۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۴۵۷۲۸
فقیه آگاه(12)؛

خاطره آیت‌الله یزدی از وساطت آیت الله گلپایگانی برای حل مساله کتاب شهید جاوید

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وساطت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) در مساله کتاب شهید جاوید یکی از بهترین دلایلی است که ایشان همراه امام راحل و انقلاب اسلامی بودند؛ زیرا با هر چیزی که سبب روند کندی انقلاب و یا تضعیف آن می‌شد مخالفت می‌کردند.
آيت الله يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد یزدی که هم‌اینک رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است در جریان انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب با بزرگان و علمای زیادی همراه بوده‌اند که یکی از آن‌ها حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) است. وی از جمله شاگردان این فقیه فقید بوده است. به همین منظور در آستانه برگزاری کنگره بزرگداشت این مرجع تقلید به سراغ آیت‌الله یزدی رفتیم تا با ابعاد مختلف زندگی این مرجع تقلید از زبان یکی از شاگردانش آشنا شویم.


رسا ـ نظرتان درباره برگزاری همایش فقیه آگاه چیست؟
این همایش کار بسیار مفید و خوبی است، در حقیقت برگزاری مراسم  بزرگداشت ویژه بزرگان حوزه علمیه کار ارزشمندی است که چند سالی است شاهد انجام آن هستیم.

 

البته حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) از جمله بزرگانی بودند که خدمات ارزشمندی برای حوزه علمیه داشتند و از شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه قم به شمار می‌رفتند. به همین دلیل این مصاحبه را پذیرفتم تا در خصوص شخصیت این فقیه سخن بگویم.


رسا ـ این مرجع تقلید دو دوره قبل و پس از انقلاب را درک کردند. نظرشان درباره فعالیت های انقلابی قبل از انقلاب چه بود؟
حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) نسبت به مسائل انقلاب اسلامی بسیار حساس بودند و از همان آغاز نهضت اسلامی و همچنین پس از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) نسبت به این مسائل حساسیت داشت و مسؤولیت اداره حوزه علمیه را پس از حضرت آیت‌الله برجرودی(ره) پذیرفت و توانست خدمات شایانی را به حوزه داشته باشد.

 

ایشان نسبت به درس و بحث حوزه علمیه و طلاب عنایت خاصی داشت و همه طلاب را مورد توجه قرار می‌داد. نخستین جلسه‌ای را که پس از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی(ره) با حضور امام راحل تشکیل شد به یاد دارم که امام خمینی(ره) پس از آن جلسه ابراز خرسندی می‌کردند از این که افرادی همچون حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) در حوزه وجود دارند و اداره حوزه علمیه را به عهده گرفتند.

 

بنابراین پس از رحلت حضرت آیت‌الله بروجردی(ره)، مدیریت حوزه بر عهده حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) قرار گرفت و خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی که ایشان در مدیریت حوزه برای طلاب و فضلای حوزه داشتند، برای همگان بسیار روشن است.

 

پس از آغاز انقلاب، برخی از دیدارها با شخصیت‌های علمی و حوزوی در خصوص انقلاب شکل گرفت و به همین منظور طلاب و فضلای حوزه با بیت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) رفت‌وآمد بیشتری پیدا کردند و از نظرات این مرجع تقلید و سایر بزرگان حوزه سرمشق می‌رفتند و مطابق با دیدگاه‌های آنان گام بر می‌داشتند.


رسا ـ درخصوص حمایت‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) از نظام اسلامی می‌توانید نمونه‌هایی را نام ببرید؟
حمایت‌ از انقلاب و امام راحل را من بارها شخصا از حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) شاهد بودم، به یاد دارم روزی با مرحوم آذری قمی خدمت این فقیه وارسته رفته بودیم و در خصوص مسائل انقلاب سخن می‌گفتیم و دیدگاه‌های ایشان را جویا می‌شدیم، حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) در نهایت همدلی و اتحاد، انقلاب را حمایت و همراهی و همواره حرکت انقلاب را تایید می‌کردند.

 

یادم نمی‌رود در جلسه‌ای با آقای آذری قمی درباره همراهی آقای شریعتمداری با انقلاب خدمت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) رسیدیم و این مطلب را به محضر ایشان مطرح کردیم، برای من تعجب آور بود که خیلی صریح و روشن به ما گفتند:«آقای خمینی شخصیت دیگری است اصلا با آقای شریعتمداری قابل مقایسه نیست، شما تصورتان درباره آقای خمینی چیست؟، حاج آقا روح الله شخصیت دیگری است ـ آن موقع به امام خمینی(ره)، حاج آقا روح الله می‌گفتند ـ باید ایشون را حمایت، کمک و تشویق کرد.»

 

این اظهار نظر حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) نسبت به آقای شریعتمداری خیلی جالب بود چرا که هنوز وضعیت ایشان نسبت به امام و انقلاب مشخص نبود و کسی درباره ایشان اظهار نظری این چنینی نداشت، زیرا هنوز اوائل انقلاب بود ـ البته آقای شریعتمداری خودشان ادعا داشتند که یکی از شخصیت‌های رده اول انقلاب هستند و در برخی جلسات نیز حضور داشتند ـ این اظهار نظر حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) برای من خیلی تعجب آور بود، چون هنوز هم وضعیت آقای شریعتمداری را نمی‌دانستیم و از زبان این مرجع تقلید چنین جملاتی را می‌شنیدیم. ایشان میان امام راحل و آقای شریعتمداری خیلی تفاوت قائل بود.

 

حمایت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) از امام راحل و انقلاب را به صورت مستقیم شاهد بودم و من به این حمایت‌ها شهادت می‌دهم. در کتاب خاطراتم برخی مطالب راجع به این مساله را آورده‌ام.


رسا ـ حمایت حضرت آیت الله گلپایگانی از نظام اسلامی پس از انقلاب چگونه بود؟
پس از انقلاب اسلامی بنده به عنوان نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شدم و در دوره چهار ساله‌ای که در مجلس حضور داشتم بارها شاهد حمایت‌های حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) از انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) بودم. همیشه از نظام و سیستم نظام اسلامی حمایت می‌کردند.

 

حتی ایشان در اوائل انقلاب اسلامی در تدوین قانون اساسی ایران اسلامی نقش داشتند که اسناد آن در دبیرخانه خبرگان رهبری موجود است و بهترین گواه بر حمایت‌های ایشان است. دست نوشته‌هایشان را هم در اختیار داریم که چگونه از انقلاب اسلامی، نظام و امام راحل اعلام حمایت می‌‌کردند.


رسا ـ آیا از امام خمینی(ره) حمایت خاصی هم داشت، خاطره‌ای در این زمینه‌ای به یاد دارید؟
البته حمایت‌های زیاد داشتند، خاطره‌ای که به یاد دارم این است که وقتی می‌خواستند امام جمعه گلپایگان را انتخاب و معرفی کنند، امام راحل فرمودند آقای گلپایگانی کسی را معرفی و منصوب کنند، آقای گلپایگانی گفتند: امامت جمعه از مناصب ولی امر است و فعلا شما ـ امام خمینی(ره) ـ ولی امر هستید و شما باید معرفی و منصوب کنید، این گفت‌وگو که رد و بدل می‌شود، مجددا امام خمینی(ره) همان سخنان را تکرار می‌کنند تا اینکه امام راحل در نهایت می‌فرمایند آقای گلپایگانی معرفی و من نصبش می‌کنم، اولین امام جمعه گلپایگان را حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) معرفی و امام راحل به خاطر رعایت مساله شرعی و قانونی حکم آن امام جمعه را صادر کردند.

 

در قم مساله‌ای به نام کتاب «شهید جاوید» پیش آمد که نویسنده آن کتاب آقای شیخ نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی بود و آیت‌الله علی مشکینی و حسینعلی منتظری مقدمه‌ای بر آن کتاب نوشتند، ساواکی‌ها از این فرصت سوء استفاده کردند و به آن میدان دادند و منبری‌های قم علیه این کتاب و نویسنده‌اش در تمامی منابر سخنرانی کردند حتی در منزل حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) سخن می‌گفتند و شهر قم وضعیت نابسامانی پیدا کرد، ساوک هم از این وضیعت نابسامان و درگیری میان علمای حوزه به خوبی بهره می‌گرفت و به این اختلافات دامن می‌زد. به همین دلیل نامه‌ای محضر امام خمینی(ره) نوشتم و ایشان جواب نامه را با دست خودشان ـ اصل این نامه در موسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) موجود است و خودم نیز کپی آن دست خط را در اختیار دارم ـ مرقوم فرمودند: «در شرایطی که دشمن اساس اسلام را هدف گرفته است، آقایان سرگرم مساله فرعی شده‌اند. شما و امثال شما به هر صورت که شده این مساله را باید ختم کنید.»

 

نسبت به این مساله احساس تکلیف کردم و برخود واجب دانستم تا پیگیر آن باشم و به همین منظور این موضوع را دنبال کردم.

محور این مساله روضه خوان‌های قم بودند که بیت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رفت به خصوص یکی از منبری‌های تند شهر قم در این بیت شریف منبر می‌رفت. پس از این جریان با فرزند ارشد حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) مذاکره و موضوع نامه و دستور امام راحل را مطرح کردم، ایشان هم قرار یک جلسه را با روضه‌ خوان‌ها و حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) هماهنگ کرد و در آن جلسه حضور یافتم و شبانه در منزل این مرجع تقلید با معتمدین اصفهان جلسه گذاشتیم، چند تن از بزرگان و اطرافیان حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) و منبری‌های شهر قم نیز در این جلسه حضور داشتند و موضوع نامه امام راحل و مساله پیش آمده را مطرح کردم. قرار شد با نویسنده کتاب مذاکره شود تا اشتباهات خود را اصلاح کند و منبری‌ها نیز دیگر این موضوع را کنار بگذراند.

 

این موضوع در همان جلسه شبانه‌ به تصویب رسید، حتی اینکه در متن اصلاحیه کتاب «شهید جاوید» چه چیزهای آورده شود را چندین بار تا نیمه‌ها شب با حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره)، فرزند ایشان در میان گذاشتند به گونه‌ای که دیگر پاسی از شب گذشته بود و به ناچار جلسه را به گونه‌ای به پایان رسانیدم و تایید نهایی را از این مرجع تقلید گرفتیم و این موضوع با وساطت حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) پایان یافت و ما دیگر شاهد چنین اختلافی میان علمای حوزه در قم نبودیم.

 

این اقدام حضرت آیت‌الله گلپایگانی(ره) یکی از بهترین دلایلی است که ایشان همراه امام راحل و انقلاب اسلامی بودند؛ زیرا با هر چیزی که سبب روند کندی انقلاب و یا تضعیف آن می‌شد مخالفت می‌کردند و همیشه به دفاع از انقلاب و نظام می‌پرداختند.

نسبت به امام راحل فوق العاده علاقه‌مند بودند و این عشق و علاقه را قبل و بعد از انقلاب به خوبی به اثبات رساندند./917/گ401/ع

ارسال نظرات