حر، نشانه بخشش خداوند در قرآن کربلا است

حجتالاسلام ابراهیم کفیل، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) به بررسی رابطه کربلا و نقش آن در تربیت و تهذیب افراد پرداخت و گفت: مجموع جریانهای کربلا شبیه به قرآن است.
وی ادامه داد: قرآن کتاب هدایت است و اهلبیت(ع) محور هدایت هستند، جریانهای کربلا نیز مربوط به یکی از اهلبیت(ع) و اولیای الهی است از اینرو باید بگوییم گوشه گوشه کربلا همانند آیات قرآن کریم نور بوده و سبب هدایت افراد میشود.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: تمام سخنرانیها و مطالباتی که در جریان کربلا از سوی ولی خدا صورت گرفته در راستای هدایت مردم به سوی خدا بوده است از اینرو در طول تاریخ واقعه کربلا سبب هدایت افراد مختلف شده است.
حر، مایه بخشش خداوند در قرآن کربلا است
حجتالاسلام کفیل با بیان اینکه حضرت حر(ع) نشانه غفران و بخشش خداوند در قرآن کربلا است، خاطرنشان کرد: تأمل در شخصیت حضرت حر(ع) نشانگر آن است که یک لحظه غفلت در زندگی سبب خسران شدید و لحظهای توجه به اهلبیت(ع) و امام زمان(ع) کامیابی را نصیب فرد خواهد کرد.
وی افزود: اگر حضرت حر(ع) در ساعات اولیه روز عاشورا و زمانی که در لشگر عمر بن سعد بود کشته میشد مورد لعن قرار میگرفت ولی به سبب تأمل، توبه و توفیق الهی در بین افرادی قرار گرفت که برای او امام زمان (عج) سلام میفرستد.
معرفت به اهلبیت کرامت است
این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به اینکه دوستی با اصحاب و دوستان اباعبدالله الحسین(ع) نیز سبب تقرب به پیشگاه خداوند میشود، اظهار داشت: معرفت به اهلبیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) کرامت است.
وی در پاسخ به این پرسش که «چگونه میتوان از واقعه عاشورا برای سبک زندگی اسلامی بهره برد»، بیان داشت: اگر ما به درخواستها که در زیارت عاشورا آمده توجه داشته باشیم میتوانیم سبک زندگی اسلامی خود را تبیین کنیم.
وی ادامه داد: پیام عاشورا در سه محور تولی با دوستان خدا، تبری از دشمنان خدا و انتظار حجت خدا است و اگر ما بتوانیم این سه صفت را داشته و در زندگی خود تبیین کنیم میتوانیم یک شیعه واقعی همانند سلمان فارسی باشیم.
غفلت سبب شهادت امام حسین
حجتالاسلام کفیل با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد عبرتهای عاشورا ابراز داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده «اگر در جامعه یاد خدا تباه شود و هر فردی هر آنچه خواست انجام بدهد کار به جایی میرسد که امام حسین(ع) را در آن جامعه به شهادت میرسانند».
وی اضافه کرد: وقتی رهبری الهی در جامعه به هم خورد و غصب شد انحراف به وجود میآید و نتیجه اینکار فراموشی و غفلت از یاد خداوند متعال است و امام حسین(ع) در واقعه کربلا بارها به غفلت مردم اشاره کرد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان گفت: توجه به ولی خدا غفلت را از بین میبرد زیرا وقتی به ولی خدا توجه داشته باشیم نسبت به رهبر امور خود نیز توجه خواهیم داشت و در جامعه به جایی انتخاب معاویه و یزید به عنوان رهبر، اولیای خدا را رهبر و پیشوا قرار خواهیم داد./993/ت302/ن