۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۴۶۲۸۰
معاون فرهنگی و ارتباطات مرکز اسلامی انگلیس:

بیش از2500مرکز اسلامی در انگلیس به تبلیغ اسلام می‏‎پردازند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و ارتباطات مرکز اسلامی انگلیس گفت: پیروزی انقلاب اسلامی موجب افزایش و رشد چشمگیر فعالیت های اسلامی در اروپا شد که هم اکنون بیش از 2500مرکز اسلامی به تبلیغ دین می‌پردازند.
مرکز اسلامي انگليس

 

حمید فرجی معاون فرهنگی و ارتباطات مرکز اسلامی انگلیس، در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سابقه ششصدساله حضور اسلام در انگلیس گفت: در ابتدا فعالیت های مسلمانان در انگلیس به علت حضور اندک آنان چندان گسترده نبود. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تحولاتی که در جهان اسلام رخ داد مهاجرت مسلمانان به قاره اروپا و به خصوص انگلیس بسیار افزایش پیدا کرد و فعالیت های مسلمانانی نیز که در این کشور حضور داشتند بیشتر شد.

 

وی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی تاثیرات مثبتی بر روی فعالیت های مسلمانان در انگلیس داشته است که شروع این فعالیت ها نیز با ایجاد و تقویت و گسترش مراکز اسلامی و مساجد همراه بود.


فرجی اظهار داشت: در تقویم اسلامی مراسم های مختلفی در طول سال وجود دارد و مسلمانان با ورود به مساجد و مراکز اسلامی و حضور در این مراسم ها ارتباط بیشتری با یکدیگر پیدا کردند، تبلیغات اسلامی بیشتر شد و به مرور به جامعه انگلیس هم کشیده شد.

 

معاون فرهنگی و ارتباطات مرکز اسلامی انگلیس در ادامه با اشاره به تاثیر ورود اسلام به اروپا بیان داشت: یکی از مهم ترین تاثیرات ورود اسلام به اروپا پس از تاسیس مساجد و مراکز اسلامی راه اندازی رستوران هایی با غذاهای حلال و اسلامی بود که بسیاری از مشکلات مسلمانان این کشور را برطرف کرد. در حاضر حال در مراکز خرید بزرگ و معروفی که حتی سرمایه گذاران و مالکان اصلی آنان ممکن است یهودی و اسرائیلی نیز باشند، شاهد فروش غذاهای حلال و حضور فروشنده زن محجبه هستیم که در حال فعالیت هستند.


فرجی در ادامه گفت: هم اکنون بیش از دو هزار و پانصد مرکز اسلامی ثبت شده در کشور انگلیس فعالیت می کنند؛ مراکز اسلامی زیادی نیز وجود دارند که به ثبت رسمی نرسیده و عده ای در مناسبت های مختلف اسلامی دور یکدیگر جمع می شوند و فعالیت های مذهبی خود را به جای می آورند، و تخمین زده می شود که تا سقف دو و نیم میلیون مسلمان در انگلیس زندگی می کنند که با این مراکز ارتباط مستقیم دارند.


فرجی افزود: حضور مسلمانان قبلا در حد جوامع خصوصی بود، اما در حال حاضر مسلمانان درون سیستم حکومتی و تصمیم گیری انگلیس نیز وارد شده اند. در حال حاضر در پارلمان این کشور چندین نماینده و در دولت چندین مسؤول مسلمان فعالیت می کنند.

 

معاون فرهنگی مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به اینکه در حال حاضر در خیابان های لندن و دیگر شهرهای بزرگ انگلیس نمادها و مظاهر اسلامی را به وضوح مشاهده می شود ابراز داشت: خانم های محجبه و آقایان با ظاهر اسلامی در هر گوشه ای از لندن و شهرهای انگلیس دیده می شوند که این خود از تاثیرات تبلیغ اسلام در اروپاست.


وی در ادامه گفت: با این حال در حال حاضر مسلمانان با وجود محدویت هایی که وجود دارد به تبلیغ اسلام پرداخته و حتی گفت و گوهایی بین پیروان اسلام و مسیحیت و یهودیت برگزار می شود که در این میان مرکز اسلامی انگلیس نیز با برگزاری نشست های مختلف نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کند و این نشان می دهد اسلام توانسته است جای خود را در جامعه انگلیس باز کند. به نحوی که بسیاری در این کشور علاقه مند هستند که با معارف اسلامی آشنا شوند.


معاون فرهنگی و ارتباطات مرکز اسلامی انگلیس، همچنین درباره فعالیت های این مرکز گفت: یکی از فعالیت های اصلی مرکز انتشارات آن است که به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی کتاب و نشریه منتشر می کند.

 

وی افزود: در گذشته مرکز اسلامی انگلیس مجلات تخصصی در زمینه اسلام منتشر می کرد و آنها را برای مسلمانان ارسال می کرد اما از این ماه قرار است مجله ای حرفه ای تر از سوی مرکز تولید و قابلیت توزیع در میان مردم انگلیس و غیرمسلمانان را نیز داشته باشد.

 

فرجی ابراز داشت: نام این مجله نیز "اسلام تودی" (اسلام امروز) است که پیش شماره اول آن ماه گذشته در 64صفحه منتشر و توزیع شد و شماره اول نیز مخصوص ماه نوامبر در میان مردم انگلیس توزیع شد./990/ب911/ک

ارسال نظرات