۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۴۲۴۰۴

جزئیات جدید طرح ساماندهی سطوح عالی حوزه اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ مدیریت حوزه علمیه استان قم در اطلاعیه‌ای جزئیات جدید تحصیلی طلاب و فضلای سطوح عالی حوزه علمیه این استان را اعلام کرد.
جزئیات جدید طرح ساماندهی سطوح عالی حوزه اعلام شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدیریت حوزه علمیه استان قم در اطلاعیه‌ای  برنامه درسی و امتحانی طرح ساماندهی قدیم و جدید سطوح عالی حوزه علمیه استان قم 92-91 را اعلام کرد.

ضوابط و شرایط عمومی

براساس این گزارش، طرح ساماندهی برای طلاب و محصلان دارای کد محل تحصیل 529 و 530 از حوزه علمیه قم خواهد بود و  طلاب شاغل تمام وقت در صورت تمایل می‌توانند در نظام آموزش غیرحضوری شرکت و مطابق ضوابط آن امتحان دهند.

این گزارش می افزاید، طلاب واجد شرایط تبصره ماده 10 مشمول این طرح نمی‌باشند و لازم است مطابق ضوابط آن در امتحانات مربوطه در پایان سال تحصیلی شرکت کنند، همچنین طلاب سطح 2 و 3 در مراکز تخصصی و مؤسسات آموزشی حوزه، لازم است افزون  بر گذراندن دروس آن مراکز، در فقه و اصول پایه‌های 7 تا 10 شرکت و در امتحانات متمرکز که توسط معاونت آموزش مدیریت حوزه علمیه استان قم برگزار می گردد شرکت کنند.

شرکت و حضور مستمر تمامی طلاب در دروس (رسائل، مکاسب، کفایه و تفسیر پایه‌های 7 و 8 از کتاب جوامع الجامع سوره های مبارکه توبه ، رعد و یوسف) الزامی بوده و با شرکت در آن دروس، نمره قبولی 12 و الا 16 است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: طلابی که سال گذشته در دروس (رسائل، مکاسب و کفایه ) شرکت وحضور آنان ثبت شده است، اما در امتحان آن دروس نمره قبولی را کسب نکرده اند، ارفاقاً در سال تحصیلی جاری حضور مجدد آنان در کلاس درس الزامی نیست و باید در امتحان دو نیمسالی شرکت و نمره قبولی آنان 12 خواهد بود.

افرادی که فقط در یکی از دروس فقه و اصول و یا تفسیر پایه های 7 تا 10 ناقصی داشته باشند، وحضور آنان در درس سال گذشته ثبت نشده است، لازم است مجددا در سال تحصیلی جاری در درس حاضر و امتحان دهند.

افرادی که در یکی از امتحانات نیمسال اول یا نیمسال دوم، حداقل نمره قبولی را کسب کنند، نمره آنان محفوظ بوده و نیاز به امتحان مجدد نیست. ‌ حضور فعال طلاب در کلاس‌های درس، توسط اساتید شناخته شده و نمایندگان آنان کنترل و به صورت هفتگی انجام خواهد گرفت و در امتحانات هر نیمسال اعمال خواهد شد.

این گزارش حاکی است، امتحان دروس ( رسائل، مکاسب، فلسفه و کفایه ) به صورت دو نیمسالی خواهد بود و بقیه دروس (تفسیر، عقائد، رجال و درایه) از کل محدوده است، در نیمسال اول فقط از دروس ( رسائل ، مکاسب، کفایه، فلسفه، تفسیر پایه های 7 تا 10 و درایه پایه 10 ) امتحان برگزار و در نیمسال دوم و شهریور افزون بر دروس مذکور، از رجال و عقاید نیز امتحان برگزار خواهد شد.

در بخش دیگر این اطلاعیه تاکید شده است: افرادی که در امتحان نیمسال اول، حد نصاب نمره قبولی را کسب نکنند، مجاز به شرکت در دروس نیمسال دوم و امتحان آن هستند و در امتحان پایان سال و یا شهریور ماه می توانند در امتحان نیمسال اول نیز شرکت کنند.

قبولی و ملاک معدل گیری در دروسی که امتحان آن دو نیمسالی است، منوط به کسب حداقل نصاب نمره قبولی در هر نیمسال خواهد بود.‌ افرادی که حداکثر یک درس اصلی و جنبی و یا دو جنبی از پایه‌های قبل را ناقصی داشته باشند، می‌توانند در هر سال تحصیلی علاوه بر شرکت در دروس ناقصی، در کلاس دروس پایه بالاتر نیز شرکت و مطابق ضوابط آن امتحان دهند.

مدیریت حوزه علمیه قم اعلام کرده است: افرادی که بخاطر داشتن ناقصی بیش از یک درس اصلی و جنبی و یا دو جنبی مطابق ضوابط مجاز به شرکت در پایه بالاتر نمی باشند، چنانچه نواقصی آنان فقط مربوط به تفسیر و امتحانات نیمسال اول دروس فقه و اصول و فلسفه باشد، می‌توانند همزمان با حضور در درسهای ناقصی نیمسال اول، در دروس فقه و اصول نیمسال اول پایه بالاتر نیز شرکت کنند.

چنانچه در پایه قبل، درس تفسیر و امتحانات نیمسال اول دروس فقه، اصول و فلسفه را قبول شدند، مجاز به شرکت در امتحانات نیمسال اول پایه بالاتر در امتحان پایان سال و یا شهریور ماه خواهند بود و در نیمسال دوم دروس فقه و اصول و تفسیر پایه بالاتر، نیز می توانند در درس حاضر شده و امتحانات آن را در پایان سال و یا شهریور تکمیل کنند.

چنانچه نواقصی آنان مربوط به امتحانات نیمسال دوم باشد، می توانند با حضور در درسهای ناقصی نیمسال دوم، در نیمسال اول و دوم دروس فقه واصول پایه بالاتر نیز شرکت کرده و درصورت قبولی در امتحانات نیمسال دوم امتحانات پایان سال دروس ناقصی پایه های قبل، دروس فقه و اصول پایه بالاتر را به صورت دو نیمسالی و نیز سایر دروس را در شهریور ماه امتحان دهند.

چنانچه نواقصی آنان در فقه و اصول پایه‌های قبل، مربوط به هردو نیمسال باشد، درصورت شرکت در امتحانات نیمسال اول و دوم و کسب شرایط ارتقایی که در بند 6 ذکر می شود، می‌توانند در شهریور ماه در امتحانات پایه بالاتر شرکت و نمره قبولی امتحانات ارتقایی شهریور ماه 12 است.

طلابی که در سال تحصیلی جاری، مطابق ضوابط امتحان داده و معدل دو نیمسال هریک از دروس اصلی (فقه و اصول) آنان 16 و سایر دروس 15 باشد، می‌توانند دروس فقه و اصول پایه بعد را در شهریور ماه به صورت دو نیمسالی و سایر دروس را از کل محدوده  امتحان دهند ونمره قبولی آن 12 است.

گفتنی است، سنوات تحصیل در سطوح عالی 2 و 3 حداقل 4 سال با انتخاب 6 درس در هر سال تحصیلی و حداکثر 6 سال با انتخاب 4 درس در هر سال تحصیلی خواهد بود.  تنظیم برنامه‌های امتحانی، برگزاری آن در تمامی مراحل، طرح سوال و تصحیح اوراق به صورت متمرکز از سوی معاونت آموزش مدیریت استان قم انجام خواهد شد.

علاقه‌مندان به کسب آگاهی بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی معاونت آموزش‌ حوزه‌های علمیه به نشانی  http://www.howzeh-qom.com مراجعه کنند./917/پ202/ن

ارسال نظرات