۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۱۴۸۵۰۸
آیت الله کعبی:

طرح اصلاح قانون انتخابات اختیارات قانونی شورای نگهبان را محدود می کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را محدود کننده اختیارات قانونی شورای نگهبان دانست و گفت: این طرح به صورت واضح با اصل 115قانون اساسی مغایرت دارد.
آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بخشی از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که اخیرا کلیات آن در مجلس به تصویب رسیده است را برخلاف اصل 115 و بند نهم اصل 110 قانون اساسی دانست و اظهار داشت: این طرح محدود کننده اختیارات قانونی شورای نگهبان قانون اساسی است.


وی با اشاره به این که طبق اصل 115 قانون اساسی تبیین شرایط رییس جمهور به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است، گفت: قانون انتخاباتی موجود دارای نواقصی است که باید برطرف شود اما مجلس برای این کار صلاحیت ندارد.


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: هرگونه اصلاح باید بر معیارهای شرعی و قانونی انطباق داشته باشد و نباید هیچ گونه مغایرتی با اصول قانون اساسی نداشته باشد؛ در این طرح پیشنهادی مجلس مغایرت با قانون اساسی واضح است.


آیت الله کعبی با بیان این که طرح اصلاح این قانون، مشابه شرایط کاندیدای ریاست جمهوری در برخی نظام های پارلمانی و نیمه پارلمانی است، گفت: این شرایط با انتخابات های حزبی سازگار است حال آن که انتخابات های ما حزب محور نیست بلکه شخص محور است.


کسی که افکار انحرافی دارد صلاحیت کاندیداتوری ریاست جمهوری را ندارد
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم برای برطرف شدن مشکلات ناشی از بیان نشدن شرایط رییس جمهور در قانون اساسی، پیشنهاد کرد: شورای نگهبان می تواند با توافق همه اعضا یک آیین نامه اجرایی تنظیم کند و در آن جزئیات شرایط کاندیدای ریاست جمهوری که در قانون نیامده را بیان کند.


حقوقدان پیشین شورای نگهبان قانون اساسی افزود: این نظام نامه می تواند جنبه قانونی پیدا کند و وزارت کشور نیز می تواند بر اساس آن کسانی را که شرایط تعیین شده از سوی شورای نگهبان را ندارند ثبت نام نکند.


آیت الله کعبی در توضیح رجل مذهبی به عنوان یکی از شروط مندرج در قوانین مربوط به کاندیدای ریاست جهوری، ابراز داشت: معنای مذهبی بودن شخص تنها داشتن ایمان، تقوا و اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی نیست بلکه رییس جمهور باید با معارف اسلامی و آموزه های اهل بیت(ع) آشنا باشد و به این شاخصه شهرت داشته باشد یعنی افراد گمنام این شرط را ندارند.


وی تصریح کرد: کسی که افکار انحرافی و التقاطی دارد و منظومه فکری اش با آموزه های اهل بیت (ع) انطباق ندارد را نمی توان رجل مذهبی دانست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تعریف رجل سیاسی، اظهار کرد: کاندیدای ریاست جمهوری باید تحلیل جامعی نسبت به شرایط نظام و اقتضائات آن در دهه چهارم انقلاب داشته و مناسبات منطقه ای و بین المللی را بشناسد؛ همچنین توانایی مدیریت کلان و تعیین خط مشی برای دستگاه های عمومی کشور را داشته باشد./928/ت302/ج


ارسال نظرات