رییس پژوهشکده مهدویت:
جهانیشدن چشمانداز آینده ادیان است
خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه مهدویت آرمان شیعه است، گفت: جهانی شدن نخستین موضوعی است که ادیان مختلف را به یاد منجی میاندازد و چشمانداز آینده ادیان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام غلامرضا بهروزیلک، رییس پژوهشکده مهدویت شب گذشته در نشست بررسی چالشهای تشیع در جهان معاصر که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحث مطرح در عصر حاضر در سطح جهان به ویژه منطقه خاورمیانه فرصت شناساندن شیعه به دنیا است.
وی افزود: یکی از الگوهای تحلیل مباحث فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی الگوی ثبات است که در آن استرسها، قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای موضوعات بررسی شده و به این وسیله مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند.
رییس پژوهشکده مهدویت در ادامه به تبیین مفاهیم تشیع، شیعه سیاسی و شیعه اعتقادی پرداخت و گفت: مقصود از به کار بردن واژه تشیع در تمدنهای کنونی، تمام شیعیان اعم از چهار امامی، شش امامی، دوازده امامی است، هر چند بار ثقل این واژه بر دوش شیعه دوازده امامی است که از ظرفیت قوی سیاسی و مبارزاتی برخوردار است.
حجتالاسلام بهروزیلک، اظهار داشت: در روند بررسی مفهوم شیعه به مفاهیمی همچون شیعه سیاسی و شیعه اعتقادی میرسیم، مواضع سیاسی شیعه در طول تاریخ همواره در راستای ضدیت با حاکمان جور بوده و تا امروز نیز انقلاب اسلامی ایران ادامهدهنده این خصلت شیعه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت اهل سنت در برابر حکومتهای استکباری پرداخت و افزود: سنی سیاسی سنیانی هستند که رویکردی انقلابی و تاثیر پذیرفته از انقلاب اسلامی ایران دارند مثلا در کشوری همچون مالزی از سوی دولت، شیعهگری به عنوان جرم معرفی شده بود ولی در همین کشور هنگامی که با اهل علم و علمای سنی در خصوص فرهنگ شیعه و مکتب اهل بیت (ع) صحبت میشود بلافاصله جذب تشیع میشوند و سخن اهل بیت(ع) بر دل آنها اثر میگذارد.
رییس پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه اندونزی جزو بزرگترین کشورهای مسلمان دنیا است و یکی از فرصتهای مناسب برای جذب و پرورش شیعه اعتقادی و سیاسی است، به تبیین موضوع ژئوپولتیک شیعه پرداخت و اظهار داشت: ژئوپولتیک شیعه یعنی حضور شیعیان در یک منطقه سوقالجیشی به نام خاورمیانه که بخش جمعیت زیادی از شیعیان را در خود جای داده و حدود 40 درصد از این جمعیت در ایران ساکن است.
وی به بررسی پیشینه کشور ایران از نظر جغرافیایی و اهمیت آن در اتصال کشورهای منطقه به یکدیگر پرداخت و گفت: این کشور علاوه بر قرار گرفتن در منطقه سوقالجیشی خاورمیانه به لحاظ دارابودن ذخایر نفت و گاز و منابع غنی زیرزمینی بسیار حائز اهمیت است و همواره مورد توجه کشورهای استعمارگر بوده است.
حجتالاسلام بهروزیلک در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین قدرتها و فرصتهای شیعیان در عصر حاضر برای گسترش این مکتب در جهان پرداخت و گفت: یکی از ویژگیهای قدرت تشیع در ماهیت اعتراضی آن بوده که همواره نقشی نقاد و مخالف در برابر حکومتهای فاسد ایفا کرده و در واقع در طول تاریخ به عنوان اپوزیسیون حکومتهای جور بوده است.
وی عقلانیت را دومین خصلت مکتب تشیع ذکر کرد و ادامه داد: افرادی مانند سیدجمالالدین اسدآبادی با تکیه بر منطق و عقلانیت شیعه در کشورهای سنی مذهب وارد شدند و توانستند افراد زیادی را شیفته این ویژگی تشیع کرده و آنان را جذب مکتب اهل بیت (ع) کنند.
رییس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی سومین ماهیت برجسته تشیع را قدرت سازماندهی آن در قالب نقش علما و مراجع دانست و گفت: این ویژگی در طول تاریخ همواره موجب حرکت مردم علیه حکومتهای غاصب و ستمگر و از طرفی موجب ایجاد همبستگی و وحدت بین شیعیان شده است.
وی اظهار داشت: اگر نقش برجسته آیتالله سیستانی در عراق نبود شیعیان با یکدیگر به تضاد و مناقشه میپرداختند و عملا حکومت شیعی از بین میرفت و سنیها حکومت را در دست میگرفتند.
حجتالاسلام بهروزیلک چهارمین نکته مثبت شیعیان را تجربه تشکیل حکومت اسلامی دانست و افزود: هیچ کدام از جریانهای سنی در طول تاریخ نتوانستهاند انقلابی مقتدر ایجاد کرده و آن را به پیروزی برسانند، اما شیعه در ایران به دلیل دارا بودن نقش اپوزیسیونی، وجود آرمانهای بلند انسانی همچون عدالت، بهرهگیری از روحانیت و همچنین تکیه بر عقلانیت، توانست حکومت اسلامی بینظیری را در جهان برپا کند.
وی ابراز داشت: در جمهوری اسلامی شیعی که در اثر انقلاب مردم ایران به وقوع پیوست توانستیم خودمان را با مردمسالاری تطبیق داده و به صورت کاملاً عقلانی با مقتضیات زمان پیش برویم.
رییس پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی گفت: مسأله ضعف عقلانیت، موضوعی است که در حکومتهای سنی مشاهده میشود و به همین دلیل و به واسطه نداشتن رهبری دینی دیدیم که با وجود انقلاب مردم مصر و پیروزی آن، فردی مجهولالهویت زمام امور را در دست گرفت.
وی در ادامه ابراز داشت: نخستین فرصت برجسته شیعه برای جهانی شدن، نگاه جهانشمول تشیع در قالب آرمانگرایی موعود است، در واقع میتوان گفت مهدویت آرمان شیعه است و جهانی شدن نخستین موضوعی است که ادیان مختلف را به یاد منجی میاندازد و چشمانداز آینده ادیان است.
حجتالاسلام بهروزیلک با تأکید بر اینکه منجی بهترین موضوع برای صحبت با مسیحیها و سنیها است بیان داشت: اگر ما در گفتوگوی بینالمذاهبی از امام اول شروع کنیم با پیچ و خمهای فراوانی مواجه خواهیم شد، اما صحبت از موعود و امام دوازدهم که جامعة الکلم است میتواند ما را به هم نزدیک کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهدویت شیعی بحثی عقلانی است و با نگاهی به روایات درباره آخرالزمان مشخص میشود تمام پیشرفتهایی که بشر تا به امروز به آن دست یافته وعده آن در روایات شیعی آمده است، ما این ظرفیت عالی را در دست داریم که میتوانیم از آن به عنوان تاکتیکی برای دعوت از بشریت در سطح بینالملل بهرهگیری کنیم. /907/د101/ی
ارسال نظرات