۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۶۹۵۹
رییس مجلس:

بسیاری از تلاطم‌های سیاسی ناشی از بداخلاقی است/ علامه طباطبایی پژوهنده‌ای حقیقت‌جو بود

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی سیره علامه طباطبایی را اخلاقی و جامعه را نیازمند بهره گیری از این روش دانست و تاکید کرد: بسیاری از تلاطم های اجتماعی و سیاسی به خاطر کم اخلاقی و بداخلاقی هایی است که هیچ نسبتی با سنت های فکری اسلامی و بزرگانی همچون علامه ندارد.
افتتاحيه دارالقرآن علامه طباطبايي در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر پنج شنبه در مراسم افتتاحیه دارالقرآن علامه طباطبایی که با حضور مراجع تقلید در قم برگزار شد، تبدیل بیت قدیمی علامه به دارالقرآن را اقدامی ارزنده دانست و با تقدیر از دست اندرکاران این دارالقرآن، ابراز داشت: مباحث تفسیری اوج تاملات مرحوم علامه طباطبایی را تشکیل می داد.
وی اضافه کرد: اگر در زندگی علامه نگاه کنیم سه نقطه را برجسته می یابیم، نخست این که کانون اصلی توجه ایشان بعد از زندگی بسیار پر فراز و نشیبی که از نظر علمی و اجتماعی داشتند، مسائل قرآنی بود.
لاریجانی با اشاره به زحماتی که علامه برای تالیف کتاب شریف تفسیر المیزان متحمل شد، ابراز داشت: حدود بیست سال نگارش این کتاب گرانسنگ طول کشید و تلاش های علمی علامه در تبریز، نجف و قم به المیزان منتهی شد.
وی با بیان این که تقرب علامه طباطبایی در مباحث، عقلانیت مبتنی بر تاملات قرآنی است نه فلسفی، تصریح کرد: امروز اگر بخواهیم دریافت درستی از سنت فکری علامه داشته باشیم باید متن رفتار فردی و اجتماعی ما رجوع به قرآن باشد.
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: با تحلیلی که ایشان از حوزه اجتماعی دین دارد به این بخش باید توجه عام داشته باشیم و جدای از حفظ و قرائت قرآن متن برنامه فردی و اجتماعی خود را مبتنی بر آموزه های قرآن قرار دهیم. 
علامه طباطبایی پژوهنده ای حقیقت جو بود
رییس مجلس با بیان این که علامه یک پژوهنده حقیقت جو بود و در این راه زحمات زیادی را متحمل شد، ابراز داشت: ایشان در حد بسیار کمی از خواب و خوراک بهره گرفت تا به دانش وحقیقت دسترسی یافت.
رییس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: حضرت آیت الله علامه طباطبایی در زندگی به حداقل ها اکتفا می کرد، ایشان بسیاری از شب ها تا صبح بیدار بودند و درس هایی که روز بعد بنا بود در محضر استاد بیاموزند را مورد تامل و دقت قرار می دادند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: اگر کسی در کسب دانش خود پیگیر و جدی نباشد از طریق خواندن کتاب فیسلوف و عالم نمی شود و باید خود انسان تلاش و مسائل را حل کند و علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه این گونه بود.
لاریجانی با بیان این که رفتار اخلاقی علامه نیز درس آموز است، گفت: ایشان بسیار متواضع و اخلاقی بودند و کسانی که با ایشان محشور بوده اند مطالبی را در این باره بیان کرده اند، ایشان همواره مراقب رفتار خود بودند و مراقبت را به دیگران نیز توصیه می کردند؛ برخی از افرادی که با حضرت علامه مانوس و محشور بودند نقل می کنند که هیچ گاه از علامه سخنی راجع به فردی نشنیدیم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: ما اگر در جمهوری اسلامی دارای سبک جدید هستیم، نکته کانونی آن در حوزه اخلاقیات فردی و اجتماعی است، افراد باید با طمانینه و برخوردار از آرامش باشند و جامعه را می توان این گونه تقویت کرد. 
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز به سیره اخلاقی علامه باید تکیه کنیم، چراکه بسیاری از تلاطم های اجتماعی و سیاسی به خاطر کم اخلاقی و بداخلاقی هایی است که هیچ نسبتی با سنت های فکری اسلامی و بزرگانی همچون علامه ندارد.
وی در پایان ابراز داشت: مکتبی که در این بیت شکل گرفت یک رکن اصلی آن نظام اخلاقی درست در جامعه بود و باید دنباله روی آن باشیم./924/پ202/ج
ارسال نظرات