۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۴۴۸۵۸
نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(10)؛

بدون شریعت نمی‌شود به طریقت و معرفت رسید

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: جوانان مراقب باشند فریب عرفان‌نما‌ها و عرفان‌های کاذب را نخورند، بدون شریعت نمی‌شود به طریقت و معرفت رسید.
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه، رييس مؤسسه حکمت و فلسفه ايران

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با اشاره به رشد و گسترش عرفان‌های نوظهور گفت: نباید به این مسأله  این‌چنین دامن زد و بزرگ نمایی کرد به صورتی که تصور شود تمام مردم ایران به این مسأله روی آورده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که برخی مواقع به جای نقد این جریان‌ها به ترویج آنان پرداخته می‌شود گفت: عواملی همچون سیاست‌های بین‌المللی و عامل روانشناختی در گسترش این عرفان‌های کاذب مؤثر هستند.

این پژوهشگر و نویسنده حوزوی اظهار داشت: سیاست بین‌المللی، فراماسون‌ها، ماسون‌ها و احزاب سیاسی دنیا تلاش می‌کنند که در ایران تفرقه‌افکنی کنند و یکی از راه‌های ایجاد تفرقه گسترش عرفان‌های کاذب است.

وی ادامه داد: عامل دوم عامل روانشناختی است، در تعریف انسان می‌گویند«انسان، حیوان ناطق است»‌ اما می‌توان گفت«انسان، حیوان معنویت‌گرا است»، یعنی طالب معنویت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطر نشان کرد: حوزه‌های علمیه و مراکز دینی که عرفان شریعت محور را تبلیغ می‌کنند باید تلاش و کوشش بیشتری کنند؛ از این‌رو لازم است مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و شورای عالی حوزه باید وارد عرصه نقد و برنامه ریزی برای تأمین نیازهای معنوی مردم ایران و جهان شوند.

وی با اشاره به ضرورت تبیین سیر و سلوک اهل بیت(ع) تأکید کرد: لازم است سیر و سلوک اهل بیت(ع) و عرفان برای کودکان، جوانان و نوجوانان تبیین شود و برای همه طبقات عرفان ناب اسلامی داشته باشیم.

رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران به جوانان توصیه کرد: جوانان باید مراقب باشند عرفان ارزش‌مند و مقدس است و همچون طلا که ارزش دارد و برای گمراه کردن دیگران مطلا درست می‌کنند، در مقابل عرفان اصیل نیز عرفان‌نما ها و عرفان‌های فرقه‌ای را به صورت فراوان تولید کرده‌اند.

وی تصریح کرد: جوانان مراقب باشند فریب این جریانات را نخورند، بدون شریعت نمی‌شود به طریقت و معرفت رسید، نماز، روزه‌، حج، زکات، جهاد است که انسان را به معرفت می‌رساند، ملاک عرفان شریعت است.

حجت‌الاسلام و الملسمین خسروپناه در پایان گفت: جوانان عرفان ناب اسلامی و سیر و سلوک اهل‌بیت(ع) را از یک عالم آگاه، حدیث شناس، مفسر و آشنا به مبانی ناب عرفانی بیاموزند و در دام عارف‌نما‌ها نیفتند./919/ت302/ن

ارسال نظرات