جذابیت بخشیدن به متون قرآنی و مدیریت توانمند؛ راهکار توسعه مطالعات قرآنی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام علی خراسانی، مدیر گروه دایرةالمعارف مرکز فرهنگ و معارف قرآن، با اشاره به اهمیت مطالعات قرآنی گفت: با توجه به اینکه مطالعات قرآنی، مهمترین منبع مطالعات دینی و اسلامی به شمار میآید، از این رو باید توجه ویژهای به این موضوع داشت و در بحث مطالعات اسلامی و سرانه مطالعه آن را در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه خواندن روخوانی قرآن و ادعیه جزء مطالعات قرآنی و سرانه مطالعه در نظر گرفته نمیشود، افزود: قرائت قرآن شکلهای مختلفی دارد؛ گاهی اوقات افراد با مفاهیم قرآنی و عربی آشنایی لازم را ندارند و صرفاً قرآن را برای رسیدن به ثواب معنوی قرائت میکنند. اگر چه این مطالعه را نمیتوان در مجموعه سرانه مطالعات لحاظ کرد، ولی این امر در جای خود ارزشمند است.
حجتالاسلام خراسانی ادامه داد: وقتی فردی با تأمل و تدبر در قرآن، مفاهیم این کتاب آسمانی را مطالعه میکند و به مفاهیم و معانی آن توجه دارد باید آن را جزء مطالعات قرآن محسوب کرد؛ چرا که مطالعه و توجه به مفاهیم قرآنی ارزشمند بوده و بیشترین تأثیر را در ذهن مخاطب میگذارد.
این کارشناس قرآنی ادامه داد: در این راستا قانون اساسی و قوانین دیگر که نشئت گرفته از قانون اساسی هستند وجود دارند که میتوان گفت در این زمینه مشکل قانونی وجود ندارد؛ البته مشکل ما در این راستا بیشتر در بحث مدیریتی است که با مدیریت قوی میتوان مشکلات موجود را حل و به این سمت و سو حرکت کرد.
وی در ادامه سخنانش، راهکارهای افزایش میزان سرانه مطالعات قرآنی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: جذابیت در متون و مباحث قرآنی برای همه اقشار و به ویژه قشر کودک و نوجوان مهم است و باید یک اقدام جدی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان آموزش و پرورش در این راستا صورت بگیرد.
مدیر گروه دایرةالمعارف مرکز فرهنگ و معارف قرآن افزود: در آییننامهها و اساسنامههای آموزش و پرورش نیز توجه به قرآن و آموزههای قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد و تقویت شود، اگر این اقدام انجام شود، به طور طبیعی علاقه به مطالعات قرآنی نیز افزایش مییابد.
حجتالاسلام خراسانی با بیان اینکه باید در راستای ایجاد علاقه در نسل امروز، جذابیتهای متون قرآنی افزایش پیدا کند، بیان کرد: متأسفانه باید گفت که با وجود گذشت 30 سال از انقلاب، ما هنوز تحول اساسی در متون آموزشی نداریم؛ از این رو دانشآموزان مقطع دبستان و راهنمایی و جوانانی که در دبیرستان مشغول به تحصیل هستند از این موضوع استقبال چندانی نمیکنند.
وی، ضرورت پرداختن به تفسیر و تحقیقات قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی قرآن را کتاب زندگی میدانیم باید همت و تلاش کافی کرد تا آموزههای قرآنی وارد زندگی مردم شود و هر فرد بتواند به صورت عملی از آثار و برکات آن بهرهمند شود؛ از این رو با رسیدن به این مرحله، قرآن مبنای رفتار و اخلاق فرد قرار میگیرد./905/د102/ن