۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۴۷۵۰۸
صفار هرندی در جمع دانشجویان قم مطرح کرد؛

جریان شناسی جنبش دانشجویی در انقلاب/ دانشجویان بازیچه قدرت طلبان نشوند

خبرگزاری رسا ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه قم جریان شناسی جنبش دانشجویی در انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: دانشجویان مراقب باشند تا بازیچه و عمله افرادی که برای رسیدن به قدرت دندان تیز کرده اند، نشوند.
محمد حسين صفار هرندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین صفار هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز، یکم آذرماه در همایش پرچم‌داران بصیرت که در دانشگاه قم برگزار شد، به جریان شناسی جنبش‌های دانشجویی در انقلاب اسلامی پرداخت و ابراز داشت: پیش از پیروزی انقلاب جنبش‌های دانشجویی به دو شاخص مذهبی و غیر مذهبی تقسیم می‌شدند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب با توجه به جو انقلاب و نهضت امام‌خمینی(ره) جریان جنبش دانشجویی به سمت اسلامی و مذهبی بودن گرایش پیدا کرد از این‌رو زمینه برای حضور گروه‌های سیاسی در قالب گروه‌های دانشجویی ایجاد شد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: در شرایط پس از انقلاب هر گروهی سیاسی که فرصت را آزادنه می‌دید شاخه دانشجویی راه می‌انداخت مانند چریک‌ها ی فدائیان خلق که دانشجویان پیشگامان و گروه منافقین انجمن دانشجویان مسلمان را راه انداختند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که بخش اعظمی از طرفداران انقلاب و نهضت امام راحل در ذیل انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌ها آرایش گرفتند، خاطرنشان کرد: بعد از گذشته چند سال مشخص شد که انجمن‌های دانشجویی تشکیل شده از سوی گروهک‌ها، پاتوق عناصر مرتبط با تشکیلات سیاسی، نظامی و اقدامات شرورانه در استان‌ها مرزی کشور بودند.

وی اضافه کرد: با وقوع انقلاب فرهنگی در سال 59، مکان‌ها و دفاتر جریان‌های دانشجویی به تصرف نیروهای انقلابی و مدیریت دانشگاه‌ها در آمد و مشخص شد که این دفاتر محل ذخیره اسلحه برای انجام فعالیت‌های شیطان‌ آمیز گروهای سیاسی بوده است.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: با وقوع انقلاب فرهنگی مقابله جدی با تحرکات ضد انقلابی در داخل کشور صورت گرفت و بیشتر عناصر ضد انقلابی که در جنبش‌ها دانشجویی فعالیت می‌کردند به کشورهای دیگر گریختند.

صفار هرندی با بیان این‌که جنبش‌های دانشجویی پس از انقلاب فرهنگی، در مسیر وارسته و سالم از تعلقات به جریان‌های حزبی و سیاسی گام برداشتند، اظهار داشت: دهه شصت، دهه ساخته شدن نیروی دانشجویی پرتحرک و اهل فعالیت اجتماعی که از هرگونه‌ تعلقات سیاسی و گروهکی عاری بود، شد.

وی بیان داشت: در میانه دهه شصت انگیزه‌های برخی از افراد که دارای نگاه شبه کمونیستی بودند سبب شد تا جنبش انجمن‌های اسلامی که در قالب دفتر تحکیم وحدت شکل گرفته بود به سمت جریان‌های سیاسی بیرون دانشگاه کشانده شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که در میانه دهه شصت جریان دانشجوی مسلمان به نوعی دسته‌بندی و ارتباط با تشکل‌های بیرون از دانشگاه آلوده شد، ابراز داشت: حاصل تحرک جریان دانشجویی مسلمان نوعی سیاسی‌‌کاری در قوی‌ترین و مؤثرترین تشکیلات دانشجویی تحت عنوان دفتر تحکیم وحدت شد.

وی ادامه داد: این حرکت جنبش دانشجویی مسلمان به تدریج سبب شد تا عده‌ای از درون دفتر تحکیم وحدت به فکر ایجاد تشکیلات جدید باشند و این تحرکات هیچ‌گاه در ظاهر رنگ و بوی خروج از دایره انقلاب و تفکر امام خمینی(ره) را نداشت.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستور امام راحل مبنی بر ایجاد بسیج دانشجو و طلبه، گفت: بنیان‌گذار انقلاب فرمود «اگر می‌خواهید به مملکت تان آسیب نرسد و دانشگاه‌ها سالم بماند این اتفاق با تشکیل بسیج دانشجو و طلبه امکان دارد» و هدف امام راحل از دستور تشکیل بسیج دانشجو و طلبه ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه بود.

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز داشت: پس از رحلت امام‌خمینی(ره) و عزل آیت‌الله منتظری به عنوان قائم مقام رهبری شوکی به جامعه وارد شد و گروه های سیاسی که در نظر داشتند با روی کار آمدن آیت‌الله منتظری به اهداف خود برسند عملا مسیر برای آنها کور شد.

وی اظهار داشت: انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان جانشین امام خمینی(ره) داغ‌ تازه‌ ای بر دل افرادی که برای آینده نظام خط و نشان کشیده بودند گذاشت و مسیر تحرکات دانشجویانی که در قالب انجمن‌های اسلامی و برخی از آن‌ها دل بسته به سازمان‌های سیاسی بیرون دانشگاهی بودند دست به تغییر دفتر تحکیم زدند تا جایی که در برابر تک تک آرمان‌ها انقلاب ایستادگی کردند.

صفار هرندی خطاب به دانشجویان گفت: ورود جنبش‌های دانشجویی به گروهک‌های سیاسی سبب از بین رفتن هویت انجمن دانشجویی می‌شود از این‌رو باید دانشجویان مراقب باشند تا بازیچه و عمله افرادی که برای رسیدن به قدرت دندان تیز کردند، نشوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: پس از دهه هفتاد حرکت جنبش‌های دانشجوی در دانشگاه‌ها عمدتا به دو گروه تقسیم شد، گروهی می‌خواستند حرکت عمومی انقلاب اسلامی را در دانشگاه‌ها متوقف کنند و در مقابل کسانی که وفادار به انقلاب اسلامی بودند و می‌خواستند حرکت انقلاب در دانشگاه‌ها جریان داشته باشد.

وی با بیان این‌که جنبش دانشجویی چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب هیچ‌گاه یک دست و یک پارچه نبوده است، تصریح کرد: تنها در دهه شصت جریان کلی و عمومی جنبش‌های دانشجویی به یک سمت گرایش پیدا کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: در حال حاضر جریان عمومی حرکت دانشجویی دل‌بسته به آرمان‌های آزادی خواهی، عدالت خواهی، مبارزه با فساد و استقلال طلبی است؛ از این‌رو صیانت از یک چنین دستآوردی نیاز به تلاش، کار و مطالعه دارد./993/پ202/ج

ارسال نظرات