باید برای تربیت بشر و جهت دهی علم در خدمت کمال انسانی تلاش کرد؛ متاسفانه منطق تولید سلاح های کشتار جمعی حفظ قدرت یا کسب برتری در رقابت های غیر انسانی با دیگران بوده است.


کاظم زاده ادامه داد: این منطق دیر زمانی است که کارایی خود را از دست داده و تولیدکنندگان و دارندگان این سلاح ها دریافته اند که کاربرد این سلاح ها باعث نابودی خود آنها نیز می شود، امروزه بسیاری از عاملان اقدامات تروریستی نیز به برخی سلاح های کشتار جمعی دسترسی دارند، از این رو مبارزه با انهدام این سلاح ها نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت برای جامعه جهانی است.


دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان این‌که سلاح های کشتار جمعی در هر کاربرد خود تمامی قواعد عرفی و قراردادی حقوق بشردوستانه را نقض می کنند و انسان های بیگناه و غیر نظامی را در هر مخاصمه ای به ورطه نابودی می کشانند، افزود: استفاده از سلاح های کشتار جمعی از منظر موازین حقوق بین الملل بشر دوستانه نیز ممنوع و مطرود هستند.


وی با بیان این‌که کاربرد این سلاح ها در دهه های اخیر چه در هنگامه جنگ جهانی دوم تو سط ایالات متحده آمریکا و چه در جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران توسط صدام و حامیان غربی او و چه در برخی موارد دیگر، فجیع ترین صحنه های غیر انسانی را رقم زده که هیچ گاه از خاطره های بشری پاک نخواهد شد و تا نسل ها آثار انسانی و محیطی آن باقی است، ادامه داد: با لحاظ همه موارد یاد شده  و مبانی دینی و اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از بانیان کنوانسیون منع سلاح های شیمیائی در سازمان ملل بوده و بلافاصله پس از تدوین سند یاد شده نیز بدان ملحق گردید.


کاظم زاده با بیان این که جمهوری اسلامی با هر گونه سلاح هسته ای مخالف است و خواهان بر چیدن همه سلاح های هسته ای در سراسر جهان خصوصا خاورمیانه و مرکز انبار آن در رژیم غاصب صهیونیستی است. ادامه داد: علمای اسلامی با درک ضرورت تلاش برای رفع سلاح های کشتار جمعی در سراسر جهان فتاوای مهمی در این خصوص صادر کرده اند که در این زمینه فتوای رهبر معظم انقلاب نیز شناخته شده است.


وی گفت: امید است قدرت های زورگویی که متاسفانه در خیلی موارد علم را در خدمت اهداف غیراخلاقی و غیرانسانی به کار می گیرند و منطق انسانی و موازین حقوقی هنوز در آنها کارساز نبوده، ناچار شوند به ندای وجدان های بیدار عموم فعالان صلح در سراسر جهان پاسخ دهند و روزی فرا رسد که جهان عاری از این گونه سلاح های ویرانگر و غیر انسانی باشد./935/ت302/ج

ارسال نظرات