در یک پایاننامه حوزوی مطرح شد؛
بررسی تطبیقی مبانی علم کلام قدیم و کلام جدید
خبرگزاری رسا ـ یکی دیگر از پایاننامههای حوزه علمیه خراسان به بحث بررسی تطبیقی مبانی علم کلام قدیم و کلام جدید پرداخته که از سوی یکی از طلاب مدرسه علمیه عالی نواب مشهد تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجاه و دومین جلسه دفاعیه پایاننامههای دانشپژوهان مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، صبح امروز بیستم مهر در خصوص پایاننامه «بررسی تطبیقی مبانی علم کلام قدیم و کلام جدید» اثر مهدی زاهدیزاده در محل این مدرسه علمیه برگزار شد.
علیرضا کهنسال، نماینده گروه علمی، حجتالاسلام گلستانی، نماینده مدیر مدرسه، حجتالاسلام عطایی قوچانی، نماینده مدارج علمی، حجتالاسلام فیضآبادی، استاد مشاور، سیدمجید ظهیری، استاد راهنما و جمعی از طلاب حوزه علمیه خراسان در این نشست حضور داشتند.
زاهدیزاده، در ابتدای این جلسه کلیپی مربوط به اثر خود پخش کرد و در ادامه به ارائه پایاننامه خود پرداخت و گفت: این اثر به بررسی تطبیقی مبانی علم کلام قدیم و کلام جدید پرداخته و باید دانست که جرأت طرح بحثی به نام کلام جدید بسیار سخت است و تدوینگر، هنوز نتوانسته کسی را پیدا کند که مبانی جدیدی مطرح کند.
وی با تأکید بر اینکه این پایاننامه دری باز کرده برای شناسایی کلام جدیدی که هر روز در معرض برخورد جامعه است؛ اما به شناسایی مبانی آن پرداخته نشده است، گفت: در مقدمه این اثر، نگاه اندیشمندان اسلامی نسبت به چیستی کلام مطرح شده است که شامل بخشهای پیشینه تحقیق و کلیات است.
وی، فصل اول را در خصوص مبانی کلام جدید اعلام کرد و گفت: یکی از بخشهای این فصل، مبانی معرفتشناسی کلام قدیم است که مهمترین قسمت این اثر بوده و شامل مباحثی چون معرفت مطلق و غیر نسبی، اثباتپذیری گزارههای دینی، ابزار معرفت در کلام اسلامی و معرفتشناسی در مکاتب مختلف کلامی است.
زاهدیزاده یکی دیگر از بخشهای این فصل را روششناسی کلام قدیم عنوان کرد و گفت: مبانی انسانشناسی کلام قدیم، انسانشناسی طبیعی، فلسفی و ارزشی، ویژگیهای انسان، مبانی کلام قدیم و هستیشناسی کلام قدیم نیز از بخشهای این فصل هستند.
وی افزود: فصل دوم به مبانی کلام جدید پرداخته است که در آن بحثهایی همچون تبارشناسی کلام جدید، طرح مسأله کلام جدید، امتیاز و گسترده مسائل کلام جدید، دیدگاهها در چیستی کلام جدید و مهمترین عوامل تجدد کلام مطرح شده است؛ فصل سوم مقایسه مبانی دو کلام قدیم و جدید و فصل چهارم نتیجهگیری بررسی مبانی دو کلام قدیم و جدید است.
در ادامه این نشست، حجتالاسلام گلستانی گفت: در این اثر موضوعی جدید و مورد نیاز حوزهها و دانشگاهها مطرح شده و در بین پایاننامههای حوزوی، مسائل و شکل پایاننامههای دانشگاهی را رعایت کرده است، اما افزون بر ویژگیهای مثبتی که دارد، در سه محور اشکالات تایپی، محتوایی و نبود نظریه نگارنده، ضعیف است.
همچنین حجتالاسلام عطایی قوچانی گفت: طلاب حوزه علمیه با این که در دانش خود متخصص هستند؛ اما هنوز نتوانستهاند خود را در حد مطلوب عرضه کند، مثلا نقل قول مستقیم مسأله کوچکی است، اما به دلیل اهمیت آن باید به صورت منظم در اثر آورده شود که موارد این چنینی مورد غفلت قرار میگیرد، همچنین ترتیب منطقی نگارش این گونه است که اول تعریف، بعد بیان موضوع و سپس غایت میآید.
کهنسال نیز با اشاره به اینکه در فرآیند دفاع از پایاننامه، مواردی به قصد اصلاح کار مطرح میشود که باید برای چاپ این آثار مورد توجه قرار گیرد، گفت: معرفی مکتب کلام امامیه خوب انجام شده و اقوال کلام قدیم و جدید نسبتا خوب آورده شده است؛ اما در پایان مطرح نشده است که کلام جدید با کلام قدیم، ماهیتا تفاوت دارند یا خیر؟
در ادامه این نشست ظهیری نیز نکته قوت این پایان نامه را این دانست که نگارنده فرضیه خود را به خوبی مطرح میکند و گفت: در بررسی تطبیقی که عنوان رساله نیز است، لازم است وجوه شباهت و افتراق ذکر شود؛ اما باید توجه کرد که داوری لازم نیست.
گفتنی است، در پایان این جلسه، نگارنده اثر به دفاع از پایاننامه خود پرداخته و تولد کلام جدید را به دلیل نیاز انسان امروز به نگاهی جدید به خداوند، ضروری دانست./932/پ201/س
ارسال نظرات