۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۱۴۲۵۲۰
آیت الله مکارم شیرازی:

دروغ سرچشمه انواع گناهان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در گفتاری تاکید کرد: افراد طماع و دنیاپرست برای نیل به مقصد خویش معمولاً متوسل به دروغ می‌شوند.
آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از رسالت، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در گفتاری به بیان نکات اخلاقی پرداخته و تاکید کرده است: امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: "تمام پلیدی ها در اتاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است". از این حدیث به خوبی برمی‌آید که دروغ کلید تمام پلیدی‌ها و زشتی‌ها است. دروغ سرچشمه نفاق است، زیرا صدق، هماهنگی زبان و دل و دروغ ناهماهنگی این دو است و از اینجا تفاوت میان ظاهر و باطن انسان شروع می شود و دروغگو تدریجاً به سوی نفاق کامل پیش می رود.
 
 ابزار بسیاری از گناهان، دروغ است؛ افراد متقلب و مزور، دزد و خائن، کم فروش و محتکر، شیاد و پیمان شکن بدون دروغ دست و پای‌شان بسته می‌شود و کارشان به بن بست می‌کشد.
 
آدم حسود برای اعمال حسد، آدم متکبر برای خودنمایی و خودفروشی، آدم متملق و چاپلوس برای رسیدن به هدف خود، افراد طماع و دنیاپرست برای نیل به مقصد خویش معمولاً متوسل به دروغ می‌شوند. با دروغ، محسود را در انظار مردم کوچک می‌کنند؛ با دروغ، خود را بزرگ جلوه می دهند؛ با دروغ، هزار گونه تملق می‌گویند و برای اشباع روح طماع خود به هر دری می‌زنند و به دروغ متوسل می‌شوند.
 
کسی که مقید به راستگویی است خود را در برابر بسیاری از گناهان محدود می‌سازد، زیرا فکر می‌کند اگر توضیحی درباره‌ آن عمل از او بخواهند باید راست بگوید و اگر راست بگوید مایه رسوایی است، پس چه بهتر که از آن اعمال به کلی چشم بپوشد.
 
بنابراین تقید به همین صفت او را در مقابل بسیاری از گناهان بیمه می‌کند. بسیاری از دروغ‌ها خود منشأ دروغ‌ها یا گناهان دیگری است، زیرا زیاد دیده شده افراد دروغگو برای توجیه مطالب خلاف خود ده‌ها دروغ دیگر می‌گویند و یا برای جلوگیری از فاش شدن دروغ خود دست به اعمال خلاف دیگری می زنند./971/پ203/ج
 
ارسال نظرات